Temat: Środowisko przyrodnicze i gospodarka Słowacji

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

VIII Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno- gospodarcze Rosji; relacje Polski z sąsiadami.

Uczeń:

3) Przedstawia przykłady atrakcji turystycznych i rekreacyjno- sportowych Czech i Słowacji;

7) Rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omawia środowisko przyrodnicze oraz podaje przykłady atrakcji turystycznych Słowacji.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu

  • omówisz położenie Słowacji na mapie Europy;

  • scharakteryzujesz środowisko przyrodnicze Słowacji;

  • podasz przykłady atrakcji turystycznych Słowacji.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o zapoznanie się z materiałem abstraktu i przygotowanie materiału ilustracyjnego do lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.

  • Nauczyciel uruchamia na tablicy multimedialnej aplikację Learning Apss i korzystając z Planszy interaktywnej prosi uczniów i dokonywanie zapisu skojarzeń związanych z Słowacją Dyskusja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych. Wyszukują Słowację. Jedna osoba podchodzi do mapy Europy wskazuje omawiane państwo.

  • Praca w parach. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Uczniowie w każdej grupie opracowują obszar tematyczny Zaplanuj (na podstawie informacji dostępnych w internecie) wycieczkę klasową tak, by wzięte były pod uwagę największe atrakcje turystyczne i rekreacyjno‑sportowe Słowacji. Każda grupa otrzymuje kartkę papieru A1, mazaki. Uczniowie korzystają z materiałów źródłowych takich jak podręcznik do nauczania geografii, zasoby Internetu, atlasy geograficzne. Za pomocą metody „Gadająca ściana” uczniowie przedstawiają swoje propozycje. .

  • Praca w parach. Charakterystyka warunków naturalnych: ukształtowanie pionowe, sieć rzeczna. Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i podręcznika do nauczania geografii oraz z e‑podręcznika.

  • Praca w parach. Uczniowie, korzystając z atlasów, wyszukują wskazane przez nauczyciela obiekty geograficzne związane z omawianym zagadnieniem. Omówienie na forum klasy.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

caldera
caldera
R1AaZnWnE5ktn
Nagranie słówka: caldera

kaldera - rozległe obniżenie terenu w szczytowej części wulkanu, powstałe w wyniku zniszczenia wierzchołka przez erupcję

Teksty i nagrania

RPnvewlEDaFAP
nagranie abstraktu

The natural environment and economy of Slovakia

Slovakia is a small country in Central Europe, with an area of 49 thousand kmIndeks górny 2, which is approximately the equivalent size to two large Polish voivodeships. It is our smallest neighbour. Like the Czech Republic, it has no diresct access to the sea, meaning that it is a landlocked country. The capital of Slovakia is Bratislava.

The border between Slovakia and Poland is 541 km in length and runs entirely along the Carpathian mountains, including along their highest ridges in the Tatra, Beskid and Pienin mountains. Despite its small surface area, Slovakia borders as many as five countries (the significantly larger Czech republic borders only four) – besides Poland, they are the Czech Republic, Austria, Hungary and the Ukraine.

In contrast to the upland Czech Republic, Slovakia is a mountain country. The Carpathians occupy the largest part of the country's area, including:

  • The Beskids – along the border with Poland and the Czech Republic;

  • The Tatras and the Pienins – along the border with Poland;

  • The Low Tatras – a range of tall mountains in the centre of the country; „the smaller brother” (2043 metres above sea level) of the main Tatra mountain range with an almost identical geological structure, which consist mainly of hard granites and crystalline shales as well as soft limestone karst;

  • The Slovak Ore Mountains – a medium‑sized mountain range in the South of the country; volcanic rocks and forms occur in their western part, for example the Pol'ana caldera (1458 metres above sea level); the eastern part, called Slovak Paradise is built of limestone karst full of various rock forms, for example, large caves.

In addition to the strongly undulating mountain terrain, flat areas stretch along Slovakia's southern borders. In the centre, a limestone plateau which is known as the Slovak Karst is located. To the South‑West is the Danubian Lowland, which is a part of the Little Hungarian Plain. The Eastern Slovak Lowland, which is part of the Great Hungarian Plain, is located in the South‑East. Lowlands occupy a total of less than 20% of Slovakia's surface area.

Almost the whole of the Slovakian region belongs to the Danube basin and the Black Sea basin. The Danube itself – the second largest river in Europe (after the Volga) – has a length of 172 km in Slovakia, flows through Bratislava and further on is a border river with Hungary. Most of the other Slovakian rivers flow from the mountains in a general southern direction. The longest is the Vah with a length of 403 km.

Climate of Slovakia In Slovakia there is a temperate, warm transitional climate, but in large areas it is a mountainous type of this climate. In the east of the country there are influences of continental air masses and the climate there is a bit more acute. Long and cold winters are common. In the south, on the Danube, in the summer it is much warmer than in Poland due to the greater solar radiation.

Almost 5.5 million people live in Slovakia, about as many as in our Masovian Voivodeship. The average population density is 110 inhabitants per 1 kmIndeks górny 2, which is somewhat lower than in Poland. Slovakia's low population is a result of the dominant mountanous terrain, which makes settling difficult. The population mainly lives on lower terrains – lowlands or river valleys. The greatest concentration of the population occurs in the South‑West of the country.

Slovakia's free‑market economy is a dynamic and one of the fastest‑growing economies in Europe. Slovakia, after the Czech Republic and Slovenia, is the third most economically developed country in the former Communist Bloc. There are clear differences in economic development between the eastern, poorer part of the country, and the western part, which is richer.

Main sectors of the Slovakia's economy

The following sectors have the highest value in the overall GDP of Slovakia (2018 data):

The share of agriculture in Slovakia's GDP amounts to 2.69%. The problem is the lack of improvement in the food self‑sufficiency of Slovakia. Domestic production covers 60% of the demand for agri‑food products.

Slovakia has a large tourist potential, which is positively influenced by natural conditions - the location from 95 m (Streda nad Bodrogom) to 2 656 m above sea level. (Gerlachovský štít, the highest peak of the Carpathians), rivers, lakes and thermal springs.