Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Jak mierzymy składniki pogody?

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).

Podstawa programowa

Klasa IV

III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. Uczeń:

1) wymienia składniki pogody i podaje nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru);

2) odczytuje wartości pomiaru składników pogody, stosując właściwe jednostki;

3) prowadzi obserwacje składników pogody, zapisuje i analizuje ich wyniki oraz dostrzega zależności.

Cel lekcji

Uczniowie obserwują pogodę i mierzą wartości poszczególnych jej składników.

Kryteria sukcesu

  • wyjaśnisz, co to jest pogoda;

  • wymienisz składniki pogody;

  • dokonasz obserwacji pogody w swoim miejscu zamieszkania;

  • rozpoznasz podstawowe symbole używane na mapach meteorologicznych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Pogadanka, praca z tekstem.

Praca frontalna, praca indywidualna oraz praca w parach.

Środki dydaktyczne.

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • metodniki;

  • rozsypanka dotycząca składników pogody (przygotowana przez nauczyciela na podstawie fragmentu „Pogoda i jej składniki” ).

Przed lekcją

Na tydzień przed zajęciami nauczyciel prosi uczniów, żeby codziennie oglądali prognozę pogody
i  zapisywali przynajmniej jedno z przewidywanych zjawisk, a następnie obserwowali, czy prognozy synoptyków sprawdziły się.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel pyta wybranych uczniów:

  • Co to jest wiatr i jak określamy jego kierunek?

  • Jak powstają chmury i jakie warunki muszą zaistnieć, żeby powstał z nich określony opad?

  1. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby za pomocą metodników wyrazili swoją opinię na temat prawdziwości zdania: „Pogoda jest zawsze” (kartki zielone oznaczają, że uczniowie zgadzają się z tym stwierdzeniem, kartki czerwone – że jest ono według nich fałszywe). Prowadzący zapisuje na tablicy wyniki.

  2. Uczniowie dobierają się w pary. Otrzymują rozsypankę dotyczącą składników pogody. Łączą ze sobą poszczególne określenia z odpowiadającymi im definicjami, po czym sprawdzają, czy poprawnie wykonali zadanie, porównując efekty swojej pracy z fragmentem pt. „Pogoda i jej składniki”.

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

  4. Uczniowie zapisują w zeszytach definicję pogody. Nauczyciel prosi podopiecznych, by jeszcze raz za pomocą metodników odnieśli się do zdania: „Pogoda jest zawsze”. Jeżeli nadal niektórzy uczniowie nie zgadzają się z tym stwierdzeniem, nauczyciel prosi o głośne odczytanie definicji pogody i zwraca uwagę na jej kluczowe słowa („stan atmosfery w danej chwili na danym obszarze”).

  5. Nauczyciel prezentuje i omawia mapy pogody z „Galerii 1”. Uczniowie wskazują położenie swojej miejscowości i opisują prognozowaną dla niej pogodę zgodnie z danymi zamieszczonymi na mapach.

  6. Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby przedstawili swoje spostrzeżenia na temat sprawdzalności prognozy pogody. Następnie uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak trudno jest ją przewidzieć.

  7. Uczniowie czytają fragment pt. „Ogródek meteorologiczny” i analizują ilustrację interaktywną przedstawiającą stację meteorologiczną.

  8. Uczniowie czytają fragment „Naturalne oznaki pogody” oraz wyjaśniają, dlaczego w czasie suszy szyszki sosnowe rozchylają się, a zamykają się na deszcz.

Podsumowująca

Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2.

