Temat: Za i przeciw – jak rozwiązywać konflikty?

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

I. Społeczna natura człowieka.

Uczeń:

6) uzasadnia, że konflikt w grupie może wynikać z różnych przyczyn (sprzeczne interesy, inne cele); przedstawia sposoby rozwiązywania konfliktów oraz analizuje ich zalety i wady.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie, że przeprowadzenie dyskusji może pomóc w podjęciu decyzji na jakiś temat.

  • przedstawia historię debat oksfordzkich.

  • wyjaśnia zasady debaty oksfordzkiej.

  • wyraża swoje poglądy, zachowując obiektywizm, uzasadnia swój punkt widzenia, budując argumenty zgodnie z zasadami debaty oksfordzkiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • debata oksfordzka,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, ćwiczeń interaktywnych,

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • kartki w dwóch kolorach (np. zielonym i żółtym) dla każdego ucznia,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Poznacie zasady debaty oksfordzkiej jako metody rozwiązywania konfliktów.

2. Nauczyciel prezentuje uczniom fotografię z abstraktu „Pros and cons – how to solve conflicts?” przedstawiającą demonstrantów w Kopenhadze, którzy są za przyjęciem uchodźców. Prosi chętnych uczniów o krótkie wyjaśnienie, na czym polega konflikt. Uczniowie przedstawiają główne tezy obu stanowisk – zwolenników i przeciwników przyjęcia uchodźców oraz przyczynę zaistniałej sytuacji.

Realizacja:

1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają sposoby rozwiązywania konfliktów i na czym one polegają. Uczniowie podają swoje propozycje wraz z wyjaśnieniem, a jeden z nich zapisuje je na tablicy. Jeśli wśród pomysłów nie pojawi się debata oksfordzka, nauczyciel przywołuje tę metodę. Informuje uczniów, że obejrzą animację „Oxford debate” przedstawiającą zasady debaty i prosi, by zwrócili uwagę na to, kto bierze w niej udział i jakie są jej etapy.

2. Po emisji materiału uczniowie omawiają poszczególne etapy debaty i wykonują Ćwiczenie 1, w którym wskazują, kto przewodniczy debacie.

3. Nauczyciel zaprasza uczniów do debaty. Na początku prosi, by przygotowali salę, czyli ustawili w odpowiedni sposób krzesła i stoliki. Poprzez losowanie przydziela im role – jednego Marszałka, jednego Sekretarza, czterech mówców Propozycji, czterech Opozycji oraz Publiczności, reszta klasy to publiczność. Wyznacza też czas na przygotowanie argumentów. Następnie odbywa się debata na temat „Polska powinna przyjąć uchodźców z krajów ogarniętych wojną lub z terenów, gdzie ludzie są prześladowani, jak Bliski Wschód czy Afryka”. Temat debaty można zmienić i dostosować go do bardziej aktualnych wydarzeń politycznych w Polsce i na świecie. Należy jednak pamiętać, by sformułować go jednoznacznie i w formie zdania twierdzącego.

4. Uczniowie dyskutują, a nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty i w razie potrzeby wspomaga marszałka i sekretarza.

5. Nauczyciel omawia z uczniami rezultaty debaty. Pyta o ich wrażenia, ocenę debaty jako formy rozwiązywania konfliktów, porównanie debaty do innych znanych im sposobów.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Porównaj dwa znane ci sposoby rozwiązywania konfliktów – napisz, czym różnią się te metody, a w czym są podobne. Przeanalizuj je zarówno pod względem samego procesu rozwiązywania konfliktu, jak i osiąganych rezultatów. Podaj przykłady konfliktów społecznych, przy których rozwiązywaniu najczęściej stosuje się wybrane przez ciebie metody.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to carry out a discussion
to carry out a discussion
RN8Dl7qB4n5dw
Nagranie słówka: to carry out a discussion

przeprowadzić dyskusję

to make up your mind
to make up your mind
R1YFypGlnD1zx
Nagranie słówka: to make up your mind

zdecydować się, wyrobić sobie zdanie, opinię

to express your mind
to express your mind
R1EwUUOuP3NC0
Nagranie słówka: to express your mind

wyrazić opinię

in accordance with
in accordance with
R1RjSKFJAJpnj
Nagranie słówka: in accordance with

zgodnie z

refugee
refugee
Rg9VgE4D5TYE5
Nagranie słówka: refugee

uchodźca

to flee
to flee
RFeyDgyEJAHjJ
Nagranie słówka: to flee

uciekać

persecution
persecution
R1DWKQUZoDBXs
Nagranie słówka: persecution

prześladowanie

to tell sb apart
to tell sb apart
RiMsuK1knbO5M
Nagranie słówka: to tell sb apart

odróżniać kogoś (od kogoś)

to lead
to lead
R1Jp6AJ5OKuxM
Nagranie słówka: to lead

prowadzić

to require
to require
R1PNJ40FVfqBJ
Nagranie słówka: to require

wymagać

to shelter the needy
to shelter the needy
RwkVa33OfVdLr
Nagranie słówka: to shelter the needy

udzielić schronienia potrzebującym

assumption
assumption
R11nM9oWFuJU5
Nagranie słówka: assumption

założenie

to avoid
to avoid
R9KmZmMgYZs7k
Nagranie słówka: to avoid

unikać

to occur
to occur
Rma5NECvq1DIx
Nagranie słówka: to occur

pojawiać się

dispute
dispute
Rz3gjX2bzTrOP
Nagranie słówka: dispute

dysputa, konflikt

to mitigate antagonisms
to mitigate antagonisms
RbneQk1vEGPxz
Nagranie słówka: to mitigate antagonisms

łagodzić antagonizmy (przeciwieństwa, konflikty)

Teksty i nagrania

RD2IFvepA79aI
nagranie abstraktu

Pros and cons – how to solve conflicts?

The migration crisis in Europe in 2015 triggered a great discussion in Poland concerning the admission of refugees fleeing their own countries escaping persecution or war. Some Polish citizens think that Poland should not accept refugees from the Middle East and Africa since we were not able to help our own countrymen deported to the East (Siberia and Kazakhstan) return to their homeland. Additionally, many people are afraid, that terrorists are going to come to our country with the refugees, and we would not be able to tell them apart. There are also strong fears that religious and cultural differences will lead to social conflicts. Others believe that humanitarian reasons require us to shelter the needy. And what do you think about this?

Now you will prepare and run an Oxford debate on the subject:

Should Poland accept refugees from countries at war or where people are being persecuted, like the Middle East or Africa?

But before you do that – a short history of the Oxford debates, and some rules to follow. The Oxford Union Society was founded at Oxford University in Great Britain in 1823. Its main purpose was (and still is to this day) to discuss various political and social problems. This is how the idea of Oxford debates was created. The most important assumptions of those debates were to prepare speakers to express their arguments objectively. Oxford debates are supposed to teach a culture of discussion and respect for the opponents.

It is worth remembering that conflicts are natural and cannot be avoided. They occur in every society because there are always groups of people with conflicting interests. Therefore, we must learn to solve various disputes and mitigate antagonisms.