Temat: Metabolizm

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Ppodstawa programowa

Wymagania ogólne

I. Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:

1. opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy;

2. wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku;

3. przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem;

III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:

2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wyjaśniają pojęcie metabolizmu.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśnisz, gdzie zachodzi i na czym polega metabolizm.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • karteczki z numerami poleceń.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące zagadnień odżywiania, oddychania i wydalania oraz wykonują polecenia zamieszczone abstrakcie.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Prowadzący lekcję prosi uczniów, żeby sformułowali swoje indywidualne kryteria sukcesu, podając liczbę prawidłowo wykonanych poleceń z poszczególnych działów („Pamiętam i rozumiem”, „Czytam i interpretuję”, „Rozwiązuję problemy”).

  • Uczniowie, pracując w parach, porównują polecenia z różnych działów i wyjaśniają, na czym polega specyfika każdego z nich.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący lekcję poleca uczniom, żeby wytłumaczyli znaczenie terminu „metabolizm”, odnosząc się do informacji zawartych w abstrakcie.

  • Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną „Szkic mapy pojęć” i prosi uczniów, żeby określili elementy, których brakuje do zobrazowania pojęcia metabolizmu. Uczniowie przerysowują ilustrację do zeszytów i dorysowują brakujące elementy, a następnie zapisują definicję metabolizmu.

  • Prowadzący lekcję dzieli losowo klasę na pięcioosobowe grupy. Zadaniem każdej z nich jest omówienie poleceń zamieszczonych w abstrakcie i określenie poprawnych odpowiedzi.

  • Po upływie wyznaczonego czasu członkowie każdego zespołu odliczają do pięciu i zapamiętują przypisaną im cyfrę. Następnie losują karteczki z numerami poleceń dla sąsiedniej grupy.

  • Nauczyciel podaje punktację poszczególnych poleceń, po czym zaprasza uczniów do gry.

  • Wybrani uczniowie z kolejnych grup wykonują wyznaczone im polecenia. Poprawność odpowiedzi ocenia grupa zadająca polecenia, a ewentualne wątpliwości rozstrzyga prowadzący lekcję.

  • Każda grupa sumuje zdobyte punkty, nauczyciel wskazuje zwycięski zespół.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Metabolism (metabolism)
Metabolism (metabolism)
RyAeBSu1np7T1
Nagranie dźwiękowe słówka metabolism

metabolizm – całokształt zachodzących w komórkach żywego organizmu reakcji chemicznych i związanych z nimi przemian energetycznych, stanowiący podłoże wszelkich zjawisk biologicznych.

Teksty i nagrania

RTx8VwhhJlKyr
Nagranie dźwiękowe dotyczące metabolizmu

Metabolism

Every organ and biological system that builds the body fulfils certain tasks. The digestive system collects, digests and absorbs food and removes undigested residue from the body. The respiratory system provides gas exchange. The role of the urinary tract is to cleanse the body of unnecessary and harmful substances formed as a result of metabolism. The circulatory system deals with the transport of substances between these systems. However, the immune system associated with it is responsible for protecting the body against pathogens. Different systems enable efficient functioning of cells in which metabolic changes take place.