Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Stawonogi

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie rozpoznają owady i pajęczaki na podstawie wyglądu.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, jakie są charakterystyczne cechy stawonogów;

  • dzielić stawonogi na skorupiaki, owady i pajęczaki na podstawie wyglądu;

  • opisywać znaczenie stawonogów.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.

  • Nauczyciel rozdaje parze uczniów kolorowe modele owadów i pajęczaków. Zadanie uczniów polega na zaklasyfikowaniu ich po budowie zewnętrznej do owadów lub pajęczaków. Uczniowie porównują wyniki swojej pracy z ilustracją interaktywną.

  • Uczniowie z nauczycielem wychodzą na szkolne podwórko. Każda para uczniów otrzymuje pojemnik Levenhuka oraz siatkę entomologiczną. Uczniowie ostrożnie łapią okazy stawonogów i poddają je obserwacji. Uważnie przyglądają się budowie zewnętrznej schwytanych egzemplarzy i na jej podstawie określają ich przynależność do właściwej grupy. Po zapisaniu spostrzeżeń, uczniowie delikatnie uwalniają złapane zwierzęta i powtarzają procedurę obserwacji z kolejnymi okazami.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

cephalothorax
cephalothorax
RLpYUQ0QBePma
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka cephalothorax

głowotułów – przednia część ciała skorupiaków i pajęczaków powstała przez zrośnięcie się głowy i tułowia

abdomen
abdomen
R1VteEnZrF74k
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka abdomen

odwłok – tylna część ciała stawonogów, zawierająca większość narządów

Teksty i nagrania

R1PlUrmbpP6co
nagranie dźwiękowe abstraktu

Arthropods

Arthropods are animals which have conquered all environments. They can be found in both the water and the air, as well as on land or in the soil. A special feature of arthropods is the way their legs are constructed, divided into segments which are linked with joints. Parts of their legs are used to move, and others are used, for example, to acquire and crush food. They also have limbs on their heads, called antennae. Arthropods can be divided into crustaceans (for example, crayfish, crabs and woodlice), arachnids (for example, spiders, ticks and scorpions) and insects (for example bees, ants and beetles).

Crustaceans inhabit all water environments, though woodlice can be found in damp places on land. The bodies of these animals are divided into a cephalothorax and an abdomen. On the cephalothorax are antennae, eyes and a few pairs of legs.
As a rule, arachnids live on land, only a few live in water (where they breathe air). The bodies of arachnids are made up of a cephalothorax and an abdomen. They are equipped with several pairs of eyes, dental organs and four pairs of legs. Spiders are a group of arachnids which have spinnerets, which they use to produce silk spiderwebs with various uses. Some arachnids are poisonous, including scorpions and almost all spiders.

Insects live on land. Insects' bodies are made up of a head, a thorax and an abdomen. On their heads, they have antennae, eyes and mouthparts. The thorax is equipped with three pairs of legs, and most commonly, two pairs of wings. Certain insects, for example mosquitos, have one pair of wings, others, for example lice or fleas, are wingless.

Mites are a very large group of microscopic arachnids. Some of them, known as dust mites, feed on the dead skin of animals and people, which accumulates in our homes. An accumulation of their droppings can be dangerous for people who suffer from allergies. This is why we should regularly clean and air out our homes.

Arthropods are hugely important in nature. In both the seas and on land, they are an important component of every environment. They are a source of food for many animals, and they themselves feed on other organisms. They also play a hugely important role in the process of breaking down dead organic material. In this way, they clean the Earth's surface of carrion and mouldering plants.

Insects deserve particular attention. A large number of insects means that they are the largest consumers of plants. Herbivorous insects eat leaves, stems, flowers, fruit, seeds and roots. They themselves, however, are the staple food for many species of spiders, predatory insects and numerous vertebrates.

Insects play a huge role as pollinators. Most species of flowering plants are pollinated by insects – this also includes many species grown by man. The benefits of flowers being pollinated by bees are far greater than the value of the honey and wax and other products derived from bees. Certain insects, for example ants, collect seeds which they feed on. They lose some of them, leading to them being dispersed.

Another example of the usefulness of insects is silkworm breeding. Their larvae create cocoons constructed of one thin, strong thread – the raw material used to produce silk.

  • Arthropods are the most numerous group of animals in terms of species and specimens.

  • Arthropods can be divided into crustaceans, arachnids and insects.

  • Arthropods eat plants and animals. They themselves are also a staple food for many species of organisms.

  • The majority of species of flowering plants require the participation of insects in the pollination process.