Temat: Fundamenty współczesności – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXII. Powstanie styczniowe. Uczeń:

1. omawia pośrednie i bezpośrednie przyczyny powstania, w tym „rewolucję moralną” 1861–1862;

2. dokonuje charakterystyki działań powstańczych z uwzględnieniem, jeśli to możliwe, przebiegu powstania w swoim regionie;

3. omawia uwłaszczenie chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z uwłaszczeniem w pozostałych zaborach;

XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

1. opisuje sytuację polityczną w Europie w II połowie XIX wieku, w tym procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec.

2. prezentuje przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.

3. wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Fundamenty współczeności

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;

  • utrwalać materiał z lekcji: Rządzący i rządzeni. Procesy demokratyzacji w Europie; Tęsknota za wolnością. Polacy i powstanie styczniowe; Tęsknota za jednością. Zjednoczenie Włoch; Tęsknota za siłą. Zjednoczenie Niemiec; Wojna secesyjna; Narodziny mocarstwa. USA w II połowie XIX wieku;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu Fundamenty współczeności, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  2. Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  3. Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie. Najpierw analizują mapę, a następnie wskazują prawidłową kolejność wydarzeń prowadzących do zjednoczenia Włoch.

  5. Uczniowie wykonują drugie ćwiczenie z mapą. Na mapie wojny secesyjnej wskazują stany należące do Unii i do Konfederatów. Następnie pokazują na mapie Gettysburg i opowiadają o najwazniejszych bitwach tej wojny.

  6. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  1. Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Democratisation
Democratisation
R1DKe56KxyUcX
Nagranie słówka: Democratisation

Demokratyzacja – proces zmian systemu politycznego poprzez rozszerzenie politycznego uczestnictwa obywateli w działalności danego państwa

Political party
Political party
RI0Pvx1vMEkP1
Nagranie słówka: Political party

Partia polityczna -- organizacja reprezentująca interesy określonego odłamu społeczeństwa, posiadająca program polityczny i dążąca do jego realizacji poprzez zdobycie istotnego udziału we władzy państwowej, poprzez jej kontrolę lub poprzez jej zdominowanie.

Election law
Election law
R6GxSoAOVxfQs
Nagranie słówka: Election law

Prawo wyborcze – prawo do udziału w głosowaniu na kandydatów, ubiegających się o prawo zasiadania w parlamencie lub innych organach przedstawicielskich; zdolność obywatela do tego, aby być wybranym.

Social democracy
Social democracy
RZdQLQ5TZwfUT
Nagranie słówka: Social democracy

Socjaldemokracja – ogólna nazwa socjaldemokratycznych partii politycznych; terminem tym określa się także ruch społeczny, początkowo głównie robotniczy; początkowo zmierzał do zastąpienia kapitalizmu socjalizmem, obecnie dąży do zmniejszenia nierówności społecznych i uspołecznienia gospodarki rynkowej

Vistula Land
Vistula Land
RGoiv2JnGkBXu
Nagranie słówka: Vistula Land

Kraj Nadwiślański – nazwa Królestwa Polskiego, nadana mu po wcieleniu do Rosji wskutek represji po powstaniu styczniowym.

The Whites
The Whites
R1A8l7rNjXwtG
Nagranie słówka: The Whites

„Biali” – potoczna nazwa liberalno‑konserwatywnego obozu politycznego, działającego w latach 1861–1864 na ziemiach polskich i na emigracji, współtworzącego władze powstańcze

The Reds
The Reds
R1Mmt5Krn1RGo
Nagranie słówka: The Reds

„Czerwoni” – radykalny obóz polityczny w latach 1861‑1864 w Królestwie Polskim; zwolennicy zbrojnej walki o niepodległość i uwłaszczenia chłopów

Enfranchisement
Enfranchisement
RDOKWTIzRvdUA
Nagranie słówka: Enfranchisement

Uwłaszczenie – nadanie chłopom prawa własności do całości lub części użytkowanej przez nich ziemi, w zamian za płacone bezpośrednio lub pośrednio (w podatkach) odszkodowanie.

Risorgimento
Risorgimento
RTXAHBejd4bay
Nagranie słówka: Risorgimento

Risorgimento – ruch polityczny i ideowy, związany z walką o wyzwolenie narodowe i zjednoczenie Włoch;

Piemont
Piemont
R5lvHeby4ZlIp
Nagranie słówka: Piemont

Piemont – region w północno‑zachodnich Włoszech, przy granicy z Francja i Szwajcarią; zamiennie określenie Królestwa Sardynii, we władaniu dynastii sabaudzkiej;

Federation
Federation
R9UuIBoTomzxw
Nagranie słówka: Federation

Federacja – państwo o złożonej strukturze, w którego skład wchodzą kraje związkowe, zachowujące swoją suwerenność;

Red Shirts
Red Shirts
R1YOH6da6F9vK
Nagranie słówka: Red Shirts

„Czerwone koszule” – określenie nadane ochotnikom, walczącym pod dowództwem Giuseppe Garibaldiego.

Kulturkampf
Kulturkampf
RZDnzNEEvfZOq
Nagranie słówka: Kulturkampf

Kulturkampf – polityka Bismarcka w latach 1871‑1878, zmierzająca do ograniczenia wpływów Kościoła Katolickiego w II Rzeszy i w Prusach.

German Empire
German Empire
RqI5NANyENzX4
Nagranie słówka: German Empire

II Rzesza Niemiecka – historyczne określenie cesarstwa Hohenzollernów (1871–1918). II Rzesza była państwem związkowym (22 państwa, 3 wolne miasta i Alzacja‑Lotaryngia — jako „kraj Rzeszy”). Na czele państwa stał król Prus z tytułem cesarza niemieckiego. Austria pozostała poza zjednoczonymi Niemcami

Chancellor
Chancellor
RcAfo0JBFXu0b
Nagranie słówka: Chancellor

Kanclerz – urząd; szef rządu II Rzeszy

Abolitionists
Abolitionists
R1SSYk33qXnhY
Nagranie słówka: Abolitionists

Abolicjoniści - członkowie ruchu opowiadającego się za zniesieniem niewolnictwa

Ku Klux Klan
Ku Klux Klan
R1cSo5UBUU59Q
Nagranie słówka: Ku Klux Klan

Ku‑Klux‑Klan – założona w 1866 roku organizacja terroryzująca ludność murzyńską. Jej członkowie, odwołujący się do średniowiecznych rytuałów, nocami katowali na śmierć Murzynów i osoby występujące w ich obronie.

Indians
Indians
R1XAYQrKlgKk6
Nagranie słówka: Indians

Indianie – rdzenni mieszkańcy Ameryki

Extermination
Extermination
RyXCvjVt0C2UL
Nagranie słówka: Extermination

Eksterminacja – ludobójstwo, masowa zagłada ludzi

Ellis Island
Ellis Island
RHKkAoYH7UrbK
Nagranie słówka: Ellis Island

Ellis Island – wyspa u wybrzeży USA, na południowy zachód od Manhattanu, w granicach stanu Nowy Jork; od schyłku XIX wieku do 1943 r. wielki port pasażerski i siedziba urzędu imigracyjnego

Teksty i nagrania

RBHWBUyRbhxHF
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Foundations of the present day – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6