Temat: Pracownia chemiczna cz. 1

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi oraz wymienia sprzęt i szkło, jakie można stosować w laboratorium, oraz omawia jego przeznaczenie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jakie jest znaczenie laboratoriów w różnych dziedzinach nauki i przemysłu;

  • stosować w praktyce zasady bezpieczeństwa w pracowni chemicznej;

  • jaki jest cel przestrzegania regulaminu pracowni szkolnej i zastosujesz jego zasady podczas wykonywania eksperymentów idoświadczeń chemicznych;

  • zidentyfikować sprzęt i szkło laboratoryjne oraz omawiać ich zastosowanie.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie badań naukowych, odwołując się do prac biologicznych, chemicznych, fizycznych, geograficznych oraz z innych dziedzin. Mówi o znaczeniu i roli, jaką pełni laboratorium naukowe. Przytacza przykład CERN jako laboratorium zajmującego ogromną powierzchnię i prezentuje zdjęcie zamieszczone w abstrakcie („Ośrodek naukowo‑badawczy Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN”).

  2. Nauczyciel wyjaśnia, czym różni się doświadczenie od eksperymentu i wspólnie z uczniami analizuje ilustrację przedstawiającą etapy eksperymentu naukowego.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każda otrzymuje inny opis eksperymentu. Uczniowie zapoznają się z nim i formułują pytania badawcze i hipotezy. Po zakończeniu pracy liderzy grup przedstawiają zanotowane propozycje, nauczyciel koryguje błędy.

  4. Nauczyciel prezentuje szkło laboratoryjne oraz sprzęt, stanowiący wyposażenie pracowni. Podaje ich nazwy i określa przeznaczenie.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 oraz ćwiczenie nr 2. Nauczyciel omawia z nimi właściwe rozwiązania.

  6. Uczniowie opracowują krzyżówki za pomocą generatora zamieszczonego w abstrakcie. Ochotnicy wyświetlają je na tablicy interaktywnej. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane).

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj polecenie nr 2.1.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

graduated cylinder
graduated cylinder
R1L8Ny8ePFSIq
Nagranie dźwiękowe słówka

cylinder miarowy – wysokie, wąskie naczynie ze skalą, używane do pomiaru objętości cieczy

conical flask
conical flask
RdkCWQJAO2YhP
Nagranie dźwiękowe słówka

kolba stożkowa – naczynie w kształcie stożka z wąską szyjką i płaskim dnem

flask
flask
R1b6Tc0QxnHWe
Nagranie dźwiękowe słówka

kolba – naczynie o zaokrąglonym kształcie: płaskodenne (o długiej szyjce, służące do przechowywania odczynników) lub okrągłodenne (o krótkiej szyjce, służące do ogrzewania cieczy)

laboratory
laboratory
RoNkGe5yYh3y6
Nagranie dźwiękowe słówka

laboratorium – pomieszczenie, w którym wykonuje się eksperymenty badawcze

funnel
funnel
RltXwxLWQYHCZ
Nagranie słówka: funnel

lejek – naczynie w kształcie stożka z rozszerzonym wlotem i zakończone wąską rurką, służące do wlewania cieczy do kolb, butelek itp.

test tube
test tube
R21HrwY1wtVne
Nagranie dźwiękowe słówka

probówka – małe cylindryczne naczynie laboratoryjne, najczęściej szklane, służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych

ring stand
ring stand
Rc6gah4Pfzssr
Nagranie dźwiękowe słówka

statyw z łapą – metalowy pręt na ciężkiej podstawie, służący do mocowania części aparatury

tongs
tongs
R11atWoDc3Qkr
Nagranie dźwiękowe słówka

szczypce – narzędzie do chwytania gorących przedmiotów; mogą być wykonane z metalu lub drewna

crucible
crucible
RDnk4AVewjbuP
Nagranie dźwiękowe słówka

tygiel – naczynie ognioodporne używane do ogrzewania ciał stałych w wysokich temperaturach

scales
scales
RmivZ5CMFxIg8
Nagranie dźwiękowe słówka

waga – urządzenie do pomiaru masy ciał stałych i cieczy w naczyniach

beaker
beaker
RqlUv2nJ711fx
Nagranie dźwiękowe słówka

zlewka – cylindryczne naczynie używane do przechowywania i ogrzewania cieczy

Teksty i nagrania

R1Vuv1clSd7B3
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Chemistry lab pt 1

The laboratory is a place where the part of scientific research that requires performing experiments under strictly controlled conditions is carried out.

Laboratories can be either small rooms or large research halls or research complexes the size of a large city – such as the research and development facility of the European Organization for Nuclear Research, CERN, located in the suburbs of Geneva, which occupies a significant area. One of its parts: the Large Hadron Collider, is located in a tunnel that is 27 kilometer long. Much smaller, but very interesting chemical, biological and physical laboratories can be visited at the Copernicus Science Centre in Warsaw. There, under the supervision of specialists, you can carry out various unusual experiments on your own.

What is the difference between an empirical test and an experiment?

An experiment is the basic method of scientific cognition. It differs from the empirical test in this that it includes not only the performance of laboratory activities in accordance with the instructions (as it happens in the observation), but assumes independent formulation of hypotheses and their testing.

What are the stages of a scientific experiment? What is a hypothesis and how to test it?

  1. Problem statement (problematic situation “Does...”).
    A problem, to be a research problem, must be: precisely stated, researchable, useful.

  2. Formulating a hypothesis (“If... then....” or “The more... the less...”)
    A hypothesis is a guess: precisely stated, formulated in such a way that it is easy to test, empirically verifiable.

  3. Selecting the research method.

  4. Carrying out the empirical test.

  5. The result verifies or falsifies the hypothesis.

  6. Solving the research problem or to rejecting the wrong hypothesis.

One of the most important elements of chemistry lessons are empirical tests. To make them, you need laboratory glass, sometimes porcelain or metal dishes and laboratory equipment. Knowledge of their names and rules for their use allows for safe experimenting.

The description of the chemical experiment should include:

  • the title of the empirical test

  • list of equipment and laboratory glass that is needed to carry out a given empirical test

  • list of necessary reagents

  • description of laboratory activities

  • empirical test design

  • observations, i.e. findings that we make using our senses: sight (e.g. color change), smell (characteristic smell), hearing (characteristic sound) or touch (the walls of the tube are hot):i.e. what do you see? what do you hear? what can you measure or weigh? Eating and drinking, as well as checking the taste of chemicals is prohibited in the laboratory.

  • conclusions formulated on the basis of the performed empirical test (what results from this?)

How is laboratory glass connected?

  • In the chemical laboratory, the rules of health and safety regulations (health and safety at work) must be observed.

  • Special glass, dishes and laboratory equipment should be used for chemical experiments.

  • When planning the empirical test, you must remember to use reagents reasonably in order to reduce the amount of waste generated.

  • Chemical experiments should be performed on a laboratory table in accordance with laboratory work techniques, keeping in mind the principles of health and safety and order.