Temat: Przystąpienie Stanów Zjednoczonych do wojny

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXV. I wojna światowa. Uczeń:

  1. omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa, działania powietrzne i morskie;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają rolę Stanów Zjednoczonych w czasie I wojny światowej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • definiować przyczyny przystąpienia USA do wojny po stronie Ententy;

  • wymieniać cele, jakie postawił sobie rząd USA;

  • opisywać efekty zaangażowania USA w I wojnę światową.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o powtórzenie informacji o działaniach wojennych aliantów i państw centralnych w latach 1914‑1916. Uczniowie powinni odwołać się do wiedzy z poprzednich lekcji z e‑podręcznika.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom powody ogłoszenia przez USA neutralności na początku I wojny światowej. Wyjaśnia powody podjęcia przez Niemcy decyzji o rozpoczęciu nieograniczonej wojny podwodnej w 1916 roku (wpłynęła na nie nieudana i wyczerpująca ofensywa pod Verdun latem 1916 roku).

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1 - uczniowie oglądają film animowany przedstawiający zatopienie parowca “Lusitania” i odpowiadają na pytania**.** Omawia z uczniami ich refleksje dotyczące skutków wojny podwodnej. Nauczyciel opowiada uczniom o polityce Niemiec względem USA, zwracając uwagę na ich współpracę z Meksykiem. Wyjaśnia historię telegramu Zimmermanna.

  2. Następnie uczniowie w parach wykonują Polecenie 2 i Ćwiczenie 1 (omawiają powody przystąpienia Stanów Zjednoczonych do wojny), a następnie wskazują cele polityki USA we fragmencie mowy prezydenta W. Wilsona (Ćwiczenie 2). Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.

  3. W anglojęzycznych materiałach zawartych w Internecie uczniowie w parach szukają informacji o formach zaangażowania USA w wojnę po stronie aliantów (biorą pod uwagę zaangażowanie militarne i finansowe). Próbują ocenić jego rozmiary i skutki.

  4. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, jak prezydent Wilson oceniał europejską dyplomację. Czym chciał ją zastąpić? Zadając pytania, prowadzący pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zależność między udziałem USA w I wojnie światowej a działaniami Niemiec zmierzającymi do udzielenia pomocy przywódcy bolszewików, Leninowi. (Opowiada o tym, że w nowej sytuacji dyplomatycznej rząd niemiecki najbardziej liczył na kryzys związany ze zmianą władzy w Rosji po rewolucji lutowej 1917 roku. Pomoc w dotarciu do Piotrogrodu, udzielona Leninowi przez niemiecki wywiad, miała służyć dalszej destabilizacji Rosji i pośrednio uderzyć w całą ententę) .

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): prosi o wysłuchanie przez uczniów zamieszczonego w e‑podręczniku wykładu prof. A. Chwalby pt. I wojna światowa. Sojusze.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

telegram
telegram
R10qT8ckoudvw
Nagranie słówka: telegram

Depesza – urzędowa lub prasowa wiadomość, przekazana telegraficznie.

RMS Lusitania
RMS Lusitania
RpUWrqmWAoM6P
Nagranie słówka: RMS Lusitania

„Lusitania” – nazwa parowca transatlantyckiego, który zatonął na Atlantyku 7 maja 1915 roku wskutek storpedowania przez niemiecką łódź podwodną (U‑boota).

Woodrow Thomas Wilson
Woodrow Thomas Wilson
R15DKt9kQb9yt
Nagranie słówka: Woodrow Thomas Wilson

Woodrow Thomas Wilson – (1856‑1924) - amerykański prawnik i historyk; w latach 1913–1921 prezydent Stanów Zjednoczonych.

torpedo
torpedo
R1K5L6Y2ZxQxt
Nagranie słówka: torpedo

Torpeda – pocisk podwodny, służący niszczeniu lub uszkadzaniu jednostek pływających przeciwnika; dysponuje najczęściej własnym układem napędowym.

U‑Boot
U‑Boot
Rn4VhxRcCCM2E
Nagranie słówka: U‑Boot

U‑boot – niemiecki okręt podwodny.

Unlimited submarine warfare
Unlimited submarine warfare
RHrJgJYydEEvC
Nagranie słówka: Unlimited submarine warfare

Nieograniczona wojna podwodna – niemiecka strategia wojny podwodnej polegająca na atakowaniu bez ostrzeżenia wszystkich jednostej pływających wokół Wysp Brytyjskich. Zapoczątkowana w 1915 roku, po czasowym zawieszeniu kontynuowana od początku 1917 roku. Stała się jedną z przyczyn przystąpienia USA do I wojny światowej.

Teksty i nagrania

R1R8TyTbXlbu8
Nagranie abstraktu

The United States of America join the war

When the World War I broke out in Europe, the United States, with the decision of their President Woodrow Wilson announced their neutrality. The breakthrough happened when Germany introduced the unlimited submarine warfare, lead without regard to the interests of neutral countries, which was announced to their governments. Atlantic trade routes became so dangerous because of German actions that the situation became a threat to American economy. Their policy and the actions against the USA Zimmermann Telegram”) caused that on 6th of April 1917, with the support of the Congress and supported by the citizens, President Woodrow Wilson announced that the USA will join the war siding with the Allies. The Americans started fighting by using their navy. Financial and material aid was sent to Europe. Many months later, the American forces began fighting on land. This meant a great reinforcement for the Allied forces.