Temat: Jakie są zasoby wody w przyrodzie?

Adresat

Uczeń I klasy liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres podstawowy)

Podstawa programowa

IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.

Uczeń:

1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna zróżnicowanie zasobów wody na Ziemi

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • scharakteryzujesz zasoby wody na Ziemi;

  • wyjaśnisz genezę wody na Ziemi;

  • przedstawisz na mapie obszary występowania niedoboru i nadmiaru wody;

  • opiszesz negatywne skutki nieracjonalnego gospodarowania zasobami wody.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Na zajęciach nauczyciel określa cel lekcji, informuje uczniów o jej planowanym przebiegu.

  • Nauczyciel pyta uczniów, ile ich zdaniem jest wody na Ziemi i czy wszyscy mają jej pod dostatkiem. Informuje uczniów, że swoje spostrzeżenia zapiszą w formie mapy myśli na tablicy. W tym celu wyznacza moderatora, który zapisuje propozycje kolegów. Następnie nauczyciel mówi, że uczniowie zweryfikują podane informacje w trakcie zajęć.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z tekstem lekcji „Jakie są zasoby wody w przyrodzie?” w e‑podręczniku oraz z ilustracją w poleceniu 1, na której przedstawiono dane na temat zasobów wody na Ziemi. Nauczyciel określa czas na przygotowanie.

  • Następnie nauczyciel prosi chętnych uczniów, by zweryfikowali stworzona wczesnej mapę myśli i uzupełnili ją o nowe informacje.

  • Uczniowie na podstawie tych materiałów wykonują ćwiczenie interaktywne 1, którego celem jest doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów popularnonaukowych oraz umiejętności odczytywania danych z wykresu.

  • Następnie uczniowie wykonują polecenie 1 i polecenie 2 z lekcji w e‑podręczniku. Wraz z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania zadania. Chętni/wybrani uczniowie określają możliwe źródła słodkiej wody dla rolnictwa w sytuacji jej niedoboru w glebie i w rzekach (polecenie 1) oraz wskazują na wybranym kontynencie obszary, na których występuje nadmiar oraz niedobór wody (polecenie 2). Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom materiał multimedialny dotyczący genezy wody na Ziemi. Prosi, by w trakcie emisji zwrócili uwagę na to, w jaki sposób woda znalazła się na Ziemi. Następnie uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, a nauczyciel je weryfikuje w miarę potrzeby.

  • Kolejnym etapem lekcji jest dyskusja na temat racjonalnego gospodarowania zasobami wody na Ziemi oraz negatywnych skutków zanieczyszczania przez człowieka wód powierzchniowych.

Faza podsumowująca

  • Ostatnim etapem lekcji jest podsumowanie, służące usystematyzowaniu i powtórzeniu wiadomości oraz uzupełnieniu notatek.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

deep groundwater
deep groundwater
RJaWULYMykp4F
Nagranie słówka: deep groundwater

wody głębinowe – wody podziemne występujące głęboko pod powierzchnią ziemi, mocno odizolowane od wód powierzchniowych, często zmineralizowane

groundwater
groundwater
R1bJJnrknHMzS
Nagranie słówka: groundwater

wody podziemne – wody w szczelinach skał i komorach podziemnych znajdujących się na różnych głębokościach

Teksty i nagrania

R1HYiQceR1QOp
Nagranie abstraktu

What are Earth’s natural water resources?

The total volume of the Earth’s water resources is estimated as no more than 1.4 billion kmIndeks górny 3. A vast majority of it is found in seas and oceans. This means that plants and animals that live there have water in abundance. We should remember, however, that sea and ocean creatures live in salt water, so they need to remove excess salt from the organism. Land organisms face even more difficulties. Only 3 to 3.5% of all water resources are found on the land and most of them are ice sheets, glaciers, permanent snow, ground ice or deep groundwater. Only a small fraction of surface water is accessible to plants, animals and people. It is found in lakes, rivers, swamps, soil and in the atmosphere as well as in living organisms themselves. What is more, even these limited resources are very unevenly distributed. Due to a significant variety in climates, water is easily available in equatorial regions and, during the rainy season, also in subtropical and monsoon climate zones. Sufficient water resources are also found in areas with oceanic subtropical climates (in winter) as well as maritime and transitional temperate climates. Vast areas of the Earth, mainly in the tropical climate zone, are covered by deserts and semi‑deserts, where water is scarce throughout the year or for a major part of it. The same happens during the dry season in the subequatorial, subtropical and monsoon climate zones. Subtropical and temperate regions characterised by continental climates usually have two dry seasons in a year. Polar zones are almost devoid of liquid water.

Below you can find some examples of the Earth’s water resources.

Find online (on youtube)and watch a video titled „Where Did Earth’s Water Come From?”, paying attention to the origin of water on the planet.