Tytuł: Jak opisać uczucia?

Opracowanie scenariusza: Magdalena Trysińska

Temat zajęć

Jak opisać uczucia? Doskonalimy umiejętność opisu uczuć i emocji.

Grupa docelowa

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

4) rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi; rozpoznaje wyrazy wieloznaczne, rozumie ich znaczenie w tekście oraz świadomie wykorzystuje do tworzenia własnych wypowiedzi;

5) rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzega ich bogactwo, rozumie ich znaczenie oraz poprawnie stosuje w wypowiedziach;

6) rozpoznaje słownictwo neutralne i wartościujące, rozumie ich funkcje w tekście;

7) dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi;

8) rozróżnia synonimy, antonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje we własnych wypowiedziach.

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

1) tworzy spójne wypowiedzi – opis przeżyć wewnętrznych.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń kształci umiejętność nazywania, rozpoznawania i opisywania uczuć.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie;

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • identyfikuje i nazywa uczucia;

  • stosuje słownictwo wartościujące;

  • opisuje uczucia;

  • objaśnia znaczenie związków frazeologicznych odnoszących się do uczuć;

  • dobiera synonimy i antonimy nazw uczuć.

Metody/techniki kształcenia

  • problemowa: rozmowa kierowana, dyskusja;

  • programowane: z użyciem komputera i e‑podręcznika;

  • praktyczna: ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • aktywność indywidualna jednolita;

  • aktywność zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel określa cel zajęć, którym jest rozwijanie umiejętności opisywania uczuć. Podaje uczniom kryteria sukcesu.

2. Wyświetlenie zdjęć w galerii (zadanie 1 w abstrakcie). Nauczyciel prowokuje uczniów do dyskusji na temat zaobserwowanych na zdjęciach emocji i uczuć. Pyta uczniów, po czym rozpoznali emocje. Zwraca uwagę na różnice w określaniu uczuć (płacz dziecka może np. wyrażać strach i złość).

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wykonali zadania 2‑6 mające na celu rozwijanie słownictwa uczniów nazywającego emocje: identyfikowanie uczuć pozytywnych i negatywnych, łączenie nazw uczuć w pary synonimiczne, dopisywanie do nazw uczuć antonimów, uzupełnianie związków frazeologicznych nazywających uczucia i objaśnianie ich znaczenia.

2. Nauczyciel prosi uczniów, aby na różne sposoby odczytali podane w zadaniu 6 wykrzykniki. Można zaproponować zabawę, która polega na tym, że jeden uczeń odczytuje wykrzyknik, pozostali uczniowie mają odgadnąć, jakie to uczucie.

3. Uczniowie czytają tekst „Lwi pazur” i nazywają opisane w nim uczucia.

4. Uczniowie konstruują krótkie zdania, które mają być wskazówkami, jak napisać dobry opis przeżyć wewnętrznych. Podają przykłady. W razie potrzeby sprawdzają wskazówki zamieszczone w abstrakcie.

5. Nauczyciel prosi uczniów, aby powrócili do tekstu „Lwi pazur” i odszukali w nim:

  • opisów zewnętrznych przejawów uczuć;

  • wykrzyknienia;

  • wyrazy nacechowane emocjonalnie;

  • fragmenty, które działają na wyobraźnię odbiorcy.

Faza podsumowująca

Chętni uczniowie formułują opinię na temat lekcji. Kierują się pytaniami zapisanymi na kartce, np.

  • Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?

  • Co było zrozumiałe, a co nie?

  • Co pomagało mi się uczyć, a co przeszkadzało?

Każdy z wypowiadajacych się ma za zadanie wyrazić odpowiednie emocje (informacja zapisana na kartce, widoczna tylko dla osoby, która się wypowiada), np. znudzenie, zachwyt, zainteresowanie, obojętność, smutek. Klasa ma za zadanie odgadnąć te emocje.

