Lesson plan (Polish)
Temat: Za i przeciw – jak rozwiązywać konflikty?
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
I. Społeczna natura człowieka.
Uczeń:
6) uzasadnia, że konflikt w grupie może wynikać z różnych przyczyn (sprzeczne interesy, inne cele); przedstawia sposoby rozwiązywania konfliktów oraz analizuje ich zalety i wady.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie, że przeprowadzenie dyskusji może pomóc w podjęciu decyzji na jakiś temat.
przedstawia historię debat oksfordzkich.
wyjaśnia zasady debaty oksfordzkiej.
wyraża swoje poglądy, zachowując obiektywizm, uzasadnia swój punkt widzenia, budując argumenty zgodnie z zasadami debaty oksfordzkiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
dyskusja,
debata oksfordzka,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, ćwiczeń interaktywnych,
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
kartki w dwóch kolorach (np. zielonym i żółtym) dla każdego ucznia,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Poznacie zasady debaty oksfordzkiej jako metody rozwiązywania konfliktów.
2. Nauczyciel prezentuje uczniom fotografię z abstraktu „Pros and cons – how to solve conflicts?” przedstawiającą demonstrantów w Kopenhadze, którzy są za przyjęciem uchodźców. Prosi chętnych uczniów o krótkie wyjaśnienie, na czym polega konflikt. Uczniowie przedstawiają główne tezy obu stanowisk – zwolenników i przeciwników przyjęcia uchodźców oraz przyczynę zaistniałej sytuacji.
Realizacja:
1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają sposoby rozwiązywania konfliktów i na czym one polegają. Uczniowie podają swoje propozycje wraz z wyjaśnieniem, a jeden z nich zapisuje je na tablicy. Jeśli wśród pomysłów nie pojawi się debata oksfordzka, nauczyciel przywołuje tę metodę. Informuje uczniów, że obejrzą animację „Oxford debate” przedstawiającą zasady debaty i prosi, by zwrócili uwagę na to, kto bierze w niej udział i jakie są jej etapy.
2. Po emisji materiału uczniowie omawiają poszczególne etapy debaty i wykonują Ćwiczenie 1, w którym wskazują, kto przewodniczy debacie.
3. Nauczyciel zaprasza uczniów do debaty. Na początku prosi, by przygotowali salę, czyli ustawili w odpowiedni sposób krzesła i stoliki. Poprzez losowanie przydziela im role – jednego Marszałka, jednego Sekretarza, czterech mówców Propozycji, czterech Opozycji oraz Publiczności, reszta klasy to publiczność. Wyznacza też czas na przygotowanie argumentów. Następnie odbywa się debata na temat „Polska powinna przyjąć uchodźców z krajów ogarniętych wojną lub z terenów, gdzie ludzie są prześladowani, jak Bliski Wschód czy Afryka”. Temat debaty można zmienić i dostosować go do bardziej aktualnych wydarzeń politycznych w Polsce i na świecie. Należy jednak pamiętać, by sformułować go jednoznacznie i w formie zdania twierdzącego.
4. Uczniowie dyskutują, a nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty i w razie potrzeby wspomaga marszałka i sekretarza.
5. Nauczyciel omawia z uczniami rezultaty debaty. Pyta o ich wrażenia, ocenę debaty jako formy rozwiązywania konfliktów, porównanie debaty do innych znanych im sposobów.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Porównaj dwa znane ci sposoby rozwiązywania konfliktów – napisz, czym różnią się te metody, a w czym są podobne. Przeanalizuj je zarówno pod względem samego procesu rozwiązywania konfliktu, jak i osiąganych rezultatów. Podaj przykłady konfliktów społecznych, przy których rozwiązywaniu najczęściej stosuje się wybrane przez ciebie metody.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
przeprowadzić dyskusję
zdecydować się, wyrobić sobie zdanie, opinię
wyrazić opinię
zgodnie z
uchodźca
uciekać
prześladowanie
odróżniać kogoś (od kogoś)
prowadzić
wymagać
udzielić schronienia potrzebującym
założenie
unikać
pojawiać się
dysputa, konflikt
łagodzić antagonizmy (przeciwieństwa, konflikty)
Teksty i nagrania
Pros and cons – how to solve conflicts?
The migration crisis in Europe in 2015 triggered a great discussion in Poland concerning the admission of refugees fleeing their own countries escaping persecution or war. Some Polish citizens think that Poland should not accept refugees from the Middle East and Africa since we were not able to help our own countrymen deported to the East (Siberia and Kazakhstan) return to their homeland. Additionally, many people are afraid, that terrorists are going to come to our country with the refugees, and we would not be able to tell them apart. There are also strong fears that religious and cultural differences will lead to social conflicts. Others believe that humanitarian reasons require us to shelter the needy. And what do you think about this?
Now you will prepare and run an Oxford debate on the subject:
Should Poland accept refugees from countries at war or where people are being persecuted, like the Middle East or Africa?
But before you do that – a short history of the Oxford debates, and some rules to follow. The Oxford Union Society was founded at Oxford University in Great Britain in 1823. Its main purpose was (and still is to this day) to discuss various political and social problems. This is how the idea of Oxford debates was created. The most important assumptions of those debates were to prepare speakers to express their arguments objectively. Oxford debates are supposed to teach a culture of discussion and respect for the opponents.
It is worth remembering that conflicts are natural and cannot be avoided. They occur in every society because there are always groups of people with conflicting interests. Therefore, we must learn to solve various disputes and mitigate antagonisms.