Temat: Zmiany na mapie politycznej i problemy demograficzne na świecie – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczeń II klasy liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa (zakres podstawowy)

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

2) wskazuje na mapie obszary kolonialne krajów europejskich w połowie XX w. i podaje przyczyny rozpadu systemu kolonialnego;

4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach

7) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB na jednego mieszkańca, Wskaźnika Rozwoju Społecznego (HDI), Wskaźnika Ubóstwa Społecznego (HPI)

8) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziomie rozwoju gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów.

Podstawa programowa (zakres rozszerzony)

XX Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.

Uczeń:

2) przedstawia i ocenia skutki (polityczne, społeczne i gospodarcze) przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie i krajach byłego ZSRR po 1989 r.;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Zmiany na mapie politycznej i problemy demograficzne na świecie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje informatyczne.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat wskaźników rozwoju społeczno - gospodarczego;

  • utrwalać materiał z lekcji: „Wskaźniki rozwoju społeczno -gospodarczego”, „Zmiany na obszarach pozaeuropejskich”, „Przemiany polityczne w Europie po 1989 roku”;

  • utrwalać słownictwo związane ze zmianami na mapie politycznej świata.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z tematu związanego ze wskaźnikami rozwoju społeczno - gospodarczego, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Praca z mapą.Uczniowie w parach wyjaśniają jakie państwa powstały po rozpadzie ZSRR.

  • Poszerzenie i wzbogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawienie wykonane i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  • Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  • Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

exclave
exclave
RB0tP2lch6pKo
Nagranie dźwiękowe słówka

eksklawa - terytorium państwa A lub jego fragment w obrębie terytorium państwa B z punktu widzenia państwa A

referendum
referendum
R15Lh6S3HSgFQ
Nagranie dźwiękowe słówka

referendum - forma demokracji bezpośredniej, w której głosujący wyrażają swoją opinię o konkretnych propozycjach

state
state
R11bHpuugmzgP
Nagranie dźwiękowe słówka

stan - forma organizacji społeczeństwa mająca monopol na stanowienie i wykonywanie prawa na określonym terytorium. Ma zdolność do nawiązywania i utrzymywania stosunków dyplomatycznych z innymi państwami.

nation
nation
Rv2Hrt3wpHb7M
Nagranie dźwiękowe słówka

naród - wspólnota o podłożu etnicznym, gospodarczym, politycznym, społecznym i kulturowym wytworzona w procesie dziejowym, przejawiająca się w świadomości swych członków.

dependent territory
dependent territory
Rl54ByR0UE7kx
Nagranie dźwiękowe słówka

terytorium zależne - ogólne określenie obszarów znajdujących się pod różnymi formami zależności politycznej od jakiegoś państwa. Terytoriami zależnymi są lub były na przykład kolonie, departamenty zamorskie i terytoria zamorskie itp.

separatist movements
separatist movements
RVb2mgDKbWKH9
Nagranie dźwiękowe słówka

ruchy separatystyczne - dążenie do wyodrębnienia się jakiejś grupy z całości. Najbardziej typowym jest separatyzm narodowościowy, a jednym z jego przejawów secesja narodowa. Dążenie do odrębności pod względem narodowym, politycznym, etnicznym, religijnym; działalność mająca na celu wyodrębnienie terytorialne mniejszości narodowych. Separatyzm jest dążeniem do oderwania się określonego terytorium od jakiegoś państwa i utworzenia odrębnej struktury państwowej.

decolonization
decolonization
R13XjvzR6ZVOV
Nagranie dźwiękowe słówka

dekolonizacja - to proces uzyskiwania samodzielności przez terytoria zależne.

gross national income
gross national income
R9RdANfWx9Rw3
Nagranie dźwiękowe słówka

dochód narodowy brutto - wartość produktu krajowego brutto (PKB) pomniejszona o przychody firm uzyskane za granicą i wydatki tam poniesione

the concept of predestination
the concept of predestination
RV9QuaUkxODjv
Nagranie dźwiękowe słówka

koncepcja predestynacji - według tej koncepcji Bóg nie musi kierować się ziemskim poczuciem sprawiedliwości, losy ludzkie są z góry przez Niego określone i żeby się przekonać, jakie jest to przeznaczenie, człowiek powinien „sprowokować” Boga, żeby mu to oznajmił; informację tę otrzyma, wykonując pracę – powodzenie w zawodowej działalności dowodzi bożego błogosławieństwa, a niepowodzenie braku łaski

Purchasing power parity
Purchasing power parity
R1G5tQebLF5G4
Nagranie dźwiękowe słówka

parytet siły nabywczej - wskaźnik pozwalający na porównanie rzeczywistej siły nabywczej, czyli ile standardowych dóbr można nabyć w przeliczeniu na wybraną walutę, najczęściej dolary amerykańskie.

gross domestic product (GDP)
gross domestic product (GDP)
R1Ov4b4bqQPf2
Nagranie dźwiękowe słówka

produkt krajowy brutto - wartość produktów i usług wytworzonych w państwie w ciągu roku

Teksty i nagrania

R1W9b6kj3qeN3
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Changes on the political map – revision

Links to the lessons: 1, 2, 3

Links to the abstracts: 1, 2, 3