Lesson plan (Polish)
Temat: Globalne ocieplenie klimatu
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Wymagania ogólne
IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;
2. przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
Ogólny cel kształcenia
Dowiesz się na czym polega zjawisko globalnego ocieplenia klimatu
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać, czym jest efekt cieplarniany i oceniać jego znaczenie dla życia na Ziemi;
wskazywać źródła gazów cieplarnianych;
przedstawiać sposoby ograniczenia globalnego ocieplenia.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Następnie zapisuje na tablicy lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach.
Faza realizacyjna
Prowadzący wyznacza osobę, która omówi rolę atmosfery w zapewnieniu warunków odpowiednich do życia oraz wyjaśni czym jest efekt cieplarniany.
Prowadzący lekcję zapowiada film „Budowa chemiczna gazów cieplarnianych”. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Prowadzący omawia budowę chemiczną takich substancji jak para wodna, dwutlenek węgla i metan i wyjaśnia skąd substancje te biorą się w atmosferze.
Prowadzący dzieli klasę na grupy. Każda grupa przygotowuje jeden z następujących tematów: udział antropogenicznych i przyrodniczych źródeł w wytarzaniu gazów cieplarnianych; zmiany klimatu w dotychczasowych dziejach Ziemi; związek przyczynowo‑skutkowy między powstaniem lasów karbońskich a wystąpieniem okresu ochłodzenia; skutki globalnego ocieplenia klimatu; zagrożenia dla gatunków lub całych ekosystemów związane ze współczesnymi zmianami klimatu.
Uczniowie kolejno referują efekty pracy w grupach. Na zakończenie tej części lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję na temat potencjalnego wpływu człowieka na wystąpienie zmian klimatycznych oraz możliwości zminimalizowania skutków zaistniałych zmian.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Praca domowa
Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem - specjalistą w dziedzinie, której dotyczyła dzisiejsza lekcja. Jakie pytania chciałbyś mu zadać? Zapisz je.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
efekt cieplarniany – zjawisko wywołane przez gazy cieplarniane; polega na zatrzymaniu części ciepła pochodzącego od Słońca w dolnych warstwach atmosfery; dzięki niemu średnia temperatura powietrza na Ziemi jest względnie stała i znacznie wyższa niż gdyby atmosfery nie było
gazy cieplarniane – gazy zawarte w atmosferze, które ograniczają wypromieniowywanie ciepła z powierzchni Ziemi w kosmos
globalne ocieplenie – stały wzrost średniej temperatury powietrza na Ziemi obserwowany od kilkudziesięciu lat
Teksty i nagrania
Global warming
Our planet is surrounded by an atmosphere composed of various gases. The atmosphere acts as a protective coating: it blocks the harmful cosmic radiation from reaching the surface of the planet and absorbs some of the ultraviolet radiation originating from the Sun. Another important function of the Earth's atmosphere is the stabilization of the globe's temperature. Gases that determine the temperature of the planet are referred to as greenhouse gases. Thanks to them, the radiation from the Sun can reach the surface of the Earth, but the heat that is reclected by Earth cannot get back into space. This phenomenon is called the greenhouse effect. As a result, the average annual temperature on the Earth is around 15°C, which enables the existence of life. Therefore, the greenhouse effect is a natural and beneficial phenomenon.
Greenhouse gases are: water vapor, carbon dioxide, methane, ozone, nitrous oxide, and others. The main greenhouse gas is water vapor. It enters the atmosphere primarily due to the evaporation of the surface of oceans and lands, as well as during volcanic eruptions and fuel combustion processes in industry and transport.
Carbon dioxide is a result of many natural processes: respiration of organisms, including that carried out by soil microorganisms decomposing organic debris, fires, weathering of rocks, and volcanic eruptions. More and more carbon dioxide enters the atmosphere as a result of industrial and automotive activities.
The next greenhouse gas is methane a component of natural gas. It is produced in the process of anaerobic decomposition of organic remains. Methane is also a product of fermentation that takes place in the intestines, especially of ruminant animals. One of the sources of methane is industrial human activity: mineral mining and mass cattle breeding.
The greenhouse effect allows for maintaining a relatively high temperature on Earth, which, however, is subject to fluctuations. Geological research shows that, in the history of the Earth, periods of warmth have interchanged with the so‑called ice ages.
Temperature fluctuations were observed and recorded by chroniclers as early as in the Middle Ages, however, systematic measurements of air temperature were conducted only from the 18th century. They indicate that starting from the middle of the 19th century the average temperature of the Earth's atmosphere has been constantly increasing, and the most rapid growth began around 1950. These changes are called global warming. There is no consensus among scientists whether this is a natural process or the result of the development of our civilization. Most likely, both of these hypotheses are partly correct.
Global warming is the cause of numerous changes affecting the entire planet, such as the melting of glaciers, the rising of sea and ocean levels, droughts, violent weather events and the extinction of many species.
The changes in the climate cannot be undone, but our impact on global warming can be limited. From all the greenhouse gases, we have the biggest influence on the carbon dioxide emission, which is why the European Union aims to reduce it. This requires, among others, reducing energy consumption, e.g. in industry, transport, households, and abandoning the use of fossil fuels.
Thanks to the greenhouse effect, life on Earth has been created and maintained.
The effects of global warming include: melting glaciers, the rising of sea and ocean levels, droughts, severe weather events, extinction of species.
Reducing the consumption of energy obtained from fossil fuels can be a way of reducing global warming.