Temat: Rozkwit i jesień średniowiecza – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej

Podstawa programowa

II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń:

1. umiejscawia w czasie i przestrzeni zasięg ekspansji arabskiej i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę.

2. lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka).

III. Średniowieczna Europa. Uczeń:

2. umiejscawia w czasie i przestrzeni nowe państwa w Europie.

3. charakteryzuje przyczyny i skutki krucjat.

VI. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:

1. umieszcza w czasie i przestrzeni Polskę okresu rozbicia dzielnicowego;

2. opisuje przyczyny oraz wskazuje skutki rozbicia dzielnicowego;

3. umieszcza w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko‑krzyżackimi oraz zagrożeniem najazdami tatarskimi w okresie rozbicia dzielnicowego.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Rozkwit i jesień średniowiecza

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;

  • utrwalać materiał z lekcji: Kim byli i skąd przyszli Słowianie?; Czas krucjat; Piastowie między Cesarstwem a królestwami Europy Środkowej i Wschodniej; Świat poza Europą; Czas królestw -- Europa XIV--XV w;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z *Rozkwit i jesień średniowiecza*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  2. Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  3. Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.

  4. Ćwiczenie z mapą. Uczniowie na podstawie mapy obliczają pobieżnie odległość pokonaną przez Marco Polo, a następnie wykonują ćwiczenie.

  5. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Great migration of peoples
Great migration of peoples
R1DQXLXVsOSaX
Nagranie słówka: Great migration of peoples

Wielka wędrówka ludów – migracja plemion barbarzyńskich na tereny Cesarstwa Rzymskiego w okresie od IV do VI w. Doprowadziła do licznych zmian etnicznych w Europie przyczyniając się do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego. Była jedną z przyczyn, które doprowadziły do końca starożytności.

Allochtoni
Allochtoni
R4mCBuSh8otch
Nagranie słówka: Allochtoni

Allochtoni - grupa osób lub lud, który rdzennie nie zamieszkiwał obszaru, na którym się osiedlili.

Aborigines
Aborigines
RNzgO5pIw7Fqp
Nagranie słówka: Aborigines

Autochtoni – tubylcy, rdzenni mieszkańcy danego obszaru.

Kaganat
Kaganat
R1RgnEyGq0xz6
Nagranie słówka: Kaganat

Kaganat – jedna z form monarchii popularna na Wschodzie w okresie średniowiecza, oznaczająca związek pleniom lub ludów.

Nomad
Nomad
R1bstxIc3y2JW
Nagranie słówka: Nomad

Koczownik – inaczej nomada, członek plemienia prowadzący wędrowny (koczowniczy) tryb życia, nie posiadający własnego państwa.

Christianization
Christianization
R1GGoqzTMofSx
Nagranie słówka: Christianization

Chrystianizacja – proces przyjmowania symboli i wiary chrześcijańskiej oraz zastępowanie nią wierzeń pogańskich.

Missionary
Missionary
R1Et1X1ez0cj4
Nagranie słówka: Missionary

Misjonarz – osoba, duchowny wysłany przez Kościół w celu głoszenia i szerzenia wiary chrześcijańskiej (działalność misyjna).

Crusade
Crusade
R1N6Oysnq10KK
Nagranie słówka: Crusade

Krucjata – średniowieczna wyprawa zbrojna ogłaszana najczęściej przez papieży i prowadzona przeciwko innowiercom (muzułmanom, heretykom, ale i katolikom) oraz poganom. Ich głównym celem miała być obrona miejsc świętych i chrystianizacja.

Pagans
Pagans
RH0lyL3xRqldW
Nagranie słówka: Pagans

Poganie – określenie stosowane przez chrześcijan wobec wyznawców innych religii i wierzeń. Określnie to od zawsze miało charakter obelgi i oznaczało osobę gorszą, mniej znaczącą.

Caliph
Caliph
R4yK9Jm1gSBcJ
Nagranie słówka: Caliph

Kalif – tytuł następców Mahometa, będących przywódcami religijnymi i państwowymi muzułmanów.

Emir
Emir
RJi0JwyJyvVl9
Nagranie słówka: Emir

emir – w państwie arabskim zarządca prowincji powoływany przez kalifa.

Sultan
Sultan
RAIVSOZdCO7DC
Nagranie słówka: Sultan

Sułtan – tytuł władcy używany w wielu państwach muzułmańskich. Początkowo oznaczał głównodowodzącego całym wojskiem kalifa.

Reconquista
Reconquista
RE4bXdMNoJ41v
Nagranie słówka: Reconquista

Rekonkwista – termin określający walkę chrześcijan z muzułmanami (między VIII‑XV w.) zamieszkującymi Półwysep Iberyjski, której celem było odzyskanie ziem spod ich panowania.

Latinoi
Latinoi
R1dIlCTpC6cAp
Nagranie słówka: Latinoi

Łacinnicy – określenie zachodnich chrześcijan (katolików) przybywających i zamieszkujących tereny królestw chrześcijańskich na Bliskim Wschodzie.

Succession
Succession
RTCAUcgRtlcdh
Nagranie słówka: Succession

Sukcesja – zasada przekazywania, dziedziczenia władzy monarszej następcy w przypadku śmierci, abdykacji lub innych okolicznościach.

