Lesson plan (Polish)
Temat: Budowa organizmu człowieka – lekcja powtórzeniowa
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstwa programowa
Nowa podstawa programowa
1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka. Uczeń przedstawia hierarchizację budowy organizmu człowieka (komórki, tkanki, narządy, układy narządów, organizm).
2. Skóra. Uczeń:
1) przedstawia funkcje skóry,
2) rozpoznaje elementy budowy skóry (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określa związek budowy tych elementów z funkcjami pełnionymi przez skórę,
3. Układ ruchu. Uczeń:
1) rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn,
2) przedstawia funkcje kości; określa cechy budowy fizycznej i chemicznej kości oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę składników chemicznych kości,
3) przedstawia rolę i współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w wykonywaniu ruchów.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę i słownictwo w zakresie działu: Budowa organizmu człowieka
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
materiału z lekcji: „Tkanka nabłonkowa, tkanki mięśniowe”, „Tkanka nerwowa i tkanki łączne”, „Skóra”, „Układ ruchu – kości i stawy”, „Budowa i funkcje szkieletu”;;
zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące budowy ludzkiego ciała;;
utrwalać słownictwo związane z budową szkieletu.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji „Układ ruchu – kości i stawy”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.
Faza realizacyjna
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
anktyna – białko występujące w cytoplazmie komórek; umożliwia ruch i zmianę kształtu komórki; w mięśniach wspólnie z miozyną odpowiada za ich skurcz
miozyna – białko występujące w cytoplazmie komórek eukariotycznych; w mięśniach wspólnie z aktyną odpowiada za ich skurcz
tkanka – zespół komórek o podobnej budowie, funkcji i pochodzeniu
melanina – brunatny barwnik występujący u ludzi w skórze, włosach i tęczówce, chroniący przed promieniowaniem ultrafioletowym
naskórek – zewnętrzna warstwa skóry pełniąca funkcję ochronną
receptory – komórki odbierające informacje z otoczenia; przekształcają energię bodźca w impuls nerwowy
skóra – narząd pokrywający ciało kręgowców, chroniący przed wpływem środowiska zewnętrznego, zapewniający z nim kontakt, odpowiedzialny za wydalanie, termoregulację, wrażliwość
termoregulacja – zespół mechanizmów fizjologicznych oraz odpowiednich zachowań pozwalających utrzymać stałą temperaturę ciała
błona okrywająca kość, zawierająca naczynia krwionośne i komórki kostne; uczestniczy w ochronie, odżywianiu i regeneracji kości
gąbczasta masa wypełniająca wolne przestrzenie w jamach szpikowych kości długich; pełni funkcję krwiotwórczą
kanał utworzony przez łączące się za trzonem kręgu łuki kręgowe; przebiega w nim element układu nerwowego – rdzeń kręgowy
kość różnokształtna stanowiąca jednostkę budulcową kręgosłupa; składa się z trzonu, łuków kręgowych i wyrostków
część szkieletu osiowego zbudowana z kręgów ułożonych jeden nad drugim; u człowieka wyznacza pionową oś ciała
obręcz kończyny górnej; kostny element szkieletu łączący kończynę górną wolną ze szkieletem osiowym; składa się z obojczyka i łopatki
obręcz kończyny dolnej; kostny element szkieletu łączący kończynę dolną wolną (nogę) ze szkieletem osiowym; składa się z 2 kości miednicznych
część centralnego układu nerwowego położona w kanale kręgowym; odpowiada za przekazywanie informacji do mózgu i z mózgu oraz kontrolę czynności wykonywanych odruchowo
twarda struktura zbudowana z substancji organicznych i nieorganicznych, stanowiąca rusztowanie ciała i podporę dla mięśni
część szkieletu tworząca oś ciała, zbudowana z czaszki, kręgosłupa, żeber i mostka
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie dźwiękowe abstraktu
The structure of the human body - a repetitive lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5