Temat: Rosja w 1917 roku

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXV. I wojna światowa. Uczeń:

  1. opisuje rewolucję i wojnę domową w Rosji.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają rewolucję lutową 1917 roku w Rosji i proces przejęcia władzy przez bolszewików.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować polityczne i społeczno‑gospodarcze przyczyny wybuchu rewolucji lutowej w Rosji w 1917 r.;

  • opisywać okoliczności przejęcia przez bolszewików władzy w Rosji;

  • definiować różnice między faktami i tezami propagandy.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o powtórkę informacji o rewolucji 1905‑1907 w Rosji. Uczniowie mogą skorzystać z tematu z e‑podręcznika Próba sił. Rewolucja 1905‑1907 w Rosji i na ziemiach polskich.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu .

  2. W toku rozmowy nauczającej przedstawia uczniom skrótowo sytuację w Rosji w pierwszych latach I wojny światowej oraz okoliczności abdykacji cara. Wykorzystuje w tym celu materiały ikonograficzne z e‑podręcznika.

  3. Uczniowie zapoznają się z odezwą Rządu Tymczasowego i wykonują Polecenie 1, a następnie Ćwiczenie 1. Omawiają z nauczycielem wnioski.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel objaśnia uczniom skrótowo pojęcie dwuwładzy oraz jej skutki („władza leży na ulicy”). Uczniowie dopasowują opisy do nazw stronnictw politycznych (Ćwiczenie 2) oraz przedstawione fotografie z odpowiednimi nazwiskami polityków (Ćwiczenie 3) .

  2. Celem dalszej części lekcji będzie analiza przyczyn zwycięstwa bolszewików. Uczniowie wykonują wspólnie Polecenie 2 i Ćwiczenie 4, omawiając zdobycie Pałacu Zimowego. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i przydziela każdej zadanie. Podczas pracy grup nauczyciel monitoruje pracę uczniów, służy pomocą, pilnuje czasu. Dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń. Zadanie dla grupy I: Ćwiczenie 5. Zadanie dla grupy II: Polecenie 3. Następnie uczniowie na forum klasy prezentują wyniki swojej pracy. Pozostali notują potrzebne informacje.

  3. Po zakończeniu pracy przez grupy następuje prezentacja zebranych w toku lekcji informacji przy wykorzystaniu metody rankingu diamentowego. Reprezentanci grup odczytują zapisane na kartkach przyczyny zwycięstwa bolszewików w wyścigu po władzę (metody, założenia, działania, propaganda) i przyklejają je do tablicy. Następnie wszyscy wspólnie wraz z nauczycielem zastanawiają się, które z nich są najważniejsze, bardzo ważne, ważne, mniej i najmniej ważne. Kartki samoprzylepne na tablicy są porządkowane według wspólnych ustaleń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje wnioski uczniów, odpowiada na dodatkowe pytania. Skrótowo omawia reakcję Europy na wydarzenia w Rosji.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): uczniowie zainteresowani tematem szukają w Internecie anglojęzycznych materiałów o wojnie domowej w Rosji. Przygotowują prezentację.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Cheka
Cheka
RUzsQJ2N8qqAm
Nagranie słówka: Cheka

Czeka – (WCzK) Wszechrosyjska Komisja Nadzwyczajna do Walki z Kontrrewolucją i Sabotażem.

trench warfare
trench warfare
RaJngSFSXh2Wb
Nagranie słówka: trench warfare

wojna pozycyjna – wojna, podczas której obie walczące strony zajmują silnie umocnione pozycje; między walczącymi stronami znajduje się tzw. ziemia niczyja, nad którą żadna ze stron nie ma kontroli.

Russian Social Democratic Labour Party
Russian Social Democratic Labour Party
R10D8QzGe0qxp
Nagranie słówka: Russian Social Democratic Labour Party

Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza Rosji (SDPRR) – założona w 1898 partia polityczna.

Socialist Revolutionary Party
Socialist Revolutionary Party
R7vUvSB2vRvpY
Nagranie słówka: Socialist Revolutionary Party

Partia Socjalistów‑Rewolucjonistów – in. eserowcy, eserzy. Utworzona w 1902 w wyniku zjednoczenia działających w Rosji i za granicą organizacji narodnickich.

Mensheviks
Mensheviks
ROQTEsySSssBb
Nagranie słówka: Mensheviks

menszewicy – odłam rosyjskiej socjaldemokracji (SDPRR).

Bolsheviks
Bolsheviks
R1AHTRjXrbfCK
Nagranie słówka: Bolsheviks

bolszewicy – w 1903–12 frakcja SDPRR, następnie samodzielna partia SDPRR(b) W. Lenina.

Teksty i nagrania

Rm4WNh7OARkbV
Nagranie abstraktu

Russia in 1917

The state's inefficiency as well as the disastrous economic and social situation in Russia led to the outbreak of the February Revolution and overthrowing of tsar Nicholas II. The power in the country was taken over by the Provisional Government. The second very strong centre of power was the Council of Workers' and Soldiers' Delegates, which was gradually subordinated by the Bolsheviks. As a result of the so‑called October Revolution, the Bolsheviks with Vladimir Lenin took over the power in Russia. In mid‑December 1917, Russia made a truce with the Central Powers and, several days later, engaged in negotiations with Germany, Austria‑Hungary, Turkey and Bulgaria. In January 1918, the Bolsheviks dispersed the Constituent Assembly and announced the dictatorship of the proletariat.