Temat: Atmosfera i klimat - powtórzenie wiadomości

Uczeń klasy I liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres podstawowy)

Podstawa programowa

III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi;

2) wyjaśnia rozkład temperatury powietrza i ciśnienia atmosferycznego na Ziemi;

3) wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: atmosfera i klimat

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat atmosfery i klimatu ;

  • utrwalać materiał z lekcji: „Jakie są najważniejsze składniki powietrza atmosferycznego?”, „Z jakich warstw zbudowana jest atmosfera?”, „Od czego zależy temperatura powietrza?”, „Czy istnieje związek między ciśnieniem atmosferycznym a wiatrem?”, „Cyrkulacja powietrza na Ziemi”, „Wiatry stałe i wiatry okresowo zmienne” ;

  • utrwalać słownictwo związane z działem „atmosfera i klimat”.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z zakresu lekcji dotyczących atmosfery i klimatu, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.

  • Poszerzanie i bogacenia słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.

  • Nauczyciel wyświetla kryteria sukcesu i pyta uczniów, jak oceniają swoje umiejętności zdobyte na zajęciach.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

troposphere
troposphere
R1FFstKfw06rz
Nagranie dźwiękowe słówka

troposfera - najbliższa Ziemi i najcieńsza warstwa atmosfery; wraz ze wzrostem wysokości następuje spadek temperatury, przeciętnie o 0,6°C na 100 m, osiągając od -45°C do -70°C lub nawet -80°C w zależności od pory roku i szerokości geograficznej; górna granica troposfery nad biegunami sięga od 7 km zimą do 10 km latem, a nad równikiem od 15 km do 18 km

ozone hole
ozone hole
R1Vq6OfwgTiuD
Nagranie słówka: ozone hole

dziura ozonowa - zjawisko spadku stężenia ozonu w stratosferze atmosfery ziemskiej. Do powierzchni Ziemi dociera większa ilość promieniowania nadfiloetowgo (UV), czego następstwem jest: większa zachorowalność na raka skóry, uszkodzenia wzroku, osłabienia odporności, niszczenie planktonu.

temperature variation
temperature variation
R1XByv0PnpGTL
Nagranie dźwiękowe słówka

wariacja temperatury - różnica między maksymalną i minimalną wartością rozpatrywanych temperatur w danym okresie

diurnal temperature variation
diurnal temperature variation
R1KFtCVAW8bIz
Nagranie dźwiękowe słówka

dobowa wariacja temperatury - różnica między najwyższą i najniższą temperaturą zmierzoną w ciągu danej doby

annual temperature variation
annual temperature variation
R7nQRLvkMAwPt
Nagranie dźwiękowe słówka

roczna wariacja temepratury - różnica pomiędzy średnią miesięczną temperaturą miesiąca najcieplejszego a średnią miesięczną temperaturą miesiąca najchłodniejszego

temperature inversion
temperature inversion
R8iN7Y6zREbTM
Nagranie dźwiękowe słówka

inwersja temperatury - zjawisko meteorologiczne zachodzące w dolnej warstwie atmosfery, polegające, odwrotnie niż w zazwyczaj spotykanych warunkach, na wzroście temperatury wraz z wysokością

anticyclone
anticyclone
Ru1HCvrjoqcKa
Nagranie dźwiękowe słówka

antycyklon - układ wiatrów w obrębie wyżu barycznego (wieją po liniach spiralnych od środka na zewnątrz wyżu); na półkuli północnej mają kierunek zgodny z ruchem wskazówek zegara, a na południowej przeciwny do tego ruchu

antitrade
antitrade
RnuEFpmdsDJwN
Nagranie dźwiękowe słówka

antypasat - wiatry wiejące od równika do zwrotników na wysokości kilku lub kilkunastu kilometrów; pod wpływem siły Coriolisa wieją na półkuli północnej z kierunku SW, a na południowej z NW

atmospheric pressure
atmospheric pressure
RKzx70yvfZTSg
Nagranie dźwiękowe słówka

ciśnienie atmosferyczne - siła, z jaką słup powietrza naciska na określoną jednostkę powierzchni Ziemi

cyclone
cyclone
R64A9u4Ed8y98
Nagranie dźwiękowe słówka

cyklon - układ wiatrów w obrębie niżu barycznego (wieją po liniach spiralnych od zewnątrz do środka niżu); na półkuli północnej mają kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara, na południowej zgodny z ruchem wskazówek zegara

Halny wind
Halny wind
RVwvaQwJJxEaq
Nagranie dźwiękowe słówka

wiatr halny - lokalna nazwa wiatru fenowego w Tatrach

isobars
isobars
R131MSeeiyHr4
Nagranie dźwiękowe słówka

izobary - linie na mapie łączące punkty o takim samym ciśnieniu atmosferycznym.

isotherms
isotherms
RelVu64ro8kHd
Nagranie dźwiękowe słówka

izotermy - linie na mapie łączące punkty o takiej samej temperaturze powietrza.

isohyets
isohyets
RelVu64ro8kHd
Nagranie dźwiękowe słówka

izohiety - linie na mapie łączące punkty o takiej samej sumie opadów atmosferycznych.

monsoon
monsoon
Rf7tZTwSzc9f1
Nagranie dźwiękowe słówka

monsun - wiatr o zmieniającym się okresowo kierunku zależnym od pory roku; w lecie wieje od strony chłodniejszego oceanu, gdzie panuje wysokie ciśnienie, w stronę nagrzanego kontynentu, gdzie występuje niż; w zimie wieje od strony wychłodzonego kontynentu w stronę cieplejszego oceanu

trade winds
trade winds
R162J1vKz3ZwB
Nagranie dźwiękowe słówka

wiatry handlowe - wiatry wiejące od zwrotników do równika; pod wpływem siły Coriolisa na półkuli północnej wieją z kierunku NE, a na półkuli południowej z kierunku SE

equatorial silence zone
equatorial silence zone
R1YCX5MiD4lcf
Nagranie dźwiękowe słówka

strefa ciszy równikowej - bezwietrzna (lub z bardzo słabymi wiatrami) strefa leżąca w pobliżu równika, w obszarze niskiego ciśnienia, pomiędzy pasatami półkuli północnej i południowej; w strefie tej panuje silna konwekcja termiczna

Teksty i nagrania

RClDBEN0Ak5NB
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Atmosphere and climate – revision

Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6