Praca domowa

Wybierz jeden temat. Zredaguj dwa krótkie opisy przeżyć: raz wyraź uczucia przyjemne, drugi raz uczucia nieprzyjemne związane z tematem:

1. Za chwilę sprawdzian.

2. Za tydzień koniec wakacji.

4. Egzamin się nie odbędzie!

5. Umówiłem się z nią na dziewiątą...

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

joy
joy
RdZdNJ28wDlje
Nagranie słówka: joy

radość

pleasure
pleasure
R1MJxb4p4xk1q
Nagranie słówka: pleasure

przyjemność

emotion
emotion
RwtR8yrCFwIno
Nagranie słówka: emotion

emocja

surprise
surprise
RAa9h6sXm53uq
Nagranie słówka: surprise

niespodzianka, zaskoczenie, zdziwienie

euphoria
euphoria
R1K0VZpbSnQMV
Nagranie słówka: euphoria

euforia, stan dobrego samopoczucia, pełnego radości

calmness
calmness
RC6dzOBiYT12G
Nagranie słówka: calmness

wyciszenie, spokój

satisfaction
satisfaction
R1W3FjNMLmAHB
Nagranie słówka: satisfaction

satysfakcja, zadowolenie

safety
safety
RE5HJlIdtmIgc
Nagranie słówka: safety

bezpieczeństwo

kindness
kindness
R4MeszJAbhGnK
Nagranie słówka: kindness

dobroć, życzliwość, uprzejmość

fascination
fascination
RU4ZareOpkh7z
Nagranie słówka: fascination

fascynacja, zachwyt, zauroczenie

admiration
admiration
RbMUgQo6pcU0S
Nagranie słówka: admiration

admiracja, uwielbienie

hope
hope
RRhw5tbBp5un8
Nagranie słówka: hope

nadzieja

relief
relief
R1PSNy5YZqLeM
Nagranie słówka: relief

ulga

longing
longing
RnM6Vpav38Ely
Nagranie słówka: longing

tęsknota

despair
despair
RGXYdW7xTGAhs
Nagranie słówka: despair

rozpacz, beznadzieja

sadness
sadness
R3GIitv91MFM0
Nagranie słówka: sadness

smutek

irritation
irritation
RKkRClGiwc4v3
Nagranie słówka: irritation

irytacja, rozdrażnienie

sorrow
sorrow
RrQUrkzOsNwNw
Nagranie słówka: sorrow

żal

awkwardness
awkwardness
R1IZdam2Svr2j
Nagranie słówka: awkwardness

zakłopotanie

embarrassment
embarrassment
R13wPN3o9G5S5
Nagranie słówka: embarrassment

zażenowanie, poczucie zawstydzenia

anger
anger
R1JNbsp44HUYs
Nagranie słówka: anger

gniew

fear
fear
RlOyn8DKlww6r
Nagranie słówka: fear

strach

shame
shame
RchHB7wjy9Gin
Nagranie słówka: shame

wstyd

fury
fury
RPtQUAxugaNF9
Nagranie słówka: fury

wściekłość

anxiety
anxiety
RrZTwJ9l7TIZ0
Nagranie słówka: anxiety

zaniepokojenie

loneliness
loneliness
RgLRQTzNQgSd1
Nagranie słówka: loneliness

osamotnienie

envy
envy
RpOLrv0zkLEFh
Nagranie słówka: envy

zazdrość, zawiść

bitterness
bitterness
R1a2MXq4q1dyk
Nagranie słówka: bitterness

rozgoryczenie

discouragement
discouragement
R14Z5YnZsBYCg
Nagranie słówka: discouragement

dezaprobata, zniechęcenie

jealousy
jealousy
Rj9QfRFPmvXwa
Nagranie słówka: jealousy

zazdrość

panic
panic
R1Og3ytNYG8xO
Nagranie słówka: panic

panika

annoyance
annoyance
R1cINJ7y2pd5m
Nagranie słówka: annoyance

irytacja, podrażnienie

contempt
contempt
R12UvQbGh8smA
Nagranie słówka: contempt

pogarda, lekceważenie, wzgarda

positive feelings
positive feelings
Rh6NDeBREsNgr
Nagranie słówka: positive feelings

uczucia pozytywne

negative feelings
negative feelings
R14vcOlAA6Qvc
Nagranie słówka: negative feelings

uczucia negatywne

experiences
experiences
R4TETMb8xqNrT
Nagranie słówka: experiences

doświadczenia

Teksty i nagrania

RO3yaRieZRfd5
Nagranie abstraktu

How to describe feelings?