Lesson plan (Polish)
Temat: Pracownia chemiczna – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa
Szkoła podstawowa. Chemia.
III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:
1) bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;
2) projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;
4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Pracownia chemiczna
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat pracowni chemicznej;
utrwalać materiał z lekcji: „Zapoznanie z przedmiotowymi zasadami oceniania i wymaganiami edukacyjnymi”, „Chemia na co dzień”, „Pracownia chemiczna cz. 1”, „Pracownia chemiczna cz. 2”;
utrwalać słownictwo związane z tematem pracowni chemicznej.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika zabstraktów „Cukry – glukoza i fruktoza”, „Cukry – sacharoza”, „Cukry – skrobia i celuloza”, „Cukry – zastosowanie polisacharydów”, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania oraz brać udział w dyskusji.
Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu „Zapoznanie z przedmiotowymi zasadami oceniania i wymaganiami edukacyjnymi” i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Nauczyciel informuje uczniów, że w ramach rozgrzewki przed lekcja powtórkową rozwiążą quiz przygotowany przez kolegów. Uczniowie odpowiadają na pytania na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy i zdobywają punkty. Uczeń z największą liczbą punktów zostaje nagrodzony za aktywność.
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w 4 grupach. Nauczyciel informuje ich, że wysłuchają nagrania „Chemia na co dzień”, a ich zadaniem będzie przygotowanie pytań dotyczących treści nagrania dla innej grupy. Prosi, by uczniowie w trakcie słuchania robili notatki. Po odtworzeniu nagrania nauczyciel wyznacza czas na przygotowanie pytań. Następnie grupy wymieniają się pytaniami i przygotowują odpowiedzi. Reprezentanci grup przedstawiają swoje propozycje, a autorzy pytań weryfikują odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Uczniowie nadal pracują w grupach. Nauczyciel prosi, by każdy zespół przygotował krzyżówkę związaną z zagadnieniami z abstraktu „Pracownia chemiczna cz. 1”.
Po fazie przygotowawczej następuje faza rywalizacyjna. Grupy wymieniają się krzyżówkami. Nauczyciel kontroluje przebieg gry, sprawdzając poprawność odpowiedzi. Grupa, która pierwsza poprawnie rozwiąże zadanie, wygra rywalizację i powinna zostać wynagrodzona przez nauczyciela odpowiednią oceną.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie interaktywne z ilustracją.
Nauczyciel wyświetla planszę interaktywną z poszczególnymi etapami eksperymentu naukowego. Uczniowie w parach rozwiązują zadanie – porządkują etapy, a następnie chętni/wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązanie na planszy.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
podstawowe zasady oceniania – porządkują sposoby i kryteria wystawiania ocen
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie dźwiękowe słówka
alchemia – dziedzina łącząca elementy naukowe (np. wiadomości z zakresu chemii i fizyki) i nienaukowe (np. praktyki magiczne, astrologię); badania alchemików koncentrowały się wokół prób odkrycia kamienia filozoficznego, panaceum oraz eliksiru nieśmiertelności
chemia – nauka badająca naturę i właściwości substancji, a zwłaszcza przemiany zachodzące między nimi
chemik – specjalista w zakresie jednej z podstawowych nauk przyrodniczych, zajmującej się właściwościami i strukturą pierwiastków i związków chemicznych oraz ich przemianami; w tym zawodzie z powodzeniem pracuje wiele kobiet
kamień filozoficzny – poszukiwana przez alchemików legendarna substancja, która miała zamieniać metale w złoto; obecnie jest synonimem, symbolem bezskutecznego poszukiwania czegoś cennego
panaceum – poszukiwany przez alchemików lek na wszystkie choroby potocznie: lekarstwo
piktogram – znak, który pełni funkcję informacyjną, umieszczony np. na opakowaniach niektórych produktów jako informacja o rodzaju zagrożenia i skutkach, która może spowodować ich niewłaściwe użycie
przemysł chemiczny – jedna z gałęzi przemysłu przetwórczego, zajmująca się pozyskiwaniem i obróbką surowców; wyróżnia się: przemysł chemii organicznej (produkty wytwarzane są m.in. z węgla kamiennego, ropy naftowej i gazu ziemnego) i przemysł chemii nieorganicznej (produkty wytwarzane są m.in. z soli mineralnych i siarki)
cylinder miarowy – wysokie, wąskie naczynie ze skalą, używane do pomiaru objętości cieczy
kolba stożkowa – naczynie w kształcie stożka z wąską szyjką i płaskim dnem
kolba – naczynie o zaokrąglonym kształcie: płaskodenne (o długiej szyjce, służące do przechowywania odczynników) lub okrągłodenne (o krótkiej szyjce, służące do ogrzewania cieczy)
laboratorium – pomieszczenie, w którym wykonuje się eksperymenty badawcze
lejek – naczynie w kształcie stożka z rozszerzonym wlotem i zakończone wąską rurką, służące do wlewania cieczy do kolb, butelek itp.
probówka – małe cylindryczne naczynie laboratoryjne, najczęściej szklane, służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych
statyw z łapą – metalowy pręt na ciężkiej podstawie, służący do mocowania części aparatury
szczypce – narzędzie do chwytania gorących przedmiotów; mogą być wykonane z metalu lub drewna
tygiel – naczynie ognioodporne używane do ogrzewania ciał stałych w wysokich temperaturach
waga – urządzenie do pomiaru masy ciał stałych i cieczy w naczyniach
zlewka – cylindryczne naczynie używane do przechowywania i ogrzewania cieczy
karta charakterystyki substancji – dokument zawierający opis zagrożeń, jakie dana substancja może spowodować podczas jej użytkowania
techniki laboratoryjne – czynności, których opanowanie jest podstawowym warunkiem właściwej pracy eksperymentalnej: ważna jest ich kolejność i dokładność w wykonywaniu
nabłonek węchowy – część błony śluzowej jamy nosowej, w której znajdują się zakończenia włókien nerwu odbierającego bodźce węchowe
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie dźwiękowe abstraktu
Chemistry lab – a repetition lesson
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4
Before you begin solving the exercises, review abstracts „Subject assessment principles and educational requirements”, „Everyday chemistry”, „Chemistry lab pt 1” and „Chemistry lab pt 2” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!
Chemistry is not only a school subject – it is present in every area of our lives. It has a long and interesting history.
Chemistry is a science that investigates the composition and structure of substances, their transformations and conditions affecting the speed of these transformations.
In the chemical laboratory, the rules of health and safety regulations (health and safety at work) must be observed.
Special glass, dishes and laboratory equipment should be used for chemical experiments.
When planning the empirical test, you must remember to use reagents reasonably in order to reduce the amount of waste generated.
Chemical experiments should be performed on a laboratory table in accordance with laboratory work techniques, keeping in mind the principles of health and safety and order.