Temat: Pracownia chemiczna – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa

Szkoła podstawowa. Chemia.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Pracownia chemiczna

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat pracowni chemicznej;

  • utrwalać materiał z lekcji: „Zapoznanie z przedmiotowymi zasadami oceniania i wymaganiami edukacyjnymi”, „Chemia na co dzień”, „Pracownia chemiczna cz. 1”, „Pracownia chemiczna cz. 2”;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem pracowni chemicznej.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika zabstraktów „Cukry – glukoza i fruktoza”, „Cukry – sacharoza”, „Cukry – skrobia i celuloza”, „Cukry – zastosowanie polisacharydów”, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania oraz brać udział w dyskusji.

  2. Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu „Zapoznanie z przedmiotowymi zasadami oceniania i wymaganiami edukacyjnymi” i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że w ramach rozgrzewki przed lekcja powtórkową rozwiążą quiz przygotowany przez kolegów. Uczniowie odpowiadają na pytania na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy i zdobywają punkty. Uczeń z największą liczbą punktów zostaje nagrodzony za aktywność.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie pracują w 4 grupach. Nauczyciel informuje ich, że wysłuchają nagrania „Chemia na co dzień”, a ich zadaniem będzie przygotowanie pytań dotyczących treści nagrania dla innej grupy. Prosi, by uczniowie w trakcie słuchania robili notatki. Po odtworzeniu nagrania nauczyciel wyznacza czas na przygotowanie pytań. Następnie grupy wymieniają się pytaniami i przygotowują odpowiedzi. Reprezentanci grup przedstawiają swoje propozycje, a autorzy pytań weryfikują odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  2. Uczniowie nadal pracują w grupach. Nauczyciel prosi, by każdy zespół przygotował krzyżówkę związaną z zagadnieniami z abstraktu „Pracownia chemiczna cz. 1”.

  3. Po fazie przygotowawczej następuje faza rywalizacyjna. Grupy wymieniają się krzyżówkami. Nauczyciel kontroluje przebieg gry, sprawdzając poprawność odpowiedzi. Grupa, która pierwsza poprawnie rozwiąże zadanie, wygra rywalizację i powinna zostać wynagrodzona przez nauczyciela odpowiednią oceną.

  4. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie interaktywne z ilustracją.

  5. Nauczyciel wyświetla planszę interaktywną z poszczególnymi etapami eksperymentu naukowego. Uczniowie w parach rozwiązują zadanie – porządkują etapy, a następnie chętni/wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązanie na planszy.

  6. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

basic assessment principles
basic assessment principles
RmqcgrWkSAU0s
Nagranie słówka: basic assessment principles

podstawowe zasady oceniania – porządkują sposoby i kryteria wystawiania ocen

alchemy
alchemy
R2P91qzSXHcX8
Nagranie dźwiękowe słówka

alchemia – dziedzina łącząca elementy naukowe (np. wiadomości z zakresu chemii i fizyki) i nienaukowe (np. praktyki magiczne, astrologię); badania alchemików koncentrowały się wokół prób odkrycia kamienia filozoficznego, panaceum oraz eliksiru nieśmiertelności

chemistry
chemistry
RRgCuEATPoFhj
Nagranie dźwiękowe słówka

chemia – nauka badająca naturę i właściwości substancji, a zwłaszcza przemiany zachodzące między nimi

chemist
chemist
R1PPjwSvaHl2R
Nagranie dźwiękowe słówka

chemik – specjalista w zakresie jednej z podstawowych nauk przyrodniczych, zajmującej się właściwościami i strukturą pierwiastków i związków chemicznych oraz ich przemianami; w tym zawodzie z powodzeniem pracuje wiele kobiet

philosopher's stone
philosopher's stone
R1egMoBagKlrN
Nagranie dźwiękowe słówka

kamień filozoficzny – poszukiwana przez alchemików legendarna substancja, która miała zamieniać metale w złoto; obecnie jest synonimem, symbolem bezskutecznego poszukiwania czegoś cennego

panacea
panacea
RSF5cKQapbNY5
Nagranie dźwiękowe słówka

panaceum – poszukiwany przez alchemików lek na wszystkie choroby potocznie: lekarstwo

pictogram
pictogram
RHR8txgpa2hPY
Nagranie dźwiękowe słówka

piktogram – znak, który pełni funkcję informacyjną, umieszczony np. na opakowaniach niektórych produktów jako informacja o rodzaju zagrożenia i skutkach, która może spowodować ich niewłaściwe użycie

