Temat: Jak zmierzyć prędkość?

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy VII szkoły podstawowej (fizyka).

Podstawa programowa

Klasa VII – fizyka

II. Ruch i siły. Uczeń:

4) posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta.

Cel lekcji

Uczniowie wyjaśniają pojęcie prędkości i stosują do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta.

Kryteria sukcesu

  • zdefiniujesz prędkość;

  • obliczysz prędkość poruszającego się ciała;

  • zastosujesz odpowiednie jednostki prędkości.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/techniki

Praca z tekstem, metoda warsztatowa, burza mózgów.

Praca indywidualna oraz praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablety/komputery;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • miarka krawiecka lub taśma miernicza;

  • zegarek ze stoperem.

Fazy lekcji

Wstępna

Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel poleca uczniom, żeby w parach wykonali „Doświadczenie 1”.

  2. Uczniowie sporządzają tabelę prezentującą uzyskane wyniki.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o interpretację danych zapisanych w tabeli. Prowadzi rozmowę w taki sposób, żeby skierować uwagę podopiecznych na pojęcie prędkości.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czym według nich jest prędkość. Odpowiedzi podopiecznych zapisuje na tablicy. Wyjaśnia, że terminu „prędkość” nie można zamiennie używać ze słowem „szybkość”.

  5. Nauczyciel definiuje prędkość, zapisuje wzór jej obliczania oraz jednostkę.

  6. Nauczyciel przedstawia sposób obliczania prędkości na przykładzie dwóch wybranych wyników z uczniowskich tabel. Uczniowie obliczają osiągnięte przez siebie prędkości.

  7. Uczniowie porównują swoje maksymalne prędkości z prędkościami, które zostały przedstawione na ilustracji interaktywnej.

  8. Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki

Podsumowująca

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

velocity
velocity
R1FXdIJoQdpoP
Nagranie dźwiękowe słówka. velocity

prędkość – stosunek drogi pokonanej przez obiekt do czasu, w jakim została ona pokonana; wyrażamy ją w metrach na sekundę lub kilometrach na godzinę.

distance
distance
R1PZH9w24GTL8
Nagranie dźwiękowe słówka. distance

droga – odległość, jaką pokonuje poruszające się ciało; mierzymy ją w metrach lub w innych, mniejszych albo większych jednostkach.

time
time
R1P6E9SQtiYPz
Nagranie dźwiękowe słówka. time

czas – wielkość fizyczna określająca kolejność zdarzeń oraz odstępy między zdarzeniami zachodzącymi w tym samym miejscu. Pojęcie to było również przedmiotem rozważań filozoficznych.

Teksty i nagrania

R817pI6UfHpBT
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

How do we measure speed?

If we know the distance we have travelled and the time in which it took, then we can calculate the velocity of our movement. Just divide the distance travelled by the time taken. The speed tells us, what distance we travel in a given time.

velocity=distancetime

A unit of speed is meters per second (m/s). However, in everyday life we give the speed in kilometers per hour (km/h), because it is difficult to precisely measure the distance that we travel in one second. If you compare the speeds of different objects, e.g. two cars, they should be given in the same units. So what should be done if the speed of one of them is given in m/s, and the other in km/h? It’s simple: remember that a kilometer is 1000 m and an hour is 3600 s. So if you're riding a bike at 18 km/h, it means your speed is:

18kmh = 18 ·1000 m3600 s = 18/3,6 = 5 m/s.

If this calculation seems too complicated – you're absolutely right. There is more natural way to do this.

  • Movement is the motion of one thing relative to another thing.

  • Knowing the distance travelled and the time it took to complete, we can calculate the velocity of an object.