Lesson plan (Polish)
Scenariusz lekcji chemii
Opracował Krzysztof Błaszczak
Adresat:
Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum
Podstawa programowa:
Nowa podstawa programowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres podstawowy:
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
3) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych wśród innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji;
4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Liceum ogólnokształcące i technikum – zakres rozszerzony:
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
3) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych od innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji;
4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Stara podstawa programowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres podstawowy:
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
2) opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, marmur, kreda), ich właściwości i zastosowania; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych wśród innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji;
3) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Tytuł abstraktu:
2.4 Skały wapienne
Link do lekcji:
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/169412/v/30/t/student‑canon/m/iykY0iW6b9
Temat: Właściwości i zastosowanie skał wapiennych
Czas: 45 min
Cel lekcji:
Uczeń zapoznaje się z zagadnieniem skał wapiennych, uwzględniając doświadczenia i reakcje charakterystyczne na wykrywanie węglanu wapnia, otrzymywanie wapna palonego i gaszonego, a także poznając mechanizm zjawiska krasowego
Kryteria sukcesu:
wymienisz rodzaje, właściwości i zastosowanie skał wapiennych
scharakteryzujesz skały wapienne
zaprojektujesz i przeprowadzisz doświadczenie wykrywające skały wapienne wśród innych skał i minerałów
zapiszesz równanie reakcji charakterystycznej na wykrywanie węglanu wapnia
wyjaśnisz, na czym polega gaszenie wapna palonego
wyjaśnisz, czym różni się wapno palone od wapna gaszonego
omówisz zasady bezpieczeństwa podczas pracy z wapnem palonym i gaszonym
zapiszesz wzór sumaryczny węglanu wapnia, wapna palonego i wapna gaszonego
wskażesz czynnik przyczyniający się do twardnienia zaprawy murarskiej
wyjaśnisz, na czym polega twardnienie zaprawy murarskiej
uzasadnisz, dlaczego w nowo wybudowanych mieszkaniach i domach nie należy tapetować ścian
zaprojektujesz doświadczenie na identyfikację produktów podczas rozkładu termicznego węglanu wapnia
wyjaśnisz procesy krasowienia skał
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym
porozumiewanie się w językach obcych
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
kompetencje informatyczne
umiejętność uczenia się
Nabywane i doskonalone umiejętności:
korzystania z podręcznika cyfrowego
komunikowania się
obsługi komputera
dociekania
twórczego myślenia i działania
współpracy
przeprowadzania eksperymentów
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu
zasoby multimedialne zawarte w abstrakcie i w e‑podręczniku
rzutnik multimedialny
tablica interaktywna/tablica i kreda
sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki do eksperymentu – patrz opis doświadczenia 1 w e‑podręczniku (abstrakcie)
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone
Metody i techniki nauczania:
problemowe: rozmowa kierowana, dyskusja dydaktyczna
eksponujące: film
programowane: z użyciem komputera, z użyciem podręcznika cyfrowego
praktyczne: eksperyment
podające: elementy wykładu
pokaz nauczycielski
technika świateł drogowych do samooceny ucznia, a przez to określenia stopnia opanowania omawianego zagadnienia na bieżąco
metoda lekcji odwróconej
metoda burzy mózgów
Formy pracy:
praca w grupie
praca w parach
praca indywidualna
Fazy lekcji:
Wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą mailową lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Realizacyjna
Nauczyciel stosuje metodę odwróconej lekcji. Przed zajęciami uczniowie otrzymali polecenie przygotowania informacji (z abstraktu, e‑podręcznika, internetu) na temat rodzajów skał wapiennych, uwzględniających ich charakterystykę, występowanie w Polsce, zastosowanie i procesy krasowienia. Rozpoczynając tę fazę lekcji, nauczyciel rozdaje karty pracy. Wskazani uczniowie występują w rolach asystentów: omawiają wymienione zagadnienia, wykorzystując zasoby zewnętrzne i e‑podręcznikowe, m.in. filmy prezentujące efekty procesów krasotwórczych z Jaskini Niedźwiedziej, Jaskini Raj, Jaskini Postojnej na Słowenii (nauczyciel może je odtworzyć także podczas zajęć). Jeden z asystentów prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia interaktywnego – pytanie wielokrotnego wyboru z ilustracjami (treść ćwiczenia w komentarzu metodycznym) – „Które zdjęcia przedstawiają zjawiska krasowe?”. Nauczyciel poleca także uczniom przyjrzenie się interaktywnej grafice, prezentującej zastosowanie kredy.
Nauczyciel, korzystając z zasobów abstraktu, prezentuje w formie pokazu nauczycielskiego i zgodnie z instrukcją doświadczenie 1 „Jak kwas solny wpływa na skały wapienne?”. Uczniowie obserwują jego przebieg i rozpoczynają dyskusję – wymianę spostrzeżeń prowadzącą do wniosków, które zapisują w kartach pracy. Nauczyciel zapisuje równanie reakcji wykrywającej węglan wapnia na tablicy i jednocześnie tłumaczy jej mechanizm, uczniowie przepisują równanie do kart pracy. Następnie przystępują do opracowania metodą burzy mózgów polecenia 3 z abstraktu.
Nauczyciel ponownie prezentuje, jak przy poprzednim badaniu, doświadczenie 2 – „Jakie substancje można otrzymać w wyniku prażenia skał wapiennych?”, zgodnie z instrukcją podaną w abstrakcie. Uczniowie obserwują zmiany i dyskutują, wnioskując z doświadczenia, a następnie notują spostrzeżenia w kartach pracy. Prowadzący zajęcia zapisuje równanie reakcji rozkładu węglanu wapnia na tablicy, tłumacząc jej mechanizm – uczestnicy lekcji odwzorowują równanie w kartach pracy.
Prowadzący zajęcia zapisuje na tablicy, tłumacząc, równanie reakcji gaszenia wapna palonego. Jak poprzednio uczniowie zapisują w kartach pracy spostrzeżenia, wnioski i równanie reakcji. Następnie wykonują polecenie 4 z abstraktu, pracując metodą burzy mózgów.
Nauczyciel zapisuje równanie reakcji twardnienia zaprawy murarskiej na tablicy i jednocześnie tłumaczy jej mechanizm. Spostrzeżenia, wnioski i równanie reakcji uczniowie zapisują w kartach pracy.
Nauczyciel notuje na tablicy i omawia równanie reakcji twardnienia zaprawy wapiennej – uczniowie przepisują równanie do kart pracy.
Nauczyciel prosi uczniów o pracę z ćwiczeniami interaktywnymi.
Podsumowująca
W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Łatwe było dla mnie…
Trudne było dla mnie…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią.
Multimedia:
I. Ćwiczenie interaktywne – pytanie wielokrotnego wyboru z ilustracjami
II. Ćwiczenie interaktywne – połączenie obrazków z podpisami
III. Interaktywna grafika prezentująca zastosowanie kredy
IV. Tablica interaktywna do ewaluacji lekcji i samooceny wiadomości ucznia