chemical industry
chemical industry
RhLBjhb2VCjHl
Nagranie dźwiękowe słówka

przemysł chemiczny – jedna z gałęzi przemysłu przetwórczego, zajmująca się pozyskiwaniem i obróbką surowców; wyróżnia się: przemysł chemii organicznej (produkty wytwarzane są m.in. z węgla kamiennego, ropy naftowej i gazu ziemnego) i przemysł chemii nieorganicznej (produkty wytwarzane są m.in. z soli mineralnych i siarki)

graduated cylinder
graduated cylinder
R135txQ5RvpFm
Nagranie słówka: graduated cylinder

cylinder miarowy – wysokie, wąskie naczynie ze skalą, używane do pomiaru objętości cieczy

conical flask
conical flask
R151Mg7mdgppd
Nagranie słówka: conical flask

kolba stożkowa – naczynie w kształcie stożka z wąską szyjką i płaskim dnem

flask
flask
R1NAUo9VMOwVz
Nagranie słówka: flask

kolba – naczynie o zaokrąglonym kształcie: płaskodenne (o długiej szyjce, służące do przechowywania odczynników) lub okrągłodenne (o krótkiej szyjce, służące do ogrzewania cieczy)

laboratory
laboratory
RR5sCGDD2lWPW
Nagranie słówka: laboratory

laboratorium – pomieszczenie, w którym wykonuje się eksperymenty badawcze

funnel
funnel
R1Ixmia3S34m1
Nagranie słówka: funnel

lejek – naczynie w kształcie stożka z rozszerzonym wlotem i zakończone wąską rurką, służące do wlewania cieczy do kolb, butelek itp.

test tube
test tube
R16at3ZnjUDjM
Nagranie słówka: test tube

probówka – małe cylindryczne naczynie laboratoryjne, najczęściej szklane, służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych

ring stand
ring stand
R2nnu7P8YmUgy
Nagranie słówka: ring stand

statyw z łapą – metalowy pręt na ciężkiej podstawie, służący do mocowania części aparatury

tongs
tongs
R1UfoV2JvraZj
Nagranie słówka: tongs

szczypce – narzędzie do chwytania gorących przedmiotów; mogą być wykonane z metalu lub drewna

crucible
crucible
RmERdEM6bfnHS
Nagranie słówka: crucible

tygiel – naczynie ognioodporne używane do ogrzewania ciał stałych w wysokich temperaturach

scales
scales
R4P3z0Dcukd9l
Nagranie słówka: scales

waga – urządzenie do pomiaru masy ciał stałych i cieczy w naczyniach

beaker
beaker
RZRbGbNT2D9Mq
Nagranie słówka: beaker

zlewka – cylindryczne naczynie używane do przechowywania i ogrzewania cieczy

safety data sheet
safety data sheet
RduVI5NapWfPX
Nagranie słówka: safety data sheet

karta charakterystyki substancji – dokument zawierający opis zagrożeń, jakie dana substancja może spowodować podczas jej użytkowania

laboratory techniques
laboratory techniques
R1CEwyzVxTdat
Nagranie słówka: laboratory techniques

techniki laboratoryjne – czynności, których opanowanie jest podstawowym warunkiem właściwej pracy eksperymentalnej: ważna jest ich kolejność i dokładność w wykonywaniu

olfactory epithelium
olfactory epithelium
RVeyNIDe9Df9w
Nagranie słówka: olfactory epithelium

nabłonek węchowy – część błony śluzowej jamy nosowej, w której znajdują się zakończenia włókien nerwu odbierającego bodźce węchowe

Teksty i nagrania

R1XyGsOGxgOqS
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Chemistry lab – a repetition lesson

Links to the lessons: 1, 2, 3, 4

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4

Before you begin solving the exercises, review abstracts „Subject assessment principles and educational requirements”, „Everyday chemistry”, „Chemistry lab pt 1” and „Chemistry lab pt 2” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!

  • Chemistry is not only a school subject – it is present in every area of our lives. It has a long and interesting history.

  • Chemistry is a science that investigates the composition and structure of substances, their transformations and conditions affecting the speed of these transformations.

  • In the chemical laboratory, the rules of health and safety regulations (health and safety at work) must be observed.

  • Special glass, dishes and laboratory equipment should be used for chemical experiments.

  • When planning the empirical test, you must remember to use reagents reasonably in order to reduce the amount of waste generated.

  • Chemical experiments should be performed on a laboratory table in accordance with laboratory work techniques, keeping in mind the principles of health and safety and order.