Lesson plan (Polish)
Temat: Organizacje pozarządowe chroniące prawa człowieka
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
uczeń liceum ogólnokształcącego i technikum
Podstawa programowa:
stara podstawa programowa:
poziom rozszerzony
38. Światowy i europejski system ochrony praw człowieka.
Uczeń:
7) opisuje i ocenia działania wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka.
nowa podstawa programowa:
poziom podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
6) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka i charakteryzuje działania jednej z nich.
poziom rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
10) charakteryzuje działania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka, odnosząc się do przykładów aktywności kilku z nich.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wyjaśnia specyfikę praw i wolności człowieka oraz podstawowe mechanizmy ich ochrony.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje funkcje organizacji pozarządowych w dziedzinie ochrony praw człowieka.
przedstawia metody działania organizacji pozarządowych w tej dziedzinie.
przedstawia działania podejmowane przez wybraną międzynarodową lub krajową organizację pozarządową w dziedzinie ochrony praw człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania:
dyskusja,
lekcja odwrócona,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu interaktywnego, ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Przed zajęciami ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.
2. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Przeanalizujecie aktywność organizacji pozarządowych w dziedzinie ochrony praw człowieka.
3. Zajęcia przeprowadzane metodą odwróconej lekcji. Podczas jednego z poprzedzających spotkań nauczyciel dzieli klasę na 6 grup, których zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat:
I. Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca,
II. Amnesty International,
III. Human Rights Watch,
IV. Lekarzy bez granic,
V. Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
VI. Polskiej Akcji Humanitarnej.
Podczas przygotowywania prezentacji uczniowie wykorzystują materiały z abstraktu, m.in. schematy interaktywne, oraz inne źródła internetowe. Zadanie uczniów polega na znalezieniu (lub opracowaniu) i uwzględnieniu w swojej prezentacji przede wszystkim materiałów wizualnych (krótkich filmów, fotografii, schematów). Prezentacje powinny zawierać jak najmniej tekstu. Każda prezentacja może trwać nie więcej niż 5 minut.
Faza realizacyjna:
1. Grupy przedstawiają swoje prezentacje – komentują materiały wizualne zawarte w prezentacji. Mogą też zachęcać pozostałych uczniów do odgadnięcia, jakie treści kryją się pod zamieszczonymi w prezentacji materiałami wizualnymi (np. na czym polegają działania danej organizacji przedstawione na zdjęciu).
2. Po każdej prezentacji nauczyciel prosi uczniów, którzy byli jej odbiorcami o skomentowanie pracy kolegów i koleżanek: co w prezentacji im się podobało, a co można było przedstawić inaczej?
3. Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję nt. „Organizacje pozarządowe skutecznie zwalczają naruszenia praw człowieka”. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje argumenty. Na zakończenie dyskusji nauczyciel prosi jednego ucznia o jej podsumowanie z własnego punktu widzenia.
4. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie Ćwiczenia 2. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel poprawia je w razie potrzeby.
Faza podsumowująca:
1. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują przygotowany przez siebie quiz wiedzy związany z tematem lekcji. Klasa odpowiada na pytania. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Wykonaj Ćwiczenie 1. Wybierz inną organizację niż ta, której działanie przedstawiłeś w swojej prezentacji na lekcji.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
stać na straży
wzorzec zachowania
wzywać, nakłaniać
oddolna presja
bezstronny
istotny
grupa nacisku
podnosić świadomość
nie do przecenienia
Teksty i nagrania
NGOs protecting human rights
Apart from legal norms and various institutions, non‑governmental organisations stand guard over human rights. They play an extremely important role in the protection of human rights. Intensive development of non‑governmental organisations in this sector took place in the last 50–60 years.
Non‑governmental organisations exert bottom‑up pressure on individual states and international organisations. In many cases their activities are extremely effective. Today, it is difficult to even imagine the functioning of the system of human rights protection, whether at the national or international level, without the participation of non‑governmental organisations. In many situations they remain the only impartial actors and, unlike the states, they are less likely to be subjected to political or economic pressure. NGOs gather information on human rights violations and then inform the public and relevant institutions about it.
Without the activities of NGOs, we would probably never hear of human rights violations such as torture or secret detention at the Central Intelligence Agency (CIA). In addition, non‑governmental organisations collect valuable statistical data, including the data on executed death sentences. Their tasks also include influencing the education system in individual countries and raising the awareness in the field of human rights.
Non‑governmental organisations (national and international) are very willing to cooperate with government organisations. There are many benefits of this cooperation:
the possibility of influencing the development of international law in the field of human rights,
the ability to influence countries that are members of the organisation,
the ability to influence the organs of the organisation itself,
the opportunity to present your position and the organisation's achievements.
Thanks to cooperation with government organisations, the third sector has been very successful:
At the UN's founding conference in 1945, the participation of (at that time not very numerous) NGOs at the UN founding conference in 1945 influenced the implementation of relevant provisions regarding the protection of human rights in the United Nations Charter.
During the World Conference on Human Rights in Vienna in 1993, thanks to the activity of NGO activists (especially Amnesty International and Human Rights Watch), a decision was made to establish the United Nations High Commissioner for Human Rights at the United Nations.
To a large extent due to NGOs, the International Criminal Court was established.
These are just a few examples of the third sector's activity, thanks to which the standards of human rights protection have improved.
Currently, there are many non‑governmental organisations. Some of them work to make the states comply with a specific law or freedom (e.g. freedom of expression), others have broader goals and work to protect the entire generation of rights. Below are some non‑governmental organisations (international and national) that work for the protection of human rights:
International Red Cross and Red Crescent Movement,
Amnesty International,
Human Rights Watch,
Doctors Without Borders,
Helsinki Foundation for Human Rights,
Polish Humanitarian Action.