Lesson plan (Polish)
Temat: Polacy na misjach ONZ
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
XII. Sprawy międzynarodowe.
Uczeń:
4) przedstawia działalność Polski w Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń ma podstawową wiedzę na temat spraw międzynarodowych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje historię polskiego zaangażowania w misje ONZ.
wyjaśnia znaczenie zaangażowania ONZ w budowanie i utrzymanie światowego ładu i pokoju.
prezentuje kilka misji Narodów Zjednoczonych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, ćwiczeń interaktywnych,
gra BINGO,
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
indywidualna,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku: Czy z ONZ świat jest lepszy?, Polish soldiers on UN missions,
gra BINGO dla każdego ucznia (załącznik),
kartki w dwóch kolorach (np. zielonym i żółtym) dla każdego ucznia,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jakie znaczenie ma ONZ w budowie i utrzymaniu światowego ładu i pokoju oraz przeanalizujecie polskie zaangażowanie w misje pokojowe tej organizacji.
2. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu „UN Peacekeeping animation – Security and rule of law in the field” nt. misji pokojowych ONZ dostępnego w zasobach internetowych i zanotowanie działań, jakie podejmują wysłannicy Organizacji Narodów Zjednoczonych w celu przywrócenia trwałego pokoju na ogarniętych wojną terenach. Prosi, by uczniowie postarali się odpowiedzieć na wypisane na tablicy pytania:
Dlaczego na terenach ogarniętych wojną potrzebna jest obecność sił ONZ?
Jakie działania podejmowane są przez siły ONZ?
Jaki jest główny cel tych działań?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują informacje.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę zagrają w BINGO. Rozdaje karty do gry i wyjaśnia zasady:
Trzeba jak najszybciej zebrać poprawne odpowiedzi na pytania w dowolnym wierszu, kolumnie lub pełnej przekątnej (składającej się z pięciu pól).
Zebranie pięciu poprawnych odpowiedzi w wymaganym układzie uczeń oznajmia okrzykiem: „BINGO”.
Poprawne wiersze/kolumny/przekątne nie mogą się powtarzać, a uczniom nie wolno współpracować.
Uczniowie mogą szukać informacji na stronie internetowej Ośrodka Informacji ONZ w Warszawie (UNIC Warsaw), zakładka „Polacy w misjach pokojowych ONZ”, korzystać z infografik z abstraktu „Polish soldiers on UN missions” i innych źródeł internetowych.
Gra trwa, dopóki nie zostaną zebrane wszystkie poprawne odpowiedzi na planszy. Osoby, które najszybciej zbiorą poprawne odpowiedzi w danej linii, zostaną nagrodzone pozytywną oceną z aktywności.
2. Po zakończeniu rozgrywki nauczyciel omawia z całą klasą poprawne odpowiedzi na wszystkie pytania.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel informuje uczniów, że w celu podsumowania zdobytej na lekcji wiedzy i umiejętności rozwiążą Ćwiczenie 1 z abstraktu: sami sprawdzą się, układając interaktywną krzyżówkę na temat misji ONZ, a następnie wiedzę kolegów, prosząc o jej rozwiązanie.
2. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
3. Propozycja zadania domowego:
a. Opisz wybraną misję ONZ, w której brali udział polscy żołnierze. Uwzględnij powody utworzenia misji, jej przebieg, dotychczasowe lub ostateczne efekty oraz skalę i charakter polskiego zaangażowania.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
Uwagi dla nauczyciela:
Tabela BINGO
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
nadzorować
ścierać się
rozejm
Wzgórza Golan
terytorium sporne
dyktatura
Teksty i nagrania
Polish soldiers on UN missions
The first mission, in which Poles took part, was a mission to oversee the demilitarization of the Korean Peninsula in 1953. The international commission was responsible at that time to make sure the terms of the truce between the Democratic People’s Republic of Korea (supported by the USSR and other communist states) and South Korea (supported by the US) are observed. Polish officers were also involved in international commissions in Vietnam, Laos, Cambodia (1954–1975), and Nigeria (1968–1970). During the cold war the interest of antagonistic blocs of states clashed in the UN as well. The communist states backed North Korea for example. It was not until 1973, the time of détente (relaxation) in international relations, that Poland was invited to send its troops for a peace mission to the Middle East (UNEF II).
Polish soldiers were the first ones to wear the blue helmets of all Warsaw Pact member states. Another significant mission Polish troops took part in was a mission to Golan Heights – a disputed territory between Syria and Israel, strategically important because of access to drinking water and convenient shooting position. You can see in a reportage on Cambodia in 1993 by Waldemar Milewicz, a TVP war correspondent, just how dangerous UN missions can be. The reportage presents the end of a long civil war, and a bloody dictatorship of Pol Pot in that country.