Temat: Polityka ustępstw państw europejskich wobec państw faszystowskich

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII

XXXI. Droga do wojny. Uczeń:

4) charakteryzuje politykę ustępstw Zachodu wobec Niemiec Hitlera;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń poznaje i opisuje politykę państw europejskich wobec Hitlera i wskazuje na jej uwarunkowania.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać działania Hitlera zmierzające do obalenia ustaleń traktatu wersalskiego;

  • charakteryzować polityczne cele i dążenia głównych mocarstw;

  • charakteryzować politykę appeasementu.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1 i 2 z e‑podręcznika - powinni zastanowić się, nad powodami pasywnej polityki Francji i Wielkiej Brytanii wobec Hitlera.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy oś czasu i przybliża proces odchodzenia hitlerowskich Niemiec od ustaleń wersalskich.

  3. Uczniowie wykonują Polecenie 1 (odnoszą się do aneksji Austrii) oraz Ćwiczenie 1 i 2 (przypominają koncepcję „wielkich Niemiec” i analizują reakcje społeczeństwa austriackiego na zajęcie ich kraju). Nauczyciel upewnia się, że zadania zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej. Zapisują wnioski.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że celem tej części lekcji będzie sporządzenie drzewa decyzyjnego w odniesieniu do zagadnienia konferencji monachijskiej 1938 roku. Uczniowie w tym celu słuchają miniwykładu nauczyciela na temat wystąpienia Hitlera „w obronie” 3 milionów Niemców mieszkających w Sudetach czeskich, a także jego skutków w postaci ustaleń monachijskich. Nauczyciel zwraca ich uwagę na nastroje antywojenne i defetystyczne (ich symbolem jest Linia Maginota). Następnie uczniowie wykonują Polecenie 2 oraz Ćwiczenie 3. Zapoznają się z relacją czeskiego urzędnika MSZ. Poznają racje czterech głównych graczy politycznych z 1938 roku. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel we współpracy z uczniami formułuje problem, który wymaga podjęcia decyzji (np. Jakie stanowisko mogły zająć władze czechosłowackie wobec żądań Hitlera i państw zachodnich w 1938 roku?). Wypełnianie schematu drzewa może odbywać się indywidualnie lub w grupach zadaniowych. Uczniowie odwołując się do znanych im realiów okresu międzywojennego, proponują i analizują szczegółowo warianty potencjalnych rozwiązań. Nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej.

  3. Następnie uczniowie / grupy kolejno relacjonują swoje pracy.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel komentuje wyniki pracy, odpowiada na pytania i wątpliwości. Omawia przyczyny, które doprowadziły uczniów do różnych lub jednakowych rozwiązań. Dokonuje oceny. Prosi uczniów o poszukanie w Internecie (o ile starczy czasu, jeszcze w trakcie lekcji) informacji o ostatnich zdobyczach Hitlera przed wybuchem wojny.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Uczniowie przygotowują prezentację na temat losu Abisynii w okresie międzywojennym oraz odpowiedzi Ligi Narodów. Korzystają z informacji w e‑podręczniku lub w innych źródłach (np. encyklopedia PWN on‑line).

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Anschluss
Anschluss
R1QeslpOk3MpU
Nagranie dźwiękowe słówka.

Anschluss – koncepcja polityczna nacjonalistów niemieckich i wielkoniemieckich nacjonalistów austriackich włączenia Austrii do Niemiec, wysuwana przez nich po upadku monarchii austro‑