Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Pory roku

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat:

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej (geografia).

Podstawa programowa

Klasa VI – geografia

V. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi.

Uczeń:

6) wykazuje związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatu i krajobrazów na Ziemi.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wykazują zależność między ruchem obiegowym Ziemi a zmianami pór roku.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • omawiać różnice w oświetleniu ziemi w momentach początków poszczególnych pór roku;

  • wyjaśniać związek między nachyleniem osi ziemskiej a zmiennością pór roku.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • przedmioty potrzebne do zobrazowania położenia Ziemi względem Słońca w każdej z czterech pór roku: styropianowe talerzyki, plastelina, wykałaczki, grafika Słońca, klej, mazaki (po jednym zestawie na parę uczniów).

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Prowadzący lekcję, nawiązując do poprzednich zajęć, prosi uczniów, aby samodzielnie wykonali ćwiczenia interaktywne nr 2–4.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel poleca podopiecznym, aby zapoznali się z treścią abstraktu, a następnie odpowiedzieli na pytanie, co wpływa na cykliczne powtarzanie się pór roku. Wybrana osoba udziela odpowiedzi.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Uczniowie dobierają się w pary i losują półkulę – południową lub północną.

  • Nauczyciel każdej parze uczniów rozdaje niezbędne materiały do wykonania kolejnego zadania. Uczniowie tworzą z plasteliny modele Ziemi i mocują je na wykałaczkach, a następnie przygotowują się do zobrazowania za pomocą wykonanych modeli położenia Ziemi względem Słońca w każdej z czterech pór roku. Wypisują także cechy pory roku panującej na wylosowanej wcześniej półkuli.

  • Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy. Prowadzący lekcję zwraca uwagę na poprawność wykonania zadania (odpowiednie przechylenie wykałaczki względem Słońca oraz właściwy opis pory roku).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

seasons
seasons
R1NfqFFw9BlWL
Nagranie dźwiękowe słówka

pory roku – okresy klimatyczne związane ze zmieniającą się wysokością Słońca nad horyzontem

Teksty i nagrania

RPkM6SUJqp6nC
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Seasons

Poles, when asked about the number seasons, will say four: spring, summer, autumn, winter. In other places in the world, only two seasons exist. There are also areas where the same weather prevails throughout the year, so the seasons do not stand out! What is the reason for this?

The annual movement of the Earth around the Sun is also on a constant tilt on its own axis which causes the lighting of various parts of the Earth to change in a repetitive manner. Changes in lighting, in turn, cause seasonal changes. The spring equinox in the northern hemisphere means the beginning of spring in Poland. At the same time autumn begins in the southern hemisphere. With autumn equinox, autumn begins, and in the southern hemisphere – spring. Similarly, at the summer solstice, summer begins for us, while in the southern hemisphere it is the beginning of winter.

  • Earth's orbit around the Sun takes 365 days 5 hours and 49 minutes.

  • The tilt in the axis of it's rotation in combination with the orbit creates the seasons on Earth.

  • The southern hemisphere has the same seasons as the northern hemisphere, but the dates of their beginning and end are different.