Temat: Dlaczego latem nie pada śnieg?

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy, lupy, kompasu, taśmy mierniczej, lornetki itp.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

1. Uważne obserwowanie zjawisk przyrodniczych, dokładne i skrupulatne przeprowadzenie doświadczeń, posługiwanie się instrukcją przy wykonywaniu pomiarów i doświadczeń, sporządzanie notatek i opracowywanie wyników.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:

6. korzysta z różnych źródeł wiedzy o przyrodzie.

III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. Uczeń:

1. wymienia składniki pogody i podaje nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru);

2. odczytuje wartości pomiaru składników pogody stosując właściwe jednostki;

3. prowadzi obserwacje składników pogody, zapisuje i analizuje ich wyniki oraz dostrzega zależności;

4. podaje przykłady opadów i osadów atmosferycznych oraz wskazuje ich stan skupienia;

Cel lekcji

Uczniowie obserwują pogodę i rozróżniają rodzaje opadów i osadów atmosferycznych.

Kryteria sukcesu

  • rozróżnisz podstawowe opady i osady atmosferyczne;

  • wskażesz związek między temperaturą a rodzajem opadów lub osadów atmosferycznych;

  • zmierzysz ilość opadów atmosferycznych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Pogadanka, praca z tekstem, metoda warsztatowa, obserwacja bezpośrednia, obserwacja pośrednia.

Praca frontalna, praca indywidualna oraz praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • przedmioty potrzebne do wykonania deszczomierzu: plastikowa butelka o pojemności 2l (bez zakrętki), nożyczki, transparentny mazak, miarka, żwir, taśma klejąca.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie procesu parowania, kondensacji i skraplania wody przy pomocy skonstruowanego na poprzedniej lekcji schematu krążenia wody w przyrodzie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragment „Opady atmosferyczne” i wypisali w zeszytach przykłady opadów atmosferycznych oraz wykonali ćwiczenie interaktywne nr 2.

  2. Prowadzący lekcję zapowiada film przedstawiający sposób wykonania deszczomierzu. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski.

  3. Uczniowie wykonują własne deszczomierze zgodnie z zawartymi w filmie wskazówkami.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragment „Osady atmosferyczne” i wypisali w zeszytach przykłady osadów atmosferycznych, a następnie wykonali ćwiczenie interaktywne nr 3.

  5. Nauczyciel prezentuje „Galerię 2”. Ochotnicy lub uczniowie wskazani przez nauczyciela omawiają przedstawione na fotografiach zjawiska atmosferyczne i wyjaśniają, w jakich warunkach zjawiska te powstają.

  6. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

Podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji zainteresowało mnie...”.

Zadanie domowe

Uczniowie przeprowadzają obserwację za pomocą deszczomierza: w ciągu najbliższego tygodnia codziennie mierzą ilość opadów (w mm), a wyniki odnotowują w samodzielnie przygotowanej karcie obserwacji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

precipitation
precipitation
RmG3ZAQyUqoJK
Nagranie dźwiękowe słówka

opady atmosferyczne – ciekłe i stałe produkty kondensacji pary wodnej opadające na powierzchnię ziemi, np. deszcz, śnieg, grad

atmospheric deposits
atmospheric deposits
R1dLurBo1BKL5
Nagranie dźwiękowe słówka

osady atmosferyczne – ciekłe i stałe produkty kondensacji pary wodnej powstające na skutek kontaktu podłoża z cieplejszym powietrzem, np. szron, gołoledź, szadź

Teksty i nagrania

R1K2LVKQJvBnZ
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Why doesn't it snow in the summer?

Water droplets and ice crystals in the clouds become too big and too heavy to stay in the air, so they fall to the ground. This is called precipitation. However, the type of precipitation doesn't only depend on whether there are water droplets or ice crystals in the cloud. it is also determined by the air temperature in the lower atmosphere layer. When it is positive – it rains, but when the temperature drops below zero, then we observe snow. Sometimes the water drops are so small that the wind easily lifts them. Then we deal with drizzle.
Another type of precipitation is hail. It consists of ice blocks, called hailstones, whose diameter is usually between 5 mm and 30 mm. They are created in storm clouds due to strong air currents inside the cloud and the collision of ice crystals with droplets of water. Hail stones are most common in spring and summer.

It happens when the water vapor in the air comes into contact with the cold ground, condenses and settles in the form of dew. We observe this on windless and cloudless evenings and mornings. In winter, when the ground temperature is below zero, we have hoarfrost. Due to the low temperature, ice crystals are formed instead of water droplets.

Similar to the frost, another atmospheric deposit is rime. It forms during cold weather, when hot and humid air flows over very cold ground. On the branches of trees, telephone lines or fences we can observe big ice crystals forming an increasingly thick layer. Another, dangerous atmospheric deposit, is called glaze. When the ground temperature is negative, raindrops freeze on the ground and form a thin layer of thin ice.

  • Rainfall, snow and hail are precipitation.

  • Atmospheric deposits include: dew, hoarfrost, rime and glaze.