Lesson plan (Polish)
Temat: Dbamy o przyrodę
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
7. Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez:
1) właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym;
5) świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.
Cel lekcji
Uczniowie proponują działania poprawiające stan środowiska naturalnego.
Kryteria sukcesu
wymienisz przykłady codziennych czynności wpływających na stan środowiska naturalnego,
zaproponujesz działania poprawiające stan środowiska naturalnego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w języku obcym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie;
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody/formy pracy
Mapa skojarzeń i rozmowa kierowana.
Praca indywidualna oraz praca w parach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat lekcji, cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Nauczyciel rozdaje dzieciom szerokie paski papieru i poleca, żeby wyraźnie napisały lub narysowały skojarzenia, jakie przychodzą im do głowy w związku z tematem lekcji (czas pracy: maksymalnie 15 minut).
Po upływie wyznaczonego czasu na środku tablicy nauczyciel zapisuje hasło „OCHRONA PRZYRODY”, a uczniowie przypinają swoje kartki wokół napisu, odczytując głośno, co napisali, lub opowiadając, co narysowali.
Na bazie tak powstałej mapy skojarzeń nauczyciel inicjuje rozmowę o sposobach dbania o środowisko. Mapa pozostaje na tablicy do końca zajęć.
Nauczyciel prezentuje uczniom galerię zdjęć informującą o płynących ze strony człowieka zagrożeniach dla przyrody. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają poszczególne slajdy. Nauczyciel prowadzi rozmowę ukierunkowaną treścią prezentacji, pyta uczniów, w jaki sposób można zapobiec lub jak naprawić krzywdy wyrządzone środowisku.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 2.
Nauczyciel przedstawia uczniom ilustrację interaktywną „Na ile efektywnie wykorzystujemy przestrzeń, podróżując” nie pokazując jej tytułu. Prosi, aby uczniowie pracując w parach wspólnie wymyślili tytuł dla tej grafiki.
Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów, a następnie każdy uczeń podchodzi i przydziela propozycjom punkt (każdy uczeń ma 2 punkty do rozdysponowania), rysując kreskę przy propozycji. Nauczyciel przedstawia uczniom tytuł grafiki i wspólnie zastanawiają się nad trafnością tytułu wymyślonego i wybranego przez uczniów oraz zaproponowanego w abstrakcie.
Podsumowująca
Na zakończenie nauczyciel proponuje powrót do zapoczątkowanej na wstępie mapy pojęć. Chętni uczniowie otrzymują paski papieru w innym kolorze i zapisują swoje myśli wzbogacone o wiedzę nabytą podczas zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie wykonali ćwiczenie nr 1.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
ochrona środowiska – wszelkie działania mające na celu ograniczenie szkód wyrządzanych środowisku lub naprawianie szkód już istniejących
Teksty i nagrania
Taking care of nature
All of us enjoy trips to the forest, park or riverside. Sometimes, however, the beauty of the landscape is ruined by trash laying around or noisy music. If we want to enjoy nature around us we must leave it intact. Everything we do has impact on our environment. What should we do to minimise this impact?
Environmental protection is not only about protecting areas where plants and animals live. Many of our habits and activities have a huge impact on the condition in which we leave the surrounding nature. You can also analyze your behavior and assess whether you care about the environment. Let's start by tracking the activities you do from the morning - answer a few questions:
Do you turn off the water saving it when cleaning your teeth?
Do you turn off the light when leaving the empty room?
Do you use energy‑saving light bulbs at home?
When preparing a meal, do you use products from industrial or organic farming?
We need water for drinking and washing. A lot of water is used by agriculture and industry. Poland – compared to other European countries – has poor resources of water available for human use; water resources are limited - you cannot abstract it forever. This is the reason why we should try to save it. You and your family may save water by washing more clothes at one go rather than dividing them up into several smaller batches.
And how do you save electricity? Remember not only to turn off the lights, but also to unplug TV sets, computers and other devices you are not using currently. Even though one device may use little electricity, more devices consume huge amounts of it.
Every day we may behave in a way which is beneficial or harmful to nature. Make sure that you put your litter in the right bins, rather than just throw it on the pavement. You will also benefit the environment, if instead of taking a car you use a bike, public transport or simply walk to work or school. When shopping make sure the products you buy are not covered with excessive amount of plastic. It is also a good idea to learn where they come from. It takes a lot of fuel to transport products from a far‑away place in Poland or Europe.
The activities performed by us every day have a big impact on the state of the environment.
Activities conducive to nature are, for example, saving water and electricity.
It is worth taking part in social actions aimed at environmental protection.