Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Zmiany klimatu

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły ponadpodstawowej, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

1) wyjaśnia powstawanie geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (tropikalne cyklony, trąby powietrzne, pustynnienie, zmiany klimatu);

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się w jaki sposób zmieniał się ziemski klimat.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu

  • wymienisz czynniki wpływające na ziemski klimat;

  • omówisz zmiany temperatury powietrza w przeszłości geologicznej Ziemi oraz w minionym tysiącleciu i stuleciu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący omawia czynniki kształtujące klimat na Ziemi a następnie prezentuje galerię zdjęć (multimedia) i na zamieszczonych w niej przykładach przybliża uczniom zmiany klimatu na przestrzeni dziejów naszej planety.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa analizuje wykresy z lekcji „Zmiany klimatu” w e‑podręczniku dotyczące zmian temperatury powietrza na Ziemi w przeszłości geologicznej oraz w minionym tysiącleciu i stuleciu a następnie notuje odpowiedzi na następujące pytania: Czy zmiany długoterminowe temperatury powietrza na Ziemi mają charakter okresowy, a jeśli tak – ile wynosi przybliżony okres następowania tych zmian? Czy obecnie żyjemy w okresie geologicznym charakteryzującej się ciepłym klimatem w porównaniu z wcześniejszymi okresami? Ile czasu potrzeba, aby średnia temperatura powietrza wzrosła o 1°C?) Nauczyciel wskazuje uczniów, którzy udzielą odpowiedzi na powyższe pytania. Następnie inicjuje dyskusję na temat „Czy powinien nas niepokoić notowany wzrost temperatury powietrza, czy raczej szybkie tempo tych zmian?”.

  • Po zakończeniu dyskusji uczniowie pracując indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne, których celem jest powtórzenie i ugruntowanie całości materiału z lekcji.

  • Nauczyciel omawia efekt cieplarniany.

  • Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

greenhouse effect
greenhouse effect
RucaLUltuQDy1
Nagranie dźwiękowe słówka

efekt cieplarniany - zjawisko podwyższenia temperatury planety powodowane obecnością gazów cieplarnianych w atmosferze. Zmiany powodujące wzrost roli efektu cieplarnianego są główną przyczyną globalnego ocieplenia.

Teksty i nagrania

Ra32isn7c3kBh
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Climate changes

The Earth’s climate results from the interaction of many factors of different nature. In outer space, the location of the Solar System in the Galaxy is changing. Relatively little, but still, the shape of the Earth’s orbit and the tilt of the Earth’s axis in relation to the ecliptic plane are changing too. Also, solar radiation fluctuates. All of this causes the dose of solar radiation reaching the Earth to change.
On the planet itself, the position and size of continents are changing which, in turn, affects the course of sea currents. As a result of tectonic movements, continents are rising or falling, mountain ranges are rising. In addition, volcanoes are releasing large quantities of gases and dusts into the atmosphere.
The varying intensity of these processes has been dynamically shaping the Earth’s climate and has always been changing.

Analyze the graphs above and answer the following questions:

The closer we get to the present day, the more accurate data we have. Thanks to them, we know that climate changes are still taking place today. The increase in air temperature is the most evident. Nobody denies it.

The calculations indicate that if the air temperature on the Earth depended only on the solar radiation dose, the average temperature would be around 33°C lower than it is today. It is different due to the composition of the atmosphere and the properties of some of the gases that build it: water vapor, carbon dioxide (COIndeks dolny 2), moreover methane (CHIndeks dolny 4), nitrous oxide (NIndeks dolny 2O), freons (CFCs) and others. We call them greenhouse, and the very phenomenon of their blocking of the radiation coming from the Sun and the energy reflected by Earth - the greenhouse effect. This is a completely natural phenomenon.

The shortwave radiation emitted by the Sun passes through the atmosphere without hindrance, heating the Earth's surface. However, even a strongly heated surface is definitely cooler than the Sun, so it emits radiation with a much longer wave.Greenhouse gases do not pass this radiation, so thermal energy accumulates in the atmosphere, raising its temperature.

The results of atmospheric composition studies show that COIndeks dolny 2, CHIndeks dolny 4, NIndeks dolny 2O and freon concentrations have clearly increased in the last decades.

  • the climate is constantly changing,

  • the greenhouse effect is a natural phenomenon,

  • most experts recognize human responsibility for the contemporary strengthening of the greenhouse effect.