Słownictwo

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

pluviometer
pluviometer
RYY4w5sMUuXnv
Nagranie słówka: pluviometer

deszczomierz – przyrząd do pomiaru ilości opadów atmosferycznych

hygrometer
hygrometer
RXG2OCHmrgR9D
Nagranie słówka: hygrometer

higrometr – przyrząd do mierzenia wilgotności powietrza, czyli zawartości pary wodnej w powietrzu

weather map
weather map
RwZ5tZGjuDYEy
Nagranie słówka: weather map

mapa synoptyczna – mapa przedstawiająca prognozę pogody dla danego obszaru w danym czasie

meteorologist
meteorologist
R11fecmNqnHG3
Nagranie słówka: meteorologist

meteorolog – naukowiec zajmujący się badaniem zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w atmosferze ziemskiej

weather
weather
R13l8A1z0d6G0
Nagranie słówka: weather

pogoda – stan atmosfery w danym czasie na danym obszarze; wpływają na nią procesy zachodzące w warstwie atmosfery najbliższej powierzchni ziemi

forecaster
forecaster
R12alGqNe67Q7
Nagranie słówka: forecaster

synoptyk – meteorolog zajmujący się opracowywaniem prognoz pogodowych

Teksty i nagrania

RKqtsA7J6gvki
nagranie abstraktu

How do we measure the weather?

Weather is what we call the state of the atmosphere present in a given area at a given time. Over time, you can observe constant changes in the weather. The factors which determine the weather are listed below.

  • Air temperature is given in degrees Celsius (°C).

  • Air humidityit's the content of water vapor in the air. Its value is given in percentages (%). Air humidity increases before or after rain, and decreases during sunny and dry days. If the humidity is 100%, increasing the amount of water vapor leads to its condensation.

  • Atmospheric pressure is measured by a barometer; its values are usually given in hectopascals (hPa).

  • Wind force is usually given with two elements: direction and speed expressed in meters per second or kilometers per hour.

  • Precipitation is determined by giving it's type and amount in millimeters.

  • Cloud cover is determined on the basis of how much the sky is covered by clouds and is defined on a scale from 0 to 8. The types of clouds and the order in which they appear is also given.

  • Sunshine it's the time that solar rays fall on a specific place. They are given in hours. Sunshine hours are lower in winter and higher in summer.

Meteorologists investigate the events and processes taking place in the atmosphere. They do it based on observations carried out in weather stations. These stations are equipped with various types of equipment that measures the weather components listed above. In Poland, all collected weather data goes to the Institute of Meteorology and Water Management (or IMGW). There are forecasters who prepare weather forecasts, or they predict its state for a limited time. This information is placed on special weather maps, which are presented on television, radio stations, newspapers and the Internet. Thanks to them, we know whether we should expect a storm or strong winds or maybe even beautiful, sunny weather on a given day. In order to prepare the forecast, the forcasters must study the weather in an area much larger than only the area of our country. Unfortunately, the weather is constantly changing, therefore the short‑term forecast (for example, two days) sometimes works with accuracy to the hour, but the long‑term (eg 4 - 5 days) may differ from reality.

Measurements of all weather components should be carried out in a designated place and at the same fixed time, and the operation of measuring devices should not be disturbed by, for example, excessive lighting. That is why the instruments used for observing the weather are placed in special meteorological Gardens. In such a garden you should find the following equipment:

  • several thermometers (to obtain high accuracy of measurement) – to measure the minimum and maximum air temperature and ground temperature;

  • hygrometer – to measure air humidity;

  • barometer–for determining atmospheric pressure;

  • anemometer – it indicates both the direction and the speed of the wind;

  • pluviometer – collecting water from rain and measuring its quantity.

Thermometers and hygrometers are placed in the meteorological box in order to separate them from the influence of external factors that disrupt the operation of the measuring devices, e.g. sunlight. You certainly know the terms „temperature in the shade” and „temperature in the sun”. To make the air measurement accurate, it can not be disturbed by excessive sunshine – The sun would heat the air, which would result in erroneous measurement.

People have been trying to determine the weather for thousands of years, at least for the next day. They noticed that plants and animals often feel minor weather changes that they do not. Observing nature, you can get a lot of valuable information about how the weather will change. For example, livestock become restless before storms . While swallows before the rain starts, fly low to the ground, because at higher altitudes are no insects.

  • Weather is the state of the atmosphere at a given moment in a specific area.

  • Weather components are cloud cover (cloudiness), sunshine, air humidity, air temperature, Precipitation (rainfall), wind force and atmospheric pressure.

  • A weather forecast should be based on the analysis of all its components.

  • Measurements and weather observations are dealt with by weather stations.

  • On the weather map, the weather for the area is marked for a specific time.