Lesson plan (Polish)
Temat: Czynniki lokalizacji przemysłu
Adresat
Uczeń klasy II liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres rozszerzony).
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
1) Na wybranych przykładach wykazuje różnice między czynnikami lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii oraz wyjaśnia zmiany znaczenia tych czynników w procesie rozwoju cywilizacyjnego;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń pozna czynniki, które wpływają na lokalizację przemysłu.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
omawiać czym zajmuje się przemysł;
dokonywać podziału przemysłu na sekcje i działy;
wymieniać czynniki przyrodnicze decydujące o lokalizacji przemysłu;
omawiać czynniki pozaprzyrodnicze decydujące o lokalizacji przemysłu.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
rzutnik multimedialny;
mapa fizyczna świata;
atlasy geograficzne.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.
Nauczyciel zadaje pytanie: co obejmuje przemysł? Metoda Burza Mózgów. Na tablicy zapisywane są wypowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, by dokonali podziału przemysłu na sekcje i działy w oparciu o materiały źródłowe: podręcznik, e‑podręcznik oraz zasoby Internetu. Praca w parach.
Uczniowie odczytują opracowany podział. Pogadanka.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustrację z e‑podręcznika „Ogólne czynniki lokalizacji przemysłu”. Analiza pogłębiona każdego czynnika wskazanego na schemacie.
Uczniowie, korzystając z zasobów internetu oraz z podręcznika do geografii, dokonują podziału czynników przyrodniczych ( baza surowcowa, zasoby wodne, dostęp do wody, walory przyrodnicze i krajobrazowe, bariery ekologiczne, warunki klimatyczne, właściwości terenu), które decydują o lokalizacji przemysłu. W trakcie odczytania podziału dokonywana jest wspólna interpretacja i wskazywanie przykładów.
Nauczyciel dopowiada, że ze względu na stopień zależności zakładu od bazy surowcowej mówi się o:
Lokalizacji przymusowej - lokalizowanie zakładów wykorzystujących określony surowiec w miejscu jego występowania na przykład kopalnie.
Lokalizacji związanej - lokalizowanie przemysłu w pobliżu miejsca występowania surowca, gdy jego transport jest nieopłacalny.
Lokalizacji przemysłu swobodnej - niezależnie od występowania surowców lokalizacja zakładów zużywających niewielkie ilości surowców lub wykorzystujących najnowsze technologie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.
Na zakończenie zajęć, nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które wykonywane są przez cały zespół klasowy.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
przemysł - jest jednym z trzech , obok rolnictwa i usług, sektorów gospodarki. Obejmuje eksploatację zasobów naturalnych oraz ich przetwarzanie na produkty służące potrzebom człowieka, a także produkcję energii. Opiera się na wykorzystaniu maszyn i urządzeń oraz odpowiednich kwalifikacji pracowników.
Teksty i nagrania
Factors determining the location of industry
Industry is part of the economy. In a market economy, except in certain cases (e.g. because of strategic and defensive reasons, activation of regions, social considerations, etc.), businesses are created in order to bring profits to the owners. There are several circumstances that need to be taken into account for this to happen. They are collectively referred to as location factors.
As a result of such an analysis, an area or a place optimal for the investment is obtained. However, such an area or a place is often already occupied, thus the new factory is located in the best possible place.