District
District
RV3Sm6N7Qzyya
Nagranie słówka: District

Dzielnica – część Polski we władaniu księcia, która powstała po podziale kraju dokonanym przez króla Bolesława Krzywoustego.

Lordship
Lordship
RzjpHzdtRxLBX
Nagranie słówka: Lordship

Seniorat – zasada ustanowiona testamentem Bolesława Krzywoustego na mocy której władza w państwie miała należeć do najstarszego z Piastów (seniora). A po jego śmierci każdorazowo do kolejnego najstarszego męskiego przedstawiciela rodu.

Princeps
Princeps
RtkD1wF1AHEan
Nagranie słówka: Princeps

Princeps – dosłownie ten, który jest pierwszy, w średniowiecznej Polsce tytuł, który przysługiwał księciu zwierzchniemu, seniorowi, który sprawował władzę nad pozostałymi książętami. Zasada pryncypatu została wprowadzona postanowieniami testamentu Bolesława Krzywoustego w 1138 r.

Civil War
Civil War
R1bf9kW8bXN2o
Nagranie słówka: Civil War

Wojna domowa – konflikt zbrojny między obywatelami jednego państwa lub członkami jednej grupy/plemienia.

Prussians
Prussians
R1dge6knCs3Nn
Nagranie słówka: Prussians

Prusowie – pogańskie ludy zamieszkujące w średniowieczu wybrzeże Bałtyku na wschód od Wisły.

Order
Order
R1clO122Dpogt
Nagranie słówka: Order

Zakon – zgromadzenie religijne, którego członkowie składają śluby i żyją według przyjętych reguł.

Crusaders
Crusaders
RReWhsS4cDq42
Nagranie słówka: Crusaders

Krzyżacy – zakon rycerski, sprowadzony na Mazowsze przez Konrada Mazowieckiego w 1226 r., jego pełna nazwa brzmi: Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie.

Trade route
Trade route
RCuxvVrRVuOID
Nagranie słówka: Trade route

Szlak handlowy – droga lub sieć dróg łącząca ośrodki handlu i produkcji wykorzystywana przez kupców i handlarzy.

Silk Road
Silk Road
RModpywDdgbRO
Nagranie słówka: Silk Road

Jedwabny Szlak – szlak handlowy łączący Chiny z Europą. Jego początki sięgają starożytności. Liczył ponad 12 tys. kilometrów i przewożono nim m.in. złoto, perfumy, rośliny uprawne (na wschód) oraz papier, jedwab, żelazo, korzenie (na zachód).

Caravan
Caravan
R1Kmiu8k8Lpsv
Nagranie słówka: Caravan

Karawana – grupa kupców, która ze względów bezpieczeństwa porusza się razem wraz ze zwierzętami jucznymi.

Check
Check
RbRWI3AXf5BJm
Nagranie słówka: Check

Czek – termin pochodzący z języka perskiego oznaczający władcę imperium, króla. Używany był w Persji oraz innych krajach azjatyckich.

Khan
Khan
R18LeW1iDkgZ8
Nagranie słówka: Khan

Chan – tytuł władców u dawnych ludów mongolskich i tureckich.

Varna
Varna
RFMCZc0mJuogX
Nagranie słówka: Varna

Warna – termin oznaczający stan społeczny w Indiach. Przynależność do warny była dziedziczna. System ten dzielił się na 3 lub 4 warny: stan kapłanów; wojowników kupców i rolników; oraz wyrobników.

Jati
Jati
RnC6m918Cah6A
Nagranie słówka: Jati

Jati – kasta, część systemu podziału społeczeństwa w Indiach. Przynależność do kasty była ściśle określona i dziedziczona po rodzicach, wiązała się ściśle ze statusem społecznym.

Berbers
Berbers
RuiuaEuLW2NlV
Nagranie słówka: Berbers

Berberowie – rdzenna ludność zamieszkująca tereny Północnej Afryki i Sahary.

Golden Bull
Golden Bull
R187x4ibkIJC9
Nagranie słówka: Golden Bull

Złota Bulla – złota pieczęć z wizerunkiem monarchy, która znajdowała się przy najważniejszych wydanych przez niego dokumentach. Z czasem zaczęto tak określać każdy ważny dokument opatrzony taką pieczęcią.

Złota Bulla Karola IV – dokument reformujący ustrój Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Wydana przez Karola IV Luksemburskiego. Przyjęta w 1356 na sejmie w Norymberdze, obowiązywała aż do XIX w.

Council
Council
RTcyFRrAQG8qf
Nagranie słówka: Council

Sobór – zebranie biskupów Kościoła katolickiego pod przewodnictwem papieża mające na celu ustanowienie nowych praw kościelnych i uregulowanie doktryny wiary.

Hussitism
Hussitism
RxG5ZpcP437Cs
Nagranie słówka: Hussitism

Husytyzm – ruch o charakterze religijnym, społecznym i narodowym w Czechach zapoczątkowany w XV w. przez Jana Husa.

Teksty i nagrania

RECTrOeuB7LGn
Nagranie abstraktu

Flourishing and the Autumn of the Middle Ages – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5