Lesson plan (Polish)
Temat: Rozkwit i jesień średniowiecza – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
1. umiejscawia w czasie i przestrzeni zasięg ekspansji arabskiej i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę.
2. lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka).
III. Średniowieczna Europa. Uczeń:
2. umiejscawia w czasie i przestrzeni nowe państwa w Europie.
3. charakteryzuje przyczyny i skutki krucjat.
VI. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
1. umieszcza w czasie i przestrzeni Polskę okresu rozbicia dzielnicowego;
2. opisuje przyczyny oraz wskazuje skutki rozbicia dzielnicowego;
3. umieszcza w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko‑krzyżackimi oraz zagrożeniem najazdami tatarskimi w okresie rozbicia dzielnicowego.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Rozkwit i jesień średniowiecza
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Kim byli i skąd przyszli Słowianie?; Czas krucjat; Piastowie między Cesarstwem a królestwami Europy Środkowej i Wschodniej; Świat poza Europą; Czas królestw -- Europa XIV--XV w;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z *Rozkwit i jesień średniowiecza*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Ćwiczenie z mapą. Uczniowie na podstawie mapy obliczają pobieżnie odległość pokonaną przez Marco Polo, a następnie wykonują ćwiczenie.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Wielka wędrówka ludów – migracja plemion barbarzyńskich na tereny Cesarstwa Rzymskiego w okresie od IV do VI w. Doprowadziła do licznych zmian etnicznych w Europie przyczyniając się do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego. Była jedną z przyczyn, które doprowadziły do końca starożytności.
Allochtoni - grupa osób lub lud, który rdzennie nie zamieszkiwał obszaru, na którym się osiedlili.
Autochtoni – tubylcy, rdzenni mieszkańcy danego obszaru.
Kaganat – jedna z form monarchii popularna na Wschodzie w okresie średniowiecza, oznaczająca związek pleniom lub ludów.
Koczownik – inaczej nomada, członek plemienia prowadzący wędrowny (koczowniczy) tryb życia, nie posiadający własnego państwa.
Chrystianizacja – proces przyjmowania symboli i wiary chrześcijańskiej oraz zastępowanie nią wierzeń pogańskich.
Misjonarz – osoba, duchowny wysłany przez Kościół w celu głoszenia i szerzenia wiary chrześcijańskiej (działalność misyjna).
Krucjata – średniowieczna wyprawa zbrojna ogłaszana najczęściej przez papieży i prowadzona przeciwko innowiercom (muzułmanom, heretykom, ale i katolikom) oraz poganom. Ich głównym celem miała być obrona miejsc świętych i chrystianizacja.
Poganie – określenie stosowane przez chrześcijan wobec wyznawców innych religii i wierzeń. Określnie to od zawsze miało charakter obelgi i oznaczało osobę gorszą, mniej znaczącą.
Kalif – tytuł następców Mahometa, będących przywódcami religijnymi i państwowymi muzułmanów.
emir – w państwie arabskim zarządca prowincji powoływany przez kalifa.
Sułtan – tytuł władcy używany w wielu państwach muzułmańskich. Początkowo oznaczał głównodowodzącego całym wojskiem kalifa.
Rekonkwista – termin określający walkę chrześcijan z muzułmanami (między VIII‑XV w.) zamieszkującymi Półwysep Iberyjski, której celem było odzyskanie ziem spod ich panowania.
Łacinnicy – określenie zachodnich chrześcijan (katolików) przybywających i zamieszkujących tereny królestw chrześcijańskich na Bliskim Wschodzie.
Sukcesja – zasada przekazywania, dziedziczenia władzy monarszej następcy w przypadku śmierci, abdykacji lub innych okolicznościach.
Dzielnica – część Polski we władaniu księcia, która powstała po podziale kraju dokonanym przez króla Bolesława Krzywoustego.
Seniorat – zasada ustanowiona testamentem Bolesława Krzywoustego na mocy której władza w państwie miała należeć do najstarszego z Piastów (seniora). A po jego śmierci każdorazowo do kolejnego najstarszego męskiego przedstawiciela rodu.
Princeps – dosłownie ten, który jest pierwszy, w średniowiecznej Polsce tytuł, który przysługiwał księciu zwierzchniemu, seniorowi, który sprawował władzę nad pozostałymi książętami. Zasada pryncypatu została wprowadzona postanowieniami testamentu Bolesława Krzywoustego w 1138 r.
Wojna domowa – konflikt zbrojny między obywatelami jednego państwa lub członkami jednej grupy/plemienia.
Prusowie – pogańskie ludy zamieszkujące w średniowieczu wybrzeże Bałtyku na wschód od Wisły.
Zakon – zgromadzenie religijne, którego członkowie składają śluby i żyją według przyjętych reguł.
Krzyżacy – zakon rycerski, sprowadzony na Mazowsze przez Konrada Mazowieckiego w 1226 r., jego pełna nazwa brzmi: Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie.
Szlak handlowy – droga lub sieć dróg łącząca ośrodki handlu i produkcji wykorzystywana przez kupców i handlarzy.
Jedwabny Szlak – szlak handlowy łączący Chiny z Europą. Jego początki sięgają starożytności. Liczył ponad 12 tys. kilometrów i przewożono nim m.in. złoto, perfumy, rośliny uprawne (na wschód) oraz papier, jedwab, żelazo, korzenie (na zachód).
Karawana – grupa kupców, która ze względów bezpieczeństwa porusza się razem wraz ze zwierzętami jucznymi.
Czek – termin pochodzący z języka perskiego oznaczający władcę imperium, króla. Używany był w Persji oraz innych krajach azjatyckich.
Chan – tytuł władców u dawnych ludów mongolskich i tureckich.
Warna – termin oznaczający stan społeczny w Indiach. Przynależność do warny była dziedziczna. System ten dzielił się na 3 lub 4 warny: stan kapłanów; wojowników kupców i rolników; oraz wyrobników.
Jati – kasta, część systemu podziału społeczeństwa w Indiach. Przynależność do kasty była ściśle określona i dziedziczona po rodzicach, wiązała się ściśle ze statusem społecznym.
Berberowie – rdzenna ludność zamieszkująca tereny Północnej Afryki i Sahary.
Złota Bulla – złota pieczęć z wizerunkiem monarchy, która znajdowała się przy najważniejszych wydanych przez niego dokumentach. Z czasem zaczęto tak określać każdy ważny dokument opatrzony taką pieczęcią.
Złota Bulla Karola IV – dokument reformujący ustrój Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Wydana przez Karola IV Luksemburskiego. Przyjęta w 1356 na sejmie w Norymberdze, obowiązywała aż do XIX w.
Sobór – zebranie biskupów Kościoła katolickiego pod przewodnictwem papieża mające na celu ustanowienie nowych praw kościelnych i uregulowanie doktryny wiary.
Husytyzm – ruch o charakterze religijnym, społecznym i narodowym w Czechach zapoczątkowany w XV w. przez Jana Husa.
Teksty i nagrania
Flourishing and the Autumn of the Middle Ages – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5