Lesson plan (Polish)
Temat: Być premierem
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
8) wyjaśnia zasadę trójpodziału władzy; objaśnia konieczność poparcia większości sejmowej dla Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (bądź jej działań); przedstawia podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; podaje imiona i nazwiska urzędujących prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie jego rodziny.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń przedstawia podstawowe organy władz publicznych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje kompetencje i obowiązki prezesa Rady Ministrów.
rozpoznaje premierów III RP w kolejności sprawowania przez nich urzędu.
ocenia i uzasadnia dokonania każdego z premierów III RP.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania:
burza mózgów,
WebQuest,
mapa myśli,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem interaktywnej osi czasu, ćwiczeń.
Formy pracy:
indywidualna,
w parach,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda, arkusze papieru A3 lub większe dla każdej pary.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Poznacie premierów III RP, przeanalizujecie kompetencje i obowiązki prezesa Rady Ministrów oraz ocenicie działalność wybranego premiera.
2. Nauczyciel mówi: Wyobraźcie sobie, że wasza klasa jest partią, która uzyskała większość w wyborach parlamentarnych i Prezydent RP ma zamiar desygnować jednego z was na premiera. Waszym zadaniem jest pomóc koledze w przygotowaniu exposé, w którym Prezes Rady Ministrów przedstawi sejmowi zadania, które zamierza realizować. Postarajcie się przedstawić konkretne propozycje działań – przyszły premier musi w exposé przekonać sejm do udzielenia mu wotum zaufania, a nie uzyska go, jeśli jego wystąpienie będzie zbyt ogólnikowe.
Informuje uczniów, że będą pracowali metodą burzy mózgów i w razie potrzeby przedstawia im tę metodę. Na podanie swoich propozycji uczniowie mają 5 minut. Wybrany/chętny uczeń zapisuje je na tablicy. Na koniec nauczyciel wspólnie z klasą weryfikuje informacje i uzupełnia je. Jeden z uczniów podsumowuje efekty, wskazuje, jakie są działania premiera.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel w rozmowie nauczającej pomaga uczniom znaleźć odpowiedź na pytanie: Które z wypisanych informacji dotyczą kompetencji organizacyjnych, a które kompetencji merytorycznych?
Chętni/wybrani uczniowie zaznaczają na tablicy dwoma kolorami kompetencje należące do jednej lub drugiej kategorii.
2. Następnie nauczyciel informuje uczniów, że będą mogli zweryfikować swój podział, wykonując Ćwiczenie 1 z abstraktu „To be the Prime Minister”. Ich zadaniem jest przyporządkowanie kompetencji premiera do właściwych kategorii. Jeśli uczniowie mają problemy z samodzielnym prawidłowym rozwiązaniem zadania, nauczyciel może je wyświetlić na tablicy multimedialnej i rozwiązać je wspólnie z uczniami, wyjaśniając uczniowskie wątpliwości.
3. Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się osi czasu prezentującej premierów III RP (dostępnej w abstrakcie) i zwrócili uwagę na to, ilu ich było, czy ktoś sprawował urząd wielokrotnie, czy byli to sami mężczyźni, kto był premierem najdłużej, a kto najkrócej. Chętni/wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi.
4. Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie dobrali się w pary. Informuje, że każda para wybiera jednego spośród zaprezentowanych premierów, oprócz Tadeusza Mazowieckiego. O wyborze konkretnego premiera decyduje kolejność zgłaszania się par (kto pierwszy, ten lepszy).
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracować metodą WebQuest i jeśli to konieczne, wyjaśnia, na czym ona polega:
uczniowie wyszukują informacje i zdjęcia w internecie,
porządkują je,
tworzą krótką prezentację, np. w postaci mapy myśli przygotowanej w odpowiedniej aplikacji (np. bubbl.us, Blumind) lub na rozdanych przez nauczyciela arkuszach papieru (o wielkości dostosowanej do liczebności klasy – im mniejsza, tym mniejszy może być arkusz).
Przed rozpoczęciem pracy nauczyciel określa czas na wykonanie zadania.
Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem par będzie zebranie:
najważniejszych informacji o wybranej postaci,
przedstawienie jej największych sukcesów i porażek oraz ich konsekwencji,
ocena działalności wybranej postaci jako premiera rządu.
Następnie uczniowie zaprezentują materiał reszcie klasy. Nauczyciel mówi też, że celem zadania nie jest przyswojenie szczegółowych wiadomości o każdym premierze, tylko zwrócenie uwagi na to, jakie działania podejmują premier i jego Rada Ministrów w ramach sprawowanego urzędu, np. negocjowanie umów międzynarodowych (Hanna Suchocka – konkordat itp.).
5. Po wykonaniu zadania pary prezentują rezultaty swojej pracy. Nauczyciel w miarę potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, podkreślając konkretne kompetencje premiera.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel proponuje uczniom szybkie tajne głosowanie na premiera, który ich zdaniem miał największe osiągnięcia. Głosy liczy komisja wyborcza złożona z kilku uczniów i ogłasza wyniki.
2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.
3. Propozycja zadania domowego:
a. Przygotuj notatkę „Który z premierów III RP ma twoim zdaniem największe zasługi dla Polski?”. Odpowiedź uzasadnij, przytaczając osiągnięcia wybranego premiera i jego Rady Ministrów.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
zgodnie z
stworzyć rząd
wziąć pod uwagę
zemdleć
być zapamiętanym za (coś)
hiperinflacja
minister pracy
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Ministerstwo Obrony
Teksty i nagrania
To be the Prime Minister
To be the Prime Minister is a great honour, but also a great responsibility. According to the Constitution the Prime Minister is only the fourth person in the state (after the President and the Marshals of the Sejm and the Senate), but in practice almost all the executive power lies in his hands. The quality of life of millions of people depends on the decisions made by the head of government. As head of government the Prime Minister has a number of competences. Solve the exercise and find out, how much you know about his responsibilities.
Follow the timeline to find out, how many Prime Ministers there was in the Third Republic of Poland, and when their term of office was.
His opponents said he was “slow as a turtle”, his supporters asked “who is the hawk, then?”. He did not expect to become the Prime Minister. His mission to create the cabinet was not an easy one – he had to take into consideration not only the interests of the “Solidarity” movement, which he represented, but also the communists, who were also in the Sejm. He fainted during his exposé, but when he returned to the podium to continue he joked “I was in the same state as the Polish economy, but I have recovered now, and I hope the Polish economy will recover, too!”. His government will be remembered for carrying out difficult but necessary reforms known as the Balcerowicz plan, which allowed to control hyperinflation, begin restructuring of the economy and privatization. Mazowiecki was criticized for not taking enough care of the cost of the transformation, especially for the poorest. At the same time it was during his time in the office, when unemployment benefits were introduced, and the Minister of Labour, Jacek Kuroń, was an important figure in his cabinet. His soup – kuroniówka – became history. Another reason to criticize Mazowiecki were the communists in his government. They took the state power ministries (Ministry of Internal Affairs and Ministry of Defence), which allowed them to dispose of a lot of evidence of the criminal activity of the communist regime. On 26, November 1990 Mazowiecki resigned. Andrzej Brzeziecki wrote a biography of Tadeusz Mazowiecki in 2015. This is what he thinks about the Prime Minister: “There are no perfect biographies. The fate of Tadeusz Mazowiecki proves, that one can make mistakes as a young person, but then grow, and with all your political activity serve your country. The Prime Minister was definitely a true statesman. Poland was lucky to have a man like that.” Tadeusz Mazowiecki died in 2013. On the day of his funeral a national day of mourning was observed.