Lesson plan (Polish)
Temat: Wyposażenie pracowni przyrodniczej
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Klasa IV
I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:
podaje nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określa ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza).
Cel lekcji
Uczniowie nazywają przyrządy stosowane w poznawaniu przyrody i określają ich przeznaczenie.
Kryteria sukcesu
wymienisz i opiszesz elementy wyposażenia pracowni przyrodniczej;
nazwiesz przyrządy pomagające w obserwacjach i doświadczeniach;
opiszesz budowę mikroskopu;
sporządzisz prosty preparat mikroskopowy.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Pogadanka, praca z tekstem, metoda warsztatowa i „zielonego ołówka”.
Praca indywidualna oraz praca w grupach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
lupy;
mikroskopy;
plansze;
modele;
hodowle;
rośliny doniczkowe;
cebula;
woda z jeziora lub kałuży;
woda destylowana;
przedmioty potrzebne do przygotowania preparatu mikroskopowego: szkiełka podstawowe, szkiełka nakrywkowe, pęsety, pipety, papierowy ręcznik.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Uczniowie czytają fragment pt. „Co znajduje się w pracowni przyrodniczej?”.
Nauczyciel wskazuje poszczególne elementy wyposażenia pracowni przyrodniczej, a wybrani uczniowie nazywają je i wyjaśniają, do czego służą. Uczniowie podają przykłady przyrządów, którymi nie dysponuje ich pracownia, ale które według nich powinny się w niej znaleźć. Opisują możliwości wykorzystania tych przyrządów.
Uczniowie na podstawie abstraktu przygotowują notatkę na temat różnicy między obserwacją a doświadczeniem.
Nauczyciel pyta uczniów, jak można zobaczyć coś, co jest niewidoczne gołym okiem. Uczniowie analizują ilustrację interaktywną przedstawiającą budowę mikroskopu, a następnie wykonują ćwiczenie interaktywne.
Uczniowie zapoznają się z ilustracjami interaktywnymi przedstawiającymi przygotowanie preparatu mikroskopowego mokrego i suchego. Zgodnie ze wskazówkami w nim zawartymi samodzielnie przygotowują preparaty ze skórki cebuli.
Uczniowie przeprowadzają obserwację mikroskopową wykonanych przez siebie preparatów.
Nauczyciel poleca podopiecznym, żeby opisali to, co zaobserwowali pod mikroskopem.
Prowadzący prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia obiektu mikroskopijnego.
Podsumowująca
Runda zdań podsumowujących. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o dokończenie zdania: „Po dzisiejszej lekcji umiem...”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
mikroskop – urządzenie optyczne pozwalające na dokładną obserwację obiektów niewidocznych gołym okiem
przyrządy optyczne – wyposażone w specjalne soczewki przyrządy służące do obserwacji obiektów, których nie da się obejrzeć gołym okiem lub poprawy wad wzroku
preparat mikroskopowy – bardzo niewielka próbka substancji, np. cienki skrawek tkanki, używana do badań z użyciem mikroskopu
Teksty i nagrania
Environmental lab equipment
What is the difference between a laboratory and other classrooms? Certainly there are many instruments and objects in it that will help in getting to know nature. These can be, for example, didactic boards, maps, models (eg artificial human skeleton). Possibly there are live pot plants, and perhaps also small animals – aquarium fish, snails or hamsters. In the lab, you can also find containers of different substances and beakers and test tubes for experiments.
What are the laboratory's equipment? Didactic boards they show various schemes (eg the construction of an animal) or processes, such as the water cycle in nature. Currently, paper boards are increasingly being replaced with electronic equivalents displayed on the screen or on an interactive whiteboard. Models like the artificial skeleton, solar system model or globe allow us to imagine the actual appearance of things that we can not see with our own eyes, and understand the operation of some of them. Microscopic preparations and dried plants from the herbarium are examples of scientific aids, thanks to which we can look closely at species found in nature, also those that are rare or do not exist in our country. Other equipment of the laboratory are instruments and materials needed to perform various observations and experiments.
The equipment in the laboratory also includes optical instruments. Thanks to magnifying lenses, ie specially shaped transparent objects, it is possible to observe objects that are hardly visible or imperceptible to the naked eye. Such devices are, for example, a magnifier and binoculars. Magnifier allows you to see closely small animals or details of the structure of plants or minerals. Binoculars in turn, it allows you to look at distant objects, like birds on tree branches. A very interesting device is the microscope, thanks to which you can see objects so small that you can not see them with the naked eye. The microscope can magnify their image hundreds of times. Remember that this is a precision device that must be handled with care.
When discussing the construction of optical devices, we will meet with the names of the eyepiece and the lens. The eyepiece is the lens that is closest to our eye, while the lens is the furthest lens through which the light enters the interior of the device.
In your laboratory you can find, among others Didactic boards, mineral samples, herbals, microscope preparations, as well as optical instruments, globes and beakers.
An important equipment of the laboratory is the microscope – an optical device used to observe objects invisible to the naked eye.