Lesson plan (Polish)
Temat: Państwo Hitlera
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VII szkoły podstawowej.
XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
3) charakteryzuje oblicza totalitaryzmu (włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego): ideologię i praktykę.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają niemiecki narodowy socjalizm za czasów rządów Hitlera (nazizm).
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jaka była organizacja, kultura i gospodarka III Rzeszy;
jakie były cechy charakterystyczne systemu narodowosocjalistycznego w Niemczech;
jakie były główne etapy przejmowania władzy przez Hitlera.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi o powtórzenie informacji z poprzedniej lekcji. Poleca również zebrać ilustracje, zdjęcia, rysunki, symbole, wycinki z prasy kojarzące się uczniom z tematem zaplanowanej lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie czytają opis postaci Adolfa Hitlera z encyklopedii i na jego podstawie układają w odpowiedniej kolejności puzzle w Ćwiczeniu 1. Następnie analizują wyniki wyborów w roku 1932 (Polecenie 1). Nauczyciel pyta uczniów o opinie, jakie czynniki zdecydowały o dojściu Hitlera do władzy. Dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że celem tej części lekcji będzie sporządzenie mapy mentalnej zjawiska, jakim był nazizm. W czasie wykonywania ćwiczeń uczniowie sporządzają notatki..
Uczniowie w parach wykonują przydzielone przez nauczyciela zadania w kolejności zaproponowanej przez niego (można przygotować ich spis zawczasu): wskazują ograniczenia wprowadzane przez ustawę o ochronie narodu i państwa (Ćwiczenie 2),wyjaśniają pojęcia związane z nazizmem oraz represyjny charakter ustawy o obywatelstwie Rzeszy (Polecenia 2‑5). Analizując zdjęcie z Ćwiczenia 3, odpowiadają na pytanie o “noc kryształową”. Następnie zapoznają się z postacią Josepha Goebbelsa i stosowaną przez nazistowskie Niemcy propagandą (Polecenie 6 oraz Polecenie 7). W trakcie pracy dyskutują nad rozwiązaniami.
Na jednym arkuszu papieru uczniowie rozrysowują mapę mentalną. Wykorzystują przyniesione z domu ilustracje, zdjęcia, rysunki, symbole, wycinki z prasy – odpowiednio osadzając je na wykonywanej mapie, szukając dla nich odpowiedniego kontekstu. Nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej..
Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę uczniowskich par, zwracając uwagę na takie elementy, jak wartość merytoryczna pracy i jej oryginalność. Walory plastyczne nie podlegają ocenie.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Poszukaj informacji o współczesnych ruchach faszystowskich. Do której ideologii, włoskiej czy niemieckiej, nawiązują? Odwołaj się do trzech przykładów.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
SA – Oddziały Szturmowe NSDAP. Paramilitarna organizacja, której zadaniem była ochrona zebrań partii nazistowskiej. Po dojściu Hitlera do władzy współodpowiedzialna za represje polityczne i terror. Straciła znaczenie po tzw. nocy długich noży.
SS – die Schutzstaffe, dosłownie oddział ochronny. Paramilitarne formacje nazistowskie odpowiedzialne za masową eksterminacje narodów i organizacje terroru na podbitych terenach.
Noc długich noży – przeprowadzona 29/30 czerwca 1934 r. akcja rozprawy z przeciwnikami Adolfa Hitlera wewnątrz ruchu nazistowskiego. W jej wyniku oficjalnie śmierć poniosło 77 osób, w tym liczni przywódcy SA.
Gestapo – Tajna Policja Państwowa w III Rzeszy. Była jednym z najkrwawszych wykonawców nazistowskiego terroru na okupowanych terenach. Na jej czele stał Heinrich Himmler.
Indoktrynacja – wpajanie określonych poglądów i przekonań przy jednoczesnym ograniczeniu innych źródeł informacji.
Eugenika – pojęcie wprowadzone pod koniec XIX w. Dotyczyło selektywnego rozmnażania zwierząt (w tym ludzi). Miało służyć ulepszeniu gatunków poprzez uwzględnienie cech dziedzicznych. Eugenika pozytywna zachęcała do częstszego reprodukowania (odtwarzania) się najlepszych osobników; negatywna zniechęcała do reprodukcji osobników mniej wartościowych.
Nazizm – (narodowy socjalizm) – ideologia skrajnego nacjonalizmu i rasizmu stworzona przez Hitlera. Niemiecka odmiana faszyzmu.
NSDAP – Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników, niemiecka partia faszystowska, od pierwszego słowa jej nazwy powstały terminy: narodowy socjalizm, nazizm.
Propaganda – celowe działania zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i zachowań zbiorowości lub jednostki, wykorzystujące manipulację (działające na emocje), czasami fałszywą argumentację. Kiedy propaganda zmierza do upowszechnienia i utrwalenia postaw społecznych poprzez narzucenie lub zmuszenie odbiorców do przyjęcia określonych treści, wtedy stanowi jeden z elementów indoktrynacji.
System monopartyjny – system zakładający legalne działanie tylko jednej partii politycznej, sprawującej pełnię władzy w państwie; nie przewiduje on możliwości istnienia opozycji i zmiany ekip rządzących.
Totalitaryzm – system rządów (także: wspierająca go ideologia) charakterystyczny dla XX‑wiecznych państw, w których splotły się procesy modernizacyjne, kryzys lub niedostatek demokracji i ambicje mocarstwowe; cechuje go oficjalna, obowiązująca wszystkich radykalna ideologia, cenzura i centralnie kierowana propaganda; rządy monopartii; terror na ogromną skalę przy pomocy tajnej policji; wyraźnie zdefiniowany wróg wewnętrzny i zewnętrzny; sterowane poparcie społeczne; monumentalizm w sztuce, nihilistyczny lub bardzo wybiórczy stosunek do tradycji.
Teksty i nagrania
Hitler's state
Adolf Hitler wrote a book entitled Mein Kampf in which he presented his views, which would later form the basis of the Third Reich’s ideology called National Socialism (Nazism). His opportunity to assume power came with the political promotion (entry into parliament) of the Nazi Party (NSDAP. Although Hitler lost the presidential election, in January 1933 President Hindenburg made him the chancellor of Germany. Soon enough, Hitler started repressing his opponents. Concentration camps were set up, and Hitler’s political opposition, unionists and clergymen were the first to be sent there. The most severe repressions were suffered by German Jews. In pursuit of his idea of a racially homogenous nation, in 1935 Hitler passed the Nuremberg Laws, which deprived Jewish people of most of their civil rights. The apogee of the anti‑Semitic policy was the so‑called Kristallnacht (Crystal Night), which took place on the night of the 9–10 November 1938. During that night, tens of Jewish people were killed and hundreds were assaulted. Almost 300 synagogues were burnt down. The propaganda machine was activated and continued to function very efficiently throughout the existence of the Third Reich. Hitler made effort to quash any opposition within his party. In 1934, during the so‑called the Night of the Long Knives, he had the leaders of the SA murdered. Thus, the SS became the most important military organization of the Nazis with Heinrich Himmler as its leader. The state has been fully controlled over all areas of life. Political Police - Gestapo watched over order and security in the Third Reich. Hitler fully subjected society to the Nazi ideology. State supervision encompassed culture as well, which was also meant to support National Socialist concepts. Moreover, the state took control of the economy.