Temat: Zaangażowanie obywatelskie

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.

Podstawa programowa:

IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

2) przedstawia cele i formy działań organizacji pozarządowych aktywnych w społeczności lokalnej i regionie; wykazuje, że działalność tego typu prowadzi do realizacji różnorodnych potrzeb.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń wykazuje konieczność współdziałania w życiu społecznym.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia, w jaki sposób może się zaangażować, by zmieniać otaczającą go rzeczywistość.

  • wyjaśnia korzyści i znaczenie wolontariatu.

  • organizuje działania wolontariackie dla siebie oraz grupy kolegów i koleżanek, służące rozwiązaniu problemu w ich sąsiedztwie.

  • wyjaśnia różnicę między fundacją a stowarzyszeniem.

  • wymienia kilka organizacji pozarządowych działających w Polsce i opisuje ich działalność.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu, ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jak zaangażować się w działania wolontariackie, które pomogą wam wpływać na otaczającą was rzeczywistość.

2. Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób można się zaangażować w dokonywanie zmian w ich najbliższym otoczeniu. Informuje uczniów, że będa pracowali metodą burzy mózgów i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Wyznacza moderatora, który zapisuje na tablicy propozycje uczniów (wolontariat, działalność w stowarzyszeniach, fundacje, przekazywanie środków finansowych na działania charytatywne itp.). Wyznacza czas na wykonanie zadania.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel dzieli uczniów na tyle grup, ile propozycji pojawiło się na tablicy i przydziela każdej grupie jeden z typów zaangażowania obywatelskiego. Prosi, by uczniowie zdefiniowali, na czym polegają poszczególne działania. Po wykonaniu zadania liderzy grup przedstawiają efekty pracy, a pozostali uczniowie wraz z nauczycielem, jeśli to potrzebne, uzupełniają informacje.

2. Następnie uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Polega ono na uzupełnieniu definicji pojęć „fundacja” i „stowarzyszenie”. Wspólnie z nauczycielem omawiają poprawne odpowiedzi. Dodatkowo nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o wskazanie różnic między tymi formami zaangażowania obywatelskiego.

3. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią schematu „Social worker's guide” w abstrakcie „Civic engagement”, w którym przedstawiono porady dla młodych społeczników. Inicjuje dyskusję na temat tego, które wskazówki zdaniem uczniów są najważniejsze i dlaczego oraz czy jeszcze coś by dodali do poradnika.

4. Nauczyciel pyta uczniów, czy dostrzegają w swoim otoczeniu problemy, które można by rozwiązać przez zaangażowanie obywatelskie. Chętni uczniowie podają przykłady takich problemów i zapisują je na tablicy. Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie określili, jaki rodzaj zaangażowania społecznego byłby w każdym z tych przypadków najbardziej adekwatny i dlaczego.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Podaj przykład znanego ci problemu, na który możesz pozytywnie wpłynąć przez zaangażowanie obywatelskie. W swojej odpowiedzi uwzględnij opis problemu, rodzaj twojego zaangażowania oraz to, co dzięki twojemu zaangażowaniu może zostać osiągnięte.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to guarantee
to guarantee
RPr7ynN8zJn0M
Nagranie słówka: to guarantee

gwarantować

to allow
to allow
R1bSr0h6DioKc
Nagranie słówka: to allow

pozwalać

to influence
to influence
R1WMNYUqthGZx
Nagranie słówka: to influence

wpływać

to get involved
to get involved
RFzrACTKQ43AW
Nagranie słówka: to get involved

zaangażować się

neighbourhood
neighbourhood
RhJ7BOFIzR9MP
Nagranie słówka: neighbourhood

sąsiedztwo

achievement
achievement
Rr9tmw2lr9fPY
Nagranie słówka: achievement

osiągnięcie

fence
fence
R10cvC9yNd5C7
Nagranie słówka: fence

płot

empathetic
empathetic
R1JzYrtJcJ6Mm
Nagranie słówka: empathetic

empatyczny, wrażliwy

to struggle
to struggle
R1RhQSXFIeR72
Nagranie słówka: to struggle

mieć trudności, nie radzić sobie z czymś

endowment
endowment
R1KB9upwGf9Ii
Nagranie słówka: endowment

kapitał początkowy

Teksty i nagrania

R12ZQydkUD2iY
nagranie abstraktu

Civic engagement

What can you do if you do not like something in your surroundings? Like your favourite lake being all full of trash, your neighbour’s children having trouble at school or the school’s fence looking really ugly? You can either be frustrated and complain, or try to do something about it, and change the reality around you. It will not always work out, but it is always worth trying!

Civic engagement or civic participation can be defined as citizens working together to make a change or difference in their community. Their actions can be both of political, and non‑political nature. The most important thing is the goal – to address public concerns and promote the quality of life of the community. There are many forms of civic engagement. Two most common non‑political ones are volunteerism and organizational involvement.

Volunteering is an altruistic activity where an individual or group provides services for no financial gain to benefit another person, group or organization. You do not have to be rich, you do not have to be over 18 years old. You have to be willing to help, responsible, empathetic. Look around you, there is always somebody you could help – maybe an older neighbour that has trouble shopping on her own or a friend struggling with a certain subject at school?

It is worth mentioning, that volunteering has benefits for the volunteer himself – it helps him develop skills, gain experience, make contacts, become responsible, etc. Read the social worker’s guide and start acting!

There are two types of non‑governmental organizations (NGOs) in Poland: foundations and associations. Look up more information about these organizations, find some examples and do the exercise.