Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Życie codzienne w cywilizacji przemysłowej na początku XX wieku

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII

XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

4) wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie zapoznają się z przemianami obyczajowymi w Europie, jakie nastąpiły w XIX wieku oraz z życiem codziennym jej mieszkańców.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać zmiany jakie zaszły w życiu rodzinnym Europejczyków w XIX wieku;

  • charakteryzować przemiany obyczajowe w Europie, jakie nastąpiły w toku XIX wieku oraz życie codzienne jej mieszkańców;

  • dostrzegać różnice między europejskim a amerykańskim stylem życia rodzinnego.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z fragmentem książki W. Rybczyńskiego “Krótka historia idei” zamieszczonym w e‑podręczniku, a następnie wykonanie Ćwiczenia 1.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zmian, jakie nastąpiły w życiu codziennym ludzi pod wpływem wynalazków i nowych technologii. Uzupełnia informacje, jakie uczniowie zdobyli, wykonując pracę domową. Zwraca uwagę na bariery w rozprzestrzenianiu się nowych technologii i ich dostępność.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w Europie częściej niż w Stanach Zjednoczonych korzystano z pomocy służby domowej. Następnie prosi uczniów o wykonanie Ćwiczenia 1, w którym charakteryzują obowiązki służącej w rodzinie mieszczańskiej. Uczniowie omawiają swoje wyniki na forum klasy.

  2. Nauczyciel przechodzi do dziejów XIX‑wiecznej rodziny i ról, jakie nakładało na kobiety i mężczyzn społeczeństwo. Uczniowie wykonują w parach Polecenie 1 i Polecenie 2. W odniesieniu do pierwszego polecenia analizują obraz Pedera Severina Krøyera pt. “Rodzina” z 1881 roku. Celem zadania jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, z ilu pokoleń składała się mieszczańska rodzina przedstawiona na obrazie. Następnie zapoznają się z tekstem dotyczącym realiów życia rodzinnego w Europie i USA w II połowie XIX wieku. Przygotowują odpowiedź na pytania: Jakie zmiany zaszły w życiu rodzinnym Europejczyków w XIX wieku? Na czym polegały różnice między europejskim a amerykańskim stylem życia rodzinnego? Czy macierzyństwo w każdej rodzinie wyglądało tak samo? Następnie ochotnicy prezentują wyniki pracy na forum klasy. Nauczyciel uzupełnia wnioski uczniów o informacje dotyczące stosunku społeczeństwa do pracy kobiet w Europie XIX wieku.

  3. Ostatnia część lekcji dotyczy roli rozrywek w życiu codziennym. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Słuchają audycji na podstawie wywiadu prasowego z Agnieszką Lisak. Zwracają uwagę na odniesienia do polskich realiów z XIX wieku. Następnie wykonują Ćwiczenie 2. Układają puzzle i wybierają prawidłową odpowiedź wśród podanych (pytanie o scenkę rodzajową przedstawioną przez Georgesa Seurata na swoim obrazie z 1884 roku). Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i sprawdza poprawność wykonanych zadań.

  4. Podczas pracy nad ćwiczeniami i poleceniami nauczyciel wykorzystuje metodniki lub zestaw kart w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie dzięki kartom sygnalizują nauczycielowi, czy mają trudności z wykonywaniem poleceń (kolor zielony – radzę sobie świetnie, kolor żółty – mam wątpliwości, kolor czerwony – proszę o pomoc) .

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie Ćwiczenia 3. Sprawdza wraz z uczniami poprawność wyników.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Przekazuje uczniom informację zwrotną dotyczącą ich pracy.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): nauczyciel proponuje wykonanie w domu plakatu – zaproszenia na bal karnawałowy. Uczniowie wyszukują informację o potrzebnych do jego sporządzenia detalach: architekturze, zabawach towarzyskich z epoki, strojach i dekoracjach. Wykorzystują je w pracy nad plakatem.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

misalliance
misalliance
R7IrOODFmOVU5
Nagranie dźwiękowe słówka

mezalians – małżeństwo osób pochodzących z różnych warstw społecznych

nuclear family
nuclear family
RCzDPjHoBJNGD
Nagranie dźwiękowe słówka

rodzina nuklearna– inaczej rodzina dwupokoleniowa

tutor
tutor
R1D6h1MhDNFJi
Nagranie dźwiękowe słówka

guwernantka – nauczycielka prywatna, zatrudniana w domach zamożnych rodzin mieszczańskich

nursemaid
nursemaid
RPrZDOuSlp2Nm
Nagranie dźwiękowe słówka

bona – prywatna opiekunka do dzieci, zatrudniana w domach zamożnych rodzin mieszczańskich

Teksty i nagrania

RQ9ufz7HJZhKr
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Everyday Life in the Industrial Civilization at the Beginning of the Twentieth Century

In the nineteenth century, it was commonly believed that marriage was the best way to stabilize one’s life, especially in the case of women. Marriages were arranged in every social stratum, except for the working class. However, the anonymity of big urban agglomerations gradually increased one’s ability to decide on the matters of their marriage, education, work, and everyday existence. In the nineteenth century, the size of the family diminished, assuming the form of a two‑generational community. This process took place both in the countryside and in the urban areas. In the nineteenth century, having many children was commonplace. The women would usually give birth to over ten children each. The Industrial Revolution and the introduction of production machines caused the mass employment of women. In the urban areas, they would mainly work in the textile, food and tobacco industries. Many sought employment as private domestic staff.