Lesson plan (Polish)
Temat: Fundamenty współczesności – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXII. Powstanie styczniowe. Uczeń:
1. omawia pośrednie i bezpośrednie przyczyny powstania, w tym „rewolucję moralną” 1861–1862;
2. dokonuje charakterystyki działań powstańczych z uwzględnieniem, jeśli to możliwe, przebiegu powstania w swoim regionie;
3. omawia uwłaszczenie chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z uwłaszczeniem w pozostałych zaborach;
XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
1. opisuje sytuację polityczną w Europie w II połowie XIX wieku, w tym procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec.
2. prezentuje przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.
3. wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Fundamenty współczeności
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Rządzący i rządzeni. Procesy demokratyzacji w Europie; Tęsknota za wolnością. Polacy i powstanie styczniowe; Tęsknota za jednością. Zjednoczenie Włoch; Tęsknota za siłą. Zjednoczenie Niemiec; Wojna secesyjna; Narodziny mocarstwa. USA w II połowie XIX wieku;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu Fundamenty współczeności, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie. Najpierw analizują mapę, a następnie wskazują prawidłową kolejność wydarzeń prowadzących do zjednoczenia Włoch.
Uczniowie wykonują drugie ćwiczenie z mapą. Na mapie wojny secesyjnej wskazują stany należące do Unii i do Konfederatów. Następnie pokazują na mapie Gettysburg i opowiadają o najwazniejszych bitwach tej wojny.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Demokratyzacja – proces zmian systemu politycznego poprzez rozszerzenie politycznego uczestnictwa obywateli w działalności danego państwa
Partia polityczna -- organizacja reprezentująca interesy określonego odłamu społeczeństwa, posiadająca program polityczny i dążąca do jego realizacji poprzez zdobycie istotnego udziału we władzy państwowej, poprzez jej kontrolę lub poprzez jej zdominowanie.
Prawo wyborcze – prawo do udziału w głosowaniu na kandydatów, ubiegających się o prawo zasiadania w parlamencie lub innych organach przedstawicielskich; zdolność obywatela do tego, aby być wybranym.
Socjaldemokracja – ogólna nazwa socjaldemokratycznych partii politycznych; terminem tym określa się także ruch społeczny, początkowo głównie robotniczy; początkowo zmierzał do zastąpienia kapitalizmu socjalizmem, obecnie dąży do zmniejszenia nierówności społecznych i uspołecznienia gospodarki rynkowej
Kraj Nadwiślański – nazwa Królestwa Polskiego, nadana mu po wcieleniu do Rosji wskutek represji po powstaniu styczniowym.
„Biali” – potoczna nazwa liberalno‑konserwatywnego obozu politycznego, działającego w latach 1861–1864 na ziemiach polskich i na emigracji, współtworzącego władze powstańcze
„Czerwoni” – radykalny obóz polityczny w latach 1861‑1864 w Królestwie Polskim; zwolennicy zbrojnej walki o niepodległość i uwłaszczenia chłopów
Uwłaszczenie – nadanie chłopom prawa własności do całości lub części użytkowanej przez nich ziemi, w zamian za płacone bezpośrednio lub pośrednio (w podatkach) odszkodowanie.
Risorgimento – ruch polityczny i ideowy, związany z walką o wyzwolenie narodowe i zjednoczenie Włoch;
Piemont – region w północno‑zachodnich Włoszech, przy granicy z Francja i Szwajcarią; zamiennie określenie Królestwa Sardynii, we władaniu dynastii sabaudzkiej;
Federacja – państwo o złożonej strukturze, w którego skład wchodzą kraje związkowe, zachowujące swoją suwerenność;
„Czerwone koszule” – określenie nadane ochotnikom, walczącym pod dowództwem Giuseppe Garibaldiego.
Kulturkampf – polityka Bismarcka w latach 1871‑1878, zmierzająca do ograniczenia wpływów Kościoła Katolickiego w II Rzeszy i w Prusach.
II Rzesza Niemiecka – historyczne określenie cesarstwa Hohenzollernów (1871–1918). II Rzesza była państwem związkowym (22 państwa, 3 wolne miasta i Alzacja‑Lotaryngia — jako „kraj Rzeszy”). Na czele państwa stał król Prus z tytułem cesarza niemieckiego. Austria pozostała poza zjednoczonymi Niemcami
Kanclerz – urząd; szef rządu II Rzeszy
Abolicjoniści - członkowie ruchu opowiadającego się za zniesieniem niewolnictwa
Ku‑Klux‑Klan – założona w 1866 roku organizacja terroryzująca ludność murzyńską. Jej członkowie, odwołujący się do średniowiecznych rytuałów, nocami katowali na śmierć Murzynów i osoby występujące w ich obronie.
Indianie – rdzenni mieszkańcy Ameryki
Eksterminacja – ludobójstwo, masowa zagłada ludzi
Ellis Island – wyspa u wybrzeży USA, na południowy zachód od Manhattanu, w granicach stanu Nowy Jork; od schyłku XIX wieku do 1943 r. wielki port pasażerski i siedziba urzędu imigracyjnego
Teksty i nagrania
Foundations of the present day – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6