Lesson plan (Polish)
Temat: Jadwiga Andegaweńska na polskim tronie
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VII. Polska w XIV i XV wieku. Uczeń:
1) opisuje rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV i XV wieku;
3) opisuje związki Polski z Węgrami w XIV i XV wieku.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń poznaje osobę Jadwigi Andegaweńskiej – króla Polski – i jej zasługi dla polskiej kultury.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
dlaczego Jadwiga została królem Polski;
jakie były jej zasługi dla Polski;
jaki był ideał średniowiecznej kobiety;
dlaczego doszło do małżeństwa Jadwigi i Władysława Jagiełły.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli sobie ostatniego króla z dynastii Piastów – Kazimierza Wielkiego – oraz jego zasługi dla kraju.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Pyta, jaka dynastia panowała w Polsce do 1370 roku i kto był jej ostatnim przedstawicielem. Następnie wprowadza uczniów w postanowienia Kazimierza Wielkiego o dziedziczeniu tronu przez rządzących Węgrami Andegawenów.
Faza realizacyjna
Skąd Jadwiga wzięła się na polskim tronie? – nauczyciel wyjaśnia, czym jest unia personalna i dlaczego zawarliśmy ją z Węgrami, oraz prezentuje Ludwika I Wielkiego zwanego w Polsce „Węgierskim”. Następnie wyjaśnia, jak to się stało, że królem Polski została jego córka Jadwiga. Uczniowie zapoznają się z drzewem genealogicznym Jadwigi Andegaweńskiej i wykonują Ćwiczenie 1. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Od króla Polski do królowej Polski – nauczyciel wyjaśnia okoliczności, w jakich Jadwiga została poślubiona Władysławowi II Jagielle (unieważnienie zawartego w dzieciństwie ślubu z księciem austriackim Wilhelmem Habsburgiem), oraz z czym wiązała się unia z pogańską Litwą. Uczniowie wykonują Polecenie 1. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel na podstawie postaci Jadwigi pokazuje, jaki był ideał średniowiecznej władczyni/kobiety. Zwraca przede wszystkim uwagę na jej wykształcenie, pobożność oraz działalność dobroczynną i kulturalną. Podkreśla również, że Jadwiga nie była obojętna na krzywdę ludzką, nawet najbiedniejszego ludu. Uczniowie na podstawie tekstu wykonują Polecenie 2. Uczniowie podczas wykonywania ćwiczeń i poleceń powinni mieć możliwość uzyskania od nauczyciela pomocy. Mogą pracować w parach, jeśli wymaga tego stopień zrozumienia materiału. Prowadzący przekazuje im informację zwrotną dotyczącą ich pracy na lekcji.
W czasie panowania Jadwigi jako króla, a później królowej Polski, kładła ona duży nacisk na rozwój nauki i dobroczynność. Nauczyciel zwraca uwagę na dokonania na tym polu – Psałterz floriański, fundację i budowę licznych kościołów i szpitali (w Sandomierzu, Krakowie, Bieczu), uposażenie klasztorów oraz odnowę Akademii Krakowskiej, której darowała swoje klejnoty i kosztowności. Uczniowie, zapoznając się z obrazem Jana Matejki, wykonują Polecenie 3.
Faza podsumowująca
Nauczyciel, podsumowując lekcję, rozpoczyna dyskusję, pytając uczniów – jak myślą, dlaczego królowa Jadwiga została świętą katolicką? Jakie cechy zdecydowały o tym wyróżnieniu?.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2 i Ćwiczenie 3, wskazując prawidłową odpowiedź oraz stwierdzenia zgodne z prawdą historyczną. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Jadwiga jako król i królowa Polski była często portretowana na przestrzeni wieków. Poszukaj w internecie wizerunków władczyni oraz sytuacji, w jakich została przedstawiona. Co na podstawie tych dzieł można powiedzieć o Jadwidze? Jakie cechy charakteru można jej przypisać?.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
unia personalna – związek dwóch lub więcej państw posiadających wspólnego władcę przy zachowaniu odrębności państwowej.
dynastia – ród, z którego pochodzą panujący władcy, np. książęta, królowie. Dynastię uznaje się za panującą jeśli co najmniej jej dwaj przedstawiciele panują bezpośrednio po sobie lub z niewielkimi przerwami.
sojusz – układ dwóch lub więcej państw lub organizacji, który ma doprowadzić do wspólnego zamierzonego celu.
jałmużna – datek, ofiara dla biednych i potrzebujących. W chrześcijaństwie należy do uczynków miłosierdzia.
pobożność – odznaczanie się głęboką wiarą i religijnością jakiejś osoby, która uczestniczy w nabożeństwach religijnych z pokorą oraz szczerością.
mecenat – opieka wpływowych i bogatych miłośników nauki i sztuki nad artystami. Wspomagają oni finansowo artystów zatrudniając ich w swoich posiadłościach lub zlecając tworzenie dzieł sztuki, np. obrazów, rzeźb.
Kanonizacja - oficjalne i uroczyste uznanie zmarłej osoby za świętą przez Stolicę Apostolską (w katolicyzmie) lub Święty Synod (prawosławie), poprzedzone procesem kanonizacyjnym.
Teksty i nagrania
Jadwiga of Poland on Polish throne
After the death of Casimir the Great, as a result of treaties on common inheritance, the crown of the Kingdom of Poland was taken over by Louis of Anjou, King of Hungary. Poland and Hungary found themselves in a personal union - they were connected by a monarch. Ludwik died without leaving a male descendant. The young royal daughter Jadwiga, who was crowned King of Poland (in 1384), joined the Polish throne. In 1386, she married Jogaila, strengthening the personal union of Poland and Lithuania. She focused on charitable activities for people in need. She supported the church and her jewels in her will to renew the Krakow Academy.