Temat: Rozwój człowieka po narodzinach

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej
Wymagania ogólne
IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1) interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.
Wymagania szczegółowe
III. Organizm człowieka
12. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
4) wymienia etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód) i wyjaśnia wpływ różnych czynników na rozwój zarodka i płodu;
5) przedstawia cechy fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania człowieka.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń poznaje etapy życia człowieka od chwili narodzin do śmierci

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, co to jest rozwój osobniczy;

  • omawiać zmiany zachodzące w organizmie na kolejnych etapach rozwoju;

  • opisywać zmiany zachodzące podczas dojrzewania człowieka;

  • wyjaśniać, na czym polega znaczenie fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania człowieka.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z materiałem lekcji „Rozwój człowieka po narodzinach”. Prowadzący prosi o przygotowanie poleceń nr 2 i 3, opisanych w treści lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący prezentuje uczniom infografikę przedstawiające etapy rozwoju człowieka po narodzeniu i pokrótce ją omawia. Następnie dzieli klasę na 6 grup i każdej z nich poleca zreferowanie jednego z następujących tematów:

    • Rozwój człowieka od momentu zapłodnienia do momentu śmierci;

    • Dzieciństwo człowieka i jego etapy;

    • Okres dojrzewania człowieka;

    • Zmiany jakie zachodzą w wyglądzie człowieka od chwili narodzin do okresu dojrzewania (połączone z prezentacją zdjęć ucznia/uczniów);

    • Co to znaczy być dorosłym? ;

    • Od przekwitania do starości‑zmiany jakie zachodzą u człowieka

  • Pracując w grupach uczniowie przygotowują referaty. Każda grupa wyłania swojego reprezentanta, który zaprezentuje wyniki wspólnej pracy.

  • Uczniowie referują efekty pracy w grupach. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję podsumowującą tematykę etapów życia człowieka.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

ontogenesis
ontogenesis
RmnxNGSNaWxK7
Nagranie słówka: ontogenesis

ontogeneza – rozwój człowieka obejmujący okres od momentu zapłodnienia do śmierci osobnika

prenatal development
prenatal development
RhtLke8HjWeQr
Nagranie słówka: prenatal development

rozwój prenatalny – rozwój organizmu w łonie matki od momentu zapłodnienia do chwili narodzin

postnatal development
postnatal development
RuN3hpUgRrUng
Nagranie słówka: postnatal development

rozwój postnatalny – drugi etap rozwoju osobniczego, rozpoczynający się z chwilą narodzin i kończący się z chwilą śmierci

Teksty i nagrania

RErDAJZpykVj8
nagranie abstraktu

Human postnatal development

Ontogenesis, also referred to as ontogeny, starts with fertilization and ends with death of an individual. It is composed of two stages of development:

  • prenatal – intrauterine, which lasts from fertilization to birth, and

  • postnatal – extrauterine, lasting from birth to death.

The development taking place outside the mother's organism covers successively the following stages: neonatal, infant, toddler, child, adolescence, adulthood, menopause and senescence. From birth, the organism undergoes a number of changes leading to physical, mental and social maturity.

The most important stages of development during childhood period are: neonatal, infant, toddler and child.

During adolescence, the activity of sex hormones, which are responsible for changes in the structure and functioning of organs (mainly the reproductive system) is increased. Body proportions change, body shape changes and the immune system matures.

The increase in sex hormones also affects mental well‑being of boys and girls. They can be irritable, anxious and suffer from constant mood swings. A child, so far being dependent on their parents, tries to highlight their individuality and ability to make decisions on their own. During that period, friends have a huge impact on the child’s behaviour. A child changes their interests, develops a set of standards and rules.

At the age of 25, when the body has reached its biological maturity, the next stage of development begins – adulthood. It involves reaching psychological and social maturity, which takes place 3‑4 years after achieving physical maturity. Mental maturity is synonymous to finding emotional balance and acquiring the ability to make independent, responsible decisions. Social maturity determines the ability to work, achieve material independence, adopt specific social roles and norms. The adulthood lasts until about the age of 50.

After adulthood, the menopause begins. It's a stage during which the body gradually begins to undergo physiological changes associated with ageing. The skin slowly becomes less and less firm, wrinkles appear, hair turns grey, metabolic rate decreases, which may lead to weight gains. This stage of development begins in the case of women between 45‑55, and in the case of men between 55‑60 years of age. At this age, the level of sex hormones decreases. As a result, women stop menstruating and ovulating. They can suffer from mood swings, insomnia, alternating hot and cold flashes. Men generally retain the ability to reproduce until late age but their reproductive capacity is significantly reduced. At the age of 65, human body enters the period of senescence. Ageing is associated with decreased regenerative capacity of cells and tissues, decreased in immunity, reduced bone density, which increases their susceptibility to fractures. Vision and hearing deteriorate, physical fitness decreases.

  • Human ontogeny starts with fertilization and ends with death.

  • Ontogeny includes the period of prenatal and postnatal development.