Tytuł: Plemiona sieci

Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak

Temat zajęć

Plemiona sieci. Rola i funkcja portali społecznościowych.

Grupa docelowa

Uczniowie klasy VIII ośmioletniej szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

1. Kształcenie literackie i kulturowe.

1) Czytanie utworów literackich. Uczeń:

5. zna pojęcie komizmu, rozpoznaje jego rodzaje w tekstach oraz określa ich funkcje;

6. zna pojęcie ironii, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej funkcje.

II. Kształcenie językowe.

1. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

1) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, w tym rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (np. terminy naukowe, archaizmy, kolokwializmy); rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone, zna typy skrótów i skrótowców – określa ich funkcje w tekście;

5) wyróżnia środowiskowe i regionalne odmiany języka.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;

2) gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi; redaguje plan kompozycyjny własnej wypowiedzi;

7) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;

1. Mówienie i pisanie. Uczeń:

2) wykonuje przekształcenia na tekście cudzym, w tym skraca, streszcza, rozbudowuje i parafrazuje.

IV. Samokształcenie. Uczeń:

1. rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji;

2. rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;

6) rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy;

8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie kształtują postawę świadomego użytkownika sieci internetowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • umiejętność uczenia się;

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opowiada o typach aktywności w sieci, w tym przedstawia swoje doświadczenia;

  • wyjaśnia, jaka jest rola portali społecznościowych we współczesnej kulturze oraz omawia ich zalety, wady i ograniczenia;

  • charakteryzuje różne wspólnoty funkcjonujące w cyberprzestrzeni;

  • argumentuje, dlaczego ochrona wizerunku w sieci jest potrzebna.

Metody/techniki kształcenia

  • podająca: pogadanka;

  • praktyczne: przewodniego tekstu, ćwiczenia przedmiotowe;

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy

  • aktywność indywidualna jednolita;

  • aktywność w parach;

  • aktywność w grupach;

  • aktywność zbiorowa.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie porozmawiają o aktywności użytkowników internetu.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę na specyfikę komunikacji internetowej i powstawanie w sieci nowego typu wspólnot (nazywanych wspólnotami wirtualnymi). Zachęca uczniów do rozmowy w parach o typach aktywności w internecie i własnych doświadczeniach (czy wypowiadają się na forach, komentują filmy w serwisie YouTube, korespondują z osobami znanymi wyłącznie z internetu itp.) i różnicach między taką formą kontaktu a komunikacją bezpośrednią.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie uruchamiają lekcję „Plemiona sieci” w abstrakcie i, na podstawie przygotowanych w domu materiałów, uzupełniają formularz informacjami dotyczącymi wybranych przez nich portali społecznościowych lub stron internetowych (ćwiczenie 1).

2. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat roli mediów społecznościowych. Szczególną uwagę zwraca na rolę integracyjną internetu oraz zjawisko tworzenia się ponadgeograficznych grup (plemion) w sieci. W dyskusji uczniowie wykorzystują przygotowane przez siebie materiały oraz informacje zawarte w medium podawczym w abstrakcie (mapa interaktywna).

3. Uczestnicy zajęć czytają tekst Piotra Stasiaka w abstrakcie, a następnie dzielą się na grupy i opracowują informacje o przedstawicielach poszczególnych plemion w formie informacji potrzebnych do założenia profilu na Facebooku (ćwiczenie 4):

Grupa I: „hejterzy”;

Grupa II: „serialowcy”;

Grupa III: gracze online (gameplayerzy);

Grupa IV: wikipedyści;

Grupa V: „geeki” i „nerdy”;

Grupa VI: łowcy okazji;

Grupa VII: „demotywatorzy”;

Grupa VIII: „startupowcy”.

4. Uczniowie zastanawiają się, które plemię jest im najbliższe (ćwiczenie 5). Jeżeli grupa, do której przynależą, nie została uwzględniona – krótko ją charakteryzują.

5. Nauczyciel podsumowuje tę część zajęć i pyta uczniów, jakie zagrożenia może nieść publiczna aktywność w sieci. Rozpoczyna rozmowę o funkcjach portali społecznościowych i zachęca uczniów do rozważenia w parach, jakie znaczenie mają serwisy takie jak Facebook, Instagram czy Snapchat (zalety, wady, ograniczenia). Prosi także o zastanowienie się, dlaczego ludzie coraz chętniej komunikują się za pomocą tych portali, zamiast wybierać kontakt bezpośredni.

6. Uczniowie zapoznają się z infografiką dotyczącą ochrony wizerunku w sieci i przygotowują swój głos w dyskusji o tym, czy warto chronić swoje dane i wizerunek w internecie (biorą pod uwagę zarówno prywatnych użytkowników, jak i firmy).

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom krótkie ankiety z ewaluacją pracy własnej.

Następnie zadaje pytania podsumowujące, np.

  • Dlaczego powinniśmy chronić nasz wizerunek w sieci?

  • W jaki sposób możemy to robić?

Praca domowa

Serwisy społecznościowe – szansa czy zagrożenie? Rozważ w formie rozprawki.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

virtual reality
virtual reality
RDxWJlcrdrEsp
Nagranie słowa virtual reality.

wirtualna rzeczywistość

communication
communication
R1EzTuQYumkVk
Nagranie słowa communication.

komunikacja

indirect
indirect
RhpTHqXy6iRBI
Nagranie słowa indirect.

pośredni

direct
direct
R3AniCeYySJWx
Nagranie słowa direct.

bezpośredni

activity
activity
R1dJXhVigHAcz
Nagranie słowa activity.

aktywność

commentary
commentary
R1D0ow7Gh6BYT
Nagranie słowa commentary.

komentarz

tribe
tribe
RR0fyDHjWJM7V
Nagranie słowa tribe.

plemię

network
network
R1SWGgzGrvHpR
Nagranie słowa network.

sieć

hater
hater
R12qqgtDgtr8e
Nagranie słowa hater.

hejter

online player
online player
RBX692WHljVN8
Nagranie słowa online player.

gracz będący online, czyli aktywny w sieci w danym momencie

chat
chat
R1FLiiUqwjMIJ
Nagranie słowa chat.

chat

forum
forum
RxnzoEXHeFMco
Nagranie słowa forum.

forum

profile photo
profile photo
RRhjdE0NUmirq
Nagranie słowa profile photo.

zdjęcie profilowe

interests
interests
Rtq6w7dMXfUVM
Nagranie słówka: interests

zainteresowania

education
education
RhCfCCjoiHLTT
Nagranie słowa education.

wykształcenie

social networking portal
social networking portal
R1QuW1bjaJTU8
Nagranie słowa social networking portal.

portal społecznościowy

series
series
R13hcSGUS4fDY
Nagranie słowa series.

serial

demotivator
demotivator
R1eDLuSJFtwSm
Nagranie słowa demotivator.

demotywator

technology
technology
RI2xWxJfUU0y5
Nagranie słowa technology.

technologia

image
image
R14udEFxT9kuE
Nagranie słowa image.

wizerunek

autopresentation
autopresentation
R15BKZarhKfl2
Nagranie słowa autopresentation.

autoprezentacja

Teksty i nagrania

RgYc4MXWfiy9V
Nagranie abstraktu przedstawiające tematykę zintegrowanej komunikacji.

The network tribes

The specific type of online communication has led to the emergence of integrating communities in cyberspace that address specific types of needs, interests and problem‑solving strategies. Active users of the web portals have formed informal associations, which could be called “the network tribes.” These include, for example: serial‑lovers, haters, demotivators, warcraft and online players, wikipedists, bargain hunters and others. Separate groups are composed of users of social media: facebookers, instagrammers, bloggers/video bloggers (here: youtubers), snapchatters, twitters.