Lesson plan (Polish)
Temat: Koniec pewnej epoki? (lekcja powtórzeniowa)
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XIX. Europa po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
2) charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, zmiany struktur społecznych).
Ogólny cel kształcenia
Poznasz i opiszesz wybrane przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia, przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
charakteryzować negatywne i pozytywne skutki rewolucji przemysłowej, demograficznej i uprzemysłowienia;
rozumieć znaczenie wynalazku fotografii;
rozpoznawać nowe zjawiska w życiu codziennym Europy i innych obszarów objętych rewolucją przemysłową.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel informuje uczniów o konieczności zapoznania się z „warsztatami fotograficznymi” w epodręczniku.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat i cele lekcji i wspólnie z nimi opracowuje kryteria sukcesu.
Wyjaśnia, że zasadniczym celem lekcji powtórzeniowej będzie przeprowadzenie na forum klasy otwartej debaty na wybrany/wylosowany przez uczniów temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach następujących zadań: Polecenie 1 i Ćwiczenie 1. W trakcie pracy uczniów nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej .
Uczniowie zapisują na karteczkach swoje propozycje tematu do dyskusji. Muszą one dotyczyć rewolucji przemysłowej i postępu cywilizacyjnego, który nastąpił w XIX w. Nauczyciel może zasugerować lub pomóc uczniom w przygotowaniu tematu. Przykładowe tematy: *Koleje żelazne – plusy i minusy ich rozwoju; Wynalazek żarówki – oceńcie jego krótko- i długofalowe skutki; Czy w XIX wieku czas przyspieszył?* Następuje losowanie..
Celem dalszej pracy uczniów jest przygotowanie argumentów do 7 minutowej dyskusji na temat zaproponowany i wylosowany przez uczniów.
Nauczyciel wybiera dwoje uczniów, którzy na forum klasy poprowadzą debatę na wybrany przez uczniów temat. Trzeci uczeń pełni funkcję sekretarza: mierzy czas wypowiedzi uczestników, pilnuje porządku dyskusji, dopuszcza chętnych do głosu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje debatę, dopowiada (o ile to konieczne) kolejne wnioski. Osadza je w kontekście najważniejszych zjawisk I połowy XIX w. Proponuje uczniom wykonanie w klasie lub w domu Polecenia 2.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Komunardzi – nazwa uczestników Komuny Paryskiej z 1871 r. Wielu komunardów poległo w czasie walk w 1871 r. oraz zostało straconych z mocy wyroków rządowego sądu wojennego, pozostała część została deportowana do Nowej Kaledonii, skąd wróciła do Francji dopiero po amnestii ogłoszonej w 1880 r. W Komunie Paryskiej działali i walczyli liczni Polacy, m.in. generałowie Jarosław Dąbrowski i Walery Wróblewski jako jej przywódcy.
Propaganda rządowa – sterowanie poglądami ludzi w celu pozyskania zwolenników, rozpowszechnianie czegoś przez przedstawianie tego w korzystnym świetle , szerzenie informacji korzystnych dla rządu
Fotografia trikowa – zdjęcia lub ujęcia filmowe, w których zamierzony efekt uzyskuje się, stosując zabiegi techniczne.
Teksty i nagrania
The End of an Era? (revision class)
Compared to the previous eras, terms such as “minute” and “childhood” acquired greater significance in the lives of the inhabitants of Europe and other areas affected by the Industrial Revolution. The diffusion of iron railways caused a shift in the everyday perception of time. Due to the rising life expectancy, more attention was being given to the childhood period. In the second half of the nineteenth century, specially‑designed clothing for children, children’s toys, nurseries and playgrounds started appearing. However, the upbringing of children was dominated by harsh discipline. It was only at the beginning of the twentieth century that the progressive circles of the intelligentsia started developing a new trend of treating children as partners, as well as raising and teaching them through play.
Photography, an invention of the nineteenth century, gained large traction in everyday life. Even today, photography seems to be a reliable source of information – a view that dates back to the nineteenth century. That is, however, not the case. In order for it to play such a role, one needs to know its source, and know why and when particular pictures were taken. They may constitute depictions of a given object or symbols of the events they show. Ever since the beginnings of photography’s existence, it was used as a tool of propaganda and disinformation.