Temat: Obywatele i kaci. Francja w dobie rewolucji

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XV. Wielka rewolucja we Francji. Uczeń:

2) analizuje i objaśnia zasady zawarte w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają zmiany polityczne i ideowe, jakie przyniosła rewolucja francuska.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać różnice między rządem rewolucyjnym a rządem opierającym swoje działania na konstytucji;

  • wyjaśniać czym była Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nawiązując do poprzedniej lekcji, nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, jak było we Francji przed rewolucją.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, na czym będzie polegała lekcja i jakie kryteria sukcesu powinni osiągnąć uczniowie .

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Z czym kojarzy wam się słowo rewolucja? (można porównać ze słowem ewolucja jako antagonizmem). Rozmowa według metody burza mózgów.

  2. Nauczyciel po zapisaniu skojarzeń na tablicy wspólnie z uczniami konstruuje definicję.

  3. Nauczyciel prosi o wykonanie Ćwiczenia 1. Po odsłuchaniu tekstu/audycji uczniowie formułują i zapisują w zeszycie różnice między rządem rewolucyjnym i konstytucyjnym. W drugiej wersji wykonują polecenia do ćwiczenia (odpowiadają na pytania otwarte lub zamknięte). Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.

  4. Nauczyciel w krótkiej pogadance przybliża uczniom pojęcia: Bastylia, konstytucja, terror, jakobini, zarysowując tło polityczne dla pracy nad źródłem historycznym.

  5. Praca z tekstem (np. w dwójkach). Uczniowie na komputerze/tablecie czytają Deklarację Praw Człowieka i Obywatela, następnie streszczają jej zasady własnymi słowami (Polecenie 1). Zastanawiają się wspólnie (burza mózgów), na czym polega nowatorstwo tego dokumentu i jakie prawa określa się w nim jako „naturalne prawa człowieka”. Nauczyciel objaśnia płynność pojęcia „prawo naturalne” albo prosi o wykonanie Polecenia 2, czyli lekturę fragmentu tekstu Katarzyny Sójki‑Zielińskiej z książki pt. Drogi i bezdroża prawa. Szkice z dziejów kultury prawnej Europy.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi wykonanie Ćwiczenia 2 i Ćwiczenia 3. Uczniowie porządkują chronologicznie poznane w toku lekcji fakty i akty prawne. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy czas terroru we Francji sprzyjał obywatelom i czy rząd rewolucyjny przestrzegał Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela? Podczas dyskusji nauczyciel zadaje uczniom pytania kluczowe.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek .

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): proponuje zapoznanie się z fragmentem e‑podręcznika pt. „Czy warto było robić rewolucję” i wykonanie pracy pisemnej. Uczeń po podzieleniu kartki na pół wpisuje do każdej z kolumn wynik swojej analizy (plusy i minusy).

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

terror
terror
RAOjH3CCrjRy4
Nagranie słówka: terror

terror – use of violence to intimidate political opponents, mass delivery of death sentences

guillotine
guillotine
R6pOcmYdxIIeJ
Nagranie słówka: guillotine

guillotine – an apparatus designed for carrying out executions by beheading, best known for its use during the French Revolution

National Constituent Assembly
National Constituent Assembly
RqXyjUqV3tvwz
Nagranie słówka: National Constituent Assembly

National Constituent Assembly – the assembly of representatives of the people convened in order to elaborate and adopt of the Constitution

constitution
constitution
R1oyARqezvpr6
Nagranie słówka: constitution

constitution – the law determining the state system and the legal situation of the individual before the authorities; it takes precedence over other laws

Teksty i nagrania

R1FQMxPmUJ90j
Nagranie abstraktu

Citizens and executioners. France during the Revolution

Since the third estate proclaimed itself as the National Assembly (National Constituent Assembly) in June 1789, the French were enjoying a time of euphoria and waiting for favorable changes. Rural areas were the first to be hit by revolutionary fever. It was there that the overthrow of the feudal system and the process of France's departure from absolutism began. On 14 July 1789 a crowd of Parisians robbed weapons from the city arsenals and set off to Bastille. On 26 August 1789 the National Constituent Assembly enacted the Declaration of the Rights of Man and of the Citizen. The estate privileges: tax, judiciary, as well as tax for the Catholic Church were completely abolished. Freedom of speech, press and expressing one's own views was guaranteed. In September 1791 the constitution was brought in. It confirmed the King's authority and, at the same time, put power over France in hands of the people. The parliamentary monarchy lasted until the end of the summer of 1792. On 22 September 1792 France became a republic. In January 1793 the deputies of the National Constituent Assembly decided to execute the king. After the establishment of the republic, the situation in France undergoing revolution did not improve at all. In June 1793, the Jacobins carried out a coup d'état with the support of the Parisian people. Power was taken over by the Committee of Public Safety, led by Maximilien Robespierre. As people were fed up with the terror and the members of the National Constituent Assembly feared for their lives, it was ultimately decided to overthrow the dictatorship. In July 1794, Robespierre was guillotined. The revolution adopted a milder course. The Directory’s rule, the new executive government in France, which started in 1795, is considered by historians to be the finale of the French Revolution.