Temat: Granica z Czechosłowacją

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej

XXVIII. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:

  1. przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje a fenomen powstania wielkopolskiego i powstań śląskich (zachód) – federacyjny dylemat a inkorporacyjny rezultat (wschód).

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają odradzanie się państwa polskiego oraz jego granice i sąsiadów, a także proces wykuwania granic

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać przyczyny utracenia przez Polskę Zaolzia (części Śląska Cieszyńskiego);

  • wyjaśniać motywy politycznych i ekonomicznych walki o Spisz i Orawę;

  • wskazywać przykłady propagandy politycznej.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o powtórzenie wiadomości z lekcji dotyczącej kształtowania się granicy z Niemcami.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie mapy mentalnej dotyczącej zagadnienia Śląska Cieszyńskiego. W tym celu uczniowie wykonują w parach lub indywidualnie **Polecenie 1** oraz **Ćwiczenie 1** (analizują ulotkę propagandową oraz pozostałe materiały graficzne)**.** W trakcie pracy dyskutują nad rozwiązaniami.

  2. Następnie na jednym arkuszu papieru rozrysowują mapę mentalną. W trakcie pracy uczniów nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 2**, odpowiadając na pytanie, dlaczego rząd czechosłowacki nie chciał czekać na rozwiązanie plebiscytowe**.** Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel ocenia pracę uczniowskich par, zwracając uwagę na takie elementy, jak wartość merytoryczna pracy i jej oryginalność. Walory plastyczne nie podlegają ocenie.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Wykonanie **Polecenia 2**. Uczniowie analizują wydanie gazety codziennej z 1938 roku.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Arbitration
Arbitration
R1P87sGUFI9Qv
Nagranie słówka: Arbitration

Arbitraż – (w polityce międzynarodowej) – rozwiązywanie sporu pomiędzy państwami za pomocą orzeczenia wydanego przez jednego lub kilku arbitrów wybranych przez strony.

Conference of Ambassadors
Conference of Ambassadors
R4uORTi1L4EQB
Nagranie słówka: Conference of Ambassadors

Rada Ambasadorów – Konferencja Ambasadorów Głównych Mocarstw Sprzymierzonych i Stowarzyszonych - (inaczej Konferencja Ambasadorów) - międzynarodowy organ wykonawczy kończącego I wojnę światową traktatu wersalskiego. Działała w latach 1920–1931. To ona podjęła decyzję między innymi o podziale Śląska Cieszyńskiego (bez przeprowadzania plebiscytu) na część polską i czechosłowacką oraz o przekazaniu Czechosłowacji większej części terenów Spiszu i Orawy (lipiec 1920).

Zaolzie
Zaolzie
Rh4QQYDxvNWAR
Nagranie słówka: Zaolzie

Zaolzie – tereny Śląska Cieszyńskiego położone za Olzą; potoczna nazwa używana głównie w Polsce pochodzi od rzeki Olzy, stanowiącej od 1920 w okolicach Cieszyna granicę pomiędzy Polską i Czechami.

Teksty i nagrania

RE2KGRU2idK5s
Nagranie abstraktu

Border with Czechoslovakia

Attempts to establish the border in the Cieszyn Silesia between the Second Polish Republic and Czechoslovakia turned out to be difficult. Eventually, the Conference of Ambassadors divided the disputed territory, including its capital – Cieszyn. Poland obtained 44% of the disputed area populated by 34% of its entire population. Approximately 150 thousand people of Polish origin were left on the Czech part. According to Wincenty Witos, a politician of the Polish People’s Party, the decision created a rift between the two nations.