Temat: Budowa organizmu człowieka – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstwa programowa

Nowa podstawa programowa

1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka. Uczeń przedstawia hierarchizację budowy organizmu człowieka (komórki, tkanki, narządy, układy narządów, organizm).

2. Skóra. Uczeń:

1) przedstawia funkcje skóry,

2) rozpoznaje elementy budowy skóry (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określa związek budowy tych elementów z funkcjami pełnionymi przez skórę,

3. Układ ruchu. Uczeń:

1) rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn,

2) przedstawia funkcje kości; określa cechy budowy fizycznej i chemicznej kości oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę składników chemicznych kości,

3) przedstawia rolę i współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w wykonywaniu ruchów.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę i słownictwo w zakresie działu: Budowa organizmu człowieka

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • materiału z lekcji: „Tkanka nabłonkowa, tkanki mięśniowe”, „Tkanka nerwowa i tkanki łączne”, „Skóra”, „Układ ruchu – kości i stawy”, „Budowa i funkcje szkieletu”;;

  • zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące budowy ludzkiego ciała;;

  • utrwalać słownictwo związane z budową szkieletu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji „Układ ruchu – kości i stawy”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.

  • Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

actin
actin
R17xhuFLtBcQS
Nagranie dźwiękowe słówka

anktyna – białko występujące w cytoplazmie komórek; umożliwia ruch i zmianę kształtu komórki; w mięśniach wspólnie z miozyną odpowiada za ich skurcz

myosin
myosin
RNsVGoI2rzApt
Nagranie dźwiękowe słówka

miozyna – białko występujące w cytoplazmie komórek eukariotycznych; w mięśniach wspólnie z aktyną odpowiada za ich skurcz

tissue
tissue
R1VBcA08Tp4SS
Nagranie dźwiękowe słówka

tkanka – zespół komórek o podobnej budowie, funkcji i pochodzeniu

melanin
melanin
R18FaqLYR0y6d
Nagranie dźwiękowe słówka

melanina – brunatny barwnik występujący u ludzi w skórze, włosach i tęczówce, chroniący przed promieniowaniem ultrafioletowym

epidermis
epidermis
RkD3YPockdpZs
Nagranie dźwiękowe słówka

naskórek – zewnętrzna warstwa skóry pełniąca funkcję ochronną

receptor
receptor
R1OjndKjLUpUy
Nagranie dźwiękowe słówka

receptory – komórki odbierające informacje z otoczenia; przekształcają energię bodźca w impuls nerwowy

skin
skin
Rk5EyTDA9bHfW
Nagranie dźwiękowe słówka

skóra – narząd pokrywający ciało kręgowców, chroniący przed wpływem środowiska zewnętrznego, zapewniający z nim kontakt, odpowiedzialny za wydalanie, termoregulację, wrażliwość

thermoregulation
thermoregulation
R23oy0CuKpWwr
Nagranie dźwiękowe słówka

termoregulacja – zespół mechanizmów fizjologicznych oraz odpowiednich zachowań pozwalających utrzymać stałą temperaturę ciała

periosteum
periosteum
R4IAXlqNsDHKS
Nagranie dźwiękowe słówka

błona okrywająca kość, zawierająca naczynia krwionośne i komórki kostne; uczestniczy w ochronie, odżywianiu i regeneracji kości

bone marrow
bone marrow
R1LIu0QoiEAe2
Nagranie dźwiękowe słówka

gąbczasta masa wypełniająca wolne przestrzenie w jamach szpikowych kości długich; pełni funkcję krwiotwórczą

spinal canal
spinal canal
RwLpL4XRRG3UQ
Nagranie dźwiękowe słówka

kanał utworzony przez łączące się za trzonem kręgu łuki kręgowe; przebiega w nim element układu nerwowego – rdzeń kręgowy

vertebra
vertebra
R17nVk51CJdXh
Nagranie dźwiękowe słówka

kość różnokształtna stanowiąca jednostkę budulcową kręgosłupa; składa się z trzonu, łuków kręgowych i wyrostków

spine
spine
RrlroCTSFiKoe
Nagranie dźwiękowe słówka

część szkieletu osiowego zbudowana z kręgów ułożonych jeden nad drugim; u człowieka wyznacza pionową oś ciała

shoulder girdle
shoulder girdle
RhREydbJp4Bpd
Nagranie dźwiękowe słówka

obręcz kończyny górnej; kostny element szkieletu łączący kończynę górną wolną ze szkieletem osiowym; składa się z obojczyka i łopatki

pelvic girdle
pelvic girdle
RlZJamA5ASOGm
Nagranie dźwiękowe słówka

obręcz kończyny dolnej; kostny element szkieletu łączący kończynę dolną wolną (nogę) ze szkieletem osiowym; składa się z 2 kości miednicznych

spinal cord
spinal cord
R15oy2QHnQN0n
Nagranie dźwiękowe słówka

część centralnego układu nerwowego położona w kanale kręgowym; odpowiada za przekazywanie informacji do mózgu i z mózgu oraz kontrolę czynności wykonywanych odruchowo

skeleton
skeleton
R1EyCW8UMXNKY
Nagranie dźwiękowe słówka

twarda struktura zbudowana z substancji organicznych i nieorganicznych, stanowiąca rusztowanie ciała i podporę dla mięśni

axial skeleton
axial skeleton
R1SjNCnrMTk62
Nagranie dźwiękowe słówka

część szkieletu tworząca oś ciała, zbudowana z czaszki, kręgosłupa, żeber i mostka

Teksty i nagrania

Rj2d3RhnMSUAp
Nagranie dźwiękowe abstraktu

The structure of the human body - a repetitive lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5