Lesson plan Polish
Temat: Oświecenie po polsku
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VI szkoły podstawowej.
XVI. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Uczeń:
5) rozpoznaje charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
charakteryzować cechy polskiego oświecenia;
wymieniać czołowych twórców polskiego Oświecenia;
rozpoznawać przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel proponuje wysłuchanie wykładów zamieszczonych w e‑podręczniku, na pierwszej stronie lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jakimi drogami docierały na ziemie polskie oświeceniowe nowinki. Uczniowie wykonują związane z tym Ćwiczenie 1 .
Faza realizacyjna
Nauczyciel, kontynując kwestie przepływu oświeceniowych wzorców, prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1. Słuchają audycji na temat tego, jakie rozwiązania w dziedzinie polityki społecznej proponowała modna w oświeceniu filantropia. W jaki sposób dotarła na ziemie polskie?.
Nauczyciel opowiada uczniom, w jaki sposób król Stanisław August Poniatowski wspierał rozwój kultury oświecenia na ziemiach polskich. Przybliża im także zjawisko mecenatu magnackiego. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2, przyporządkowując poszczególne obiekty pałacowe do rodów magnackich.
Uczniowie wyszukują w Internecie informacje na temat Biblioteki Załuskich oraz Teatru Narodowego w Warszawie i jego dorobku w epoce stanisławowskiej.
Ostatnim punktem tej części lekcji będzie zabawa w „uzupełnienie” księgozbioru Biblioteki Załuskich. W tym celu uczniowie wykonują Ćwiczenie 3. Korzystając z dedukcji i wsparcia informacyjnego Internetu, w parach łączą znane nazwiska epoki oświecenia w Polsce ze słynnymi drukowanymi dziełami epoki. Nauczyciel sprawdza efekty ich pracy, korygując ewentualne błędy, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel opowiada uczniom o losach Biblioteki Załuskich.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 4, wskazując tytuł nie będący czasopismem.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza), którym jest wybranie trzech dowolnych dzieł epoki stanisławowskiej (pisma, czasopisma, sztuki teatralne, zabytki architektury), z uwzględnieniem własnego regionu, i przygotowanie prezentacji na ich temat.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Kuratela – opieka nad osobą niezdolną do działań prawnych lub nieobecną oraz nad jej majątkiem
Mecenat – pomoc materialna udzielana uczonym, artystom, pisarzom i poetom. nuncjatura apostolska - siedziba przedstawicielstwa (ambasada) Stolicy Apostolskiej reprezentująca w osobie nuncjusza interesy tego podmiotu
Palladianizm – styl w architekturze zapoczątkowany przez Andrea Palladio. Budowle wzniesione przez tego architekta i jego naśladowców cechuje konsekwencja układów konstrukcyjnych, umiarkowanie w dekoracji, stosowanie wielkiego porządku obejmującego całą wysokość budynku
Kuźnica Kołłątajowska – stworzone u schyłku XIX wieku określenie na zespół publicystów, pracujących pod kierownictwem H. Kołłątaja
Teksty i nagrania
Enlightenment in Poland
The most significant Enlightenment impulses reached Poland from France. Another Enlightenment source of inspiration were the patterns derived from Germany. Both, August II and his son August III, were known for their love of art. Thanks to their investments, Dresden turned into a model baroque city, and Zwinger into an example of a palace building, admired by people in Europe. In Warsaw a number of investments were carried out - from the famous Saxon Axis to the Royal Castle reconstruction. In Grodno a new castle was built and the Sejm sessions were held there. However, Polish culture owns the most to the patronage of the last king - Stanisław August. In cooperation with the art advisory: Marcello Bacciarelli and Fryderyk Moszyński, Stanisław August implemented a number of initiatives in the field of urban planning, architecture, sculpture and painting. Wonderful palaces, gardens, residential towns reconstructions and art collecting became the responsibility of the largest magnate families.
The main magnate families began to build magnificent residences. The most famous are: Radziwiłł Palaces in Nieśwież and Nieborów, Branicki Palace in Bialystok, Lubomirski Palace in Łańcut, Czartoryski Palace in Puławy, Sieniawa and Korc, and Potocki Palace in Tulczyn. In 1765, Stanisław August Poniatowski inaugurated the performances of the first Polish permanent theatre troupe. Much later, the theatre team became known as the „National Theatre”. Wojciech Bogusławski is considered to be the father of this institution, financed in significant part by the king.