Lesson plan (Polish)
Temat: Życie codzienne w cywilizacji przemysłowej na początku XX wieku
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VII
XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
4) wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie zapoznają się z przemianami obyczajowymi w Europie, jakie nastąpiły w XIX wieku oraz z życiem codziennym jej mieszkańców.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
opisywać zmiany jakie zaszły w życiu rodzinnym Europejczyków w XIX wieku;
charakteryzować przemiany obyczajowe w Europie, jakie nastąpiły w toku XIX wieku oraz życie codzienne jej mieszkańców;
dostrzegać różnice między europejskim a amerykańskim stylem życia rodzinnego.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z fragmentem książki W. Rybczyńskiego “Krótka historia idei” zamieszczonym w e‑podręczniku, a następnie wykonanie Ćwiczenia 1.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zmian, jakie nastąpiły w życiu codziennym ludzi pod wpływem wynalazków i nowych technologii. Uzupełnia informacje, jakie uczniowie zdobyli, wykonując pracę domową. Zwraca uwagę na bariery w rozprzestrzenianiu się nowych technologii i ich dostępność.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w Europie częściej niż w Stanach Zjednoczonych korzystano z pomocy służby domowej. Następnie prosi uczniów o wykonanie Ćwiczenia 1, w którym charakteryzują obowiązki służącej w rodzinie mieszczańskiej. Uczniowie omawiają swoje wyniki na forum klasy.
Nauczyciel przechodzi do dziejów XIX‑wiecznej rodziny i ról, jakie nakładało na kobiety i mężczyzn społeczeństwo. Uczniowie wykonują w parach Polecenie 1 i Polecenie 2. W odniesieniu do pierwszego polecenia analizują obraz Pedera Severina Krøyera pt. “Rodzina” z 1881 roku. Celem zadania jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, z ilu pokoleń składała się mieszczańska rodzina przedstawiona na obrazie. Następnie zapoznają się z tekstem dotyczącym realiów życia rodzinnego w Europie i USA w II połowie XIX wieku. Przygotowują odpowiedź na pytania: Jakie zmiany zaszły w życiu rodzinnym Europejczyków w XIX wieku? Na czym polegały różnice między europejskim a amerykańskim stylem życia rodzinnego? Czy macierzyństwo w każdej rodzinie wyglądało tak samo? Następnie ochotnicy prezentują wyniki pracy na forum klasy. Nauczyciel uzupełnia wnioski uczniów o informacje dotyczące stosunku społeczeństwa do pracy kobiet w Europie XIX wieku.
Ostatnia część lekcji dotyczy roli rozrywek w życiu codziennym. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Słuchają audycji na podstawie wywiadu prasowego z Agnieszką Lisak. Zwracają uwagę na odniesienia do polskich realiów z XIX wieku. Następnie wykonują Ćwiczenie 2. Układają puzzle i wybierają prawidłową odpowiedź wśród podanych (pytanie o scenkę rodzajową przedstawioną przez Georgesa Seurata na swoim obrazie z 1884 roku). Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i sprawdza poprawność wykonanych zadań.
Podczas pracy nad ćwiczeniami i poleceniami nauczyciel wykorzystuje metodniki lub zestaw kart w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie dzięki kartom sygnalizują nauczycielowi, czy mają trudności z wykonywaniem poleceń (kolor zielony – radzę sobie świetnie, kolor żółty – mam wątpliwości, kolor czerwony – proszę o pomoc) .
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wykonanie Ćwiczenia 3. Sprawdza wraz z uczniami poprawność wyników.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Przekazuje uczniom informację zwrotną dotyczącą ich pracy.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): nauczyciel proponuje wykonanie w domu plakatu – zaproszenia na bal karnawałowy. Uczniowie wyszukują informację o potrzebnych do jego sporządzenia detalach: architekturze, zabawach towarzyskich z epoki, strojach i dekoracjach. Wykorzystują je w pracy nad plakatem.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
mezalians – małżeństwo osób pochodzących z różnych warstw społecznych
rodzina nuklearna– inaczej rodzina dwupokoleniowa
guwernantka – nauczycielka prywatna, zatrudniana w domach zamożnych rodzin mieszczańskich
bona – prywatna opiekunka do dzieci, zatrudniana w domach zamożnych rodzin mieszczańskich
Teksty i nagrania
Everyday Life in the Industrial Civilization at the Beginning of the Twentieth Century
In the nineteenth century, it was commonly believed that marriage was the best way to stabilize one’s life, especially in the case of women. Marriages were arranged in every social stratum, except for the working class. However, the anonymity of big urban agglomerations gradually increased one’s ability to decide on the matters of their marriage, education, work, and everyday existence. In the nineteenth century, the size of the family diminished, assuming the form of a two‑generational community. This process took place both in the countryside and in the urban areas. In the nineteenth century, having many children was commonplace. The women would usually give birth to over ten children each. The Industrial Revolution and the introduction of production machines caused the mass employment of women. In the urban areas, they would mainly work in the textile, food and tobacco industries. Many sought employment as private domestic staff.