Lesson plan (Polish)
Temat: Reforma katolicka
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:
wymienia przyczyny i następstwa reformacji, opisuje cele i charakteryzuje działalność Marcina Lutra i Jana Kalwina oraz przedstawia okoliczności powstania Kościoła anglikańskiego;
wyjaśnia cele zwołania soboru trydenckiego i charakteryzuje reformę Kościoła katolickiego;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o specyfice reformy kościoła katolickiego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
kiedy doszło do wojny religijnej i czym się zakończyła;
jakie były postanowienia soboru trydenckiego;
kim był Ignacy Loyola i co założył.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie w parach przygotowują omówienie wniosków z przeprowadzonego przez siebie śledztwa. Mają wskazać najważniejsze, najbardziej przełomowe w ich opinii wydarzenie i uargumentować swój wybór. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Polecenie 2, Polecenie 3 i Polecenie 4. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Dziesięcina – podatek płacony przez ludność na rzecz Kościoła katolickiego, wynoszący dziesiątą część zbiorów lub dochodów.
Herezja – pogląd religijny sprzeczny z dogmatami religii panującej.
Jezuici – zakonnicy Towarzystwa Jezusowego założonego przez Ignacego Loyolę.
Katechizm – zwięzły wykład zasad wiary.
Kontrreformacja – ruch w Kościele katolickim mający na celu odnowę Kościoła oraz zwalczanie reformacji.
Sobór – zgromadzenie biskupów całego Kościoła z papieżem jako przewodniczącym.
Święta Inkwizycja – instytucja śledcza i sądownicza stworzona w celu wyszukiwania, nawracania i karania heretyków (podejrzani byli poddawani torturom, więzieni, a nawet paleni na stosie).
Teksty i nagrania
Catholic Reformation
In the course of time the papacy realized that staving the crisis off by discussion was impossible, so they tried to prevent development of Protestantism using politics. It did not do any good and between 1530–1555 there was a religious war. It finished with the Peace of Augsburg, where “whose realm, his religion” principle was established.
A few years earlier in 1545 in the Italian city of Trent one of the greatest councils in the history of the Church was held. It was tried to reach agreement with protestants. The Pope invited representatives of reformed faiths but they refused to come. Participants of the council introduced many catholic reforms.
Decisions of the council include: keeping celibacy of priests, the cult of saints, the Virgin Mary and relics, keeping Latin as a liturgical language, the Pope as the head of the Church. Greater attention was paid to clergymen education. It was obligatory for them to attend seminaries. Apart from that the List of Prohibited Books was worked out (recognized as heretic, inconsistent with catholic doctrine). The Holy Inquisition was reorganised. Its task was to combat heretics.
The Society of Jesus, so called Jesuits, founded by the Spanish Ignatius of Loyola, played a great role in the catholic revival. There was severe discipline in the order. The vows of obedience were made to the Pope and the mission of the order was to combat heresy, run schools and christianize other continents.