Lesson plan (Polish)
Temat: Pierwsza pomoc
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
5) podaje zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w wypadku ugryzienia, użądlenia, oraz spożycia lub kontaktu z roślinami trującymi;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie opisują zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
udzielać pierwszej pomocy w nagłych wypadkach;
identyfikować i zabezpieczać urazy ciała;
wymieniać numery telefonów alarmowych do odpowiednich służb.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
elastyczne bandaże, chusty trójkątne, plastry;.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Nauczyciel zaprasza na zajęcia pielęgniarkę szkolną.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wypisuje na tablicy numery: 111, 112, 113, 114 i prosi uczniów, aby wskazali ogólnoeuropejski numer alarmowy. Następnie przekazuje uczniom jak należy poprawnie poinformować służby o potrzebie udzielenia pomocy.
Nauczyciel prezentuje i omawia galerię zdjęć w abstrakcie. Uczniowie analizują ilustracje i odpowiadają na pytania nauczyciela.
Prowadzący lekcję zaprasza na zajęcia pielęgniarkę szkolną, która zaprezentuje uczniom jak założyć chustę trójkątną podczas złamania. Nauczyciel poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie uczniowie wykonują doświadczenie, odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach, na zmianę przećwiczyli zgodnie z instrukcją (Galeria 2 oraz film) udzielenie pierwszej pomocy podczas zwichnięcia palca oraz złamania przedramienia, wykorzystując do tego odpowiednie materiały z biurka nauczyciela (zestaw bandaży, chust, plastrów). Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania zadania .
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu wykonali zadanie domowe umieszczone w abstrakcie .
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
dezynfekcja – niszczenie drobnoustrojów; na przykład skaleczenie można zdezynfekować wodą utlenioną
pierwsza pomoc – działania mające na celu udzielenie pomocy osobie poszkodowanej do czasu przybycia specjalnych służb
Teksty i nagrania
First aid
It may happen that you will witness or suffer an accident. Everyone should know how to behave in such a situation. It is worth knowing how to identify an injury so that you can provide appropriate first aid. If we help the victim before the ambulance arrives, we will increase his or her chances for a fast recovery without complications.
If you see an injured person, it is important to call help. However, there are some basic first aid procedures that everyone should be able to perform. It is because you and the injured person may find yourselves in a hard‑to‑reach place (e.g. in the middle of a forest) and you will have to rely only on each other for some time.
Try to immobilize a schoolmate’s arm with a triangular sling on your own (you can use a neck scarf for this purpose).
After providing first aid to the victim, call appropriate services! It is necessary to remember the emergency telephone numbers:
112 – general emergency number from mobile phones,
992 – emergency gas service,
997 – police,
998 – fire brigade,
999 – ambulance service,
When calling emergency services, provide your first name, surname and the number of the phone from which you are calling. Describe what has happened and where it took place. Describe the victim’s injuries and condition.
In the case of an accident, the ability to provide first aid to victims is very important.
You can identify many injuries on your own and put on appropriate bandage before a visit to hospital.
Emergency numbers should be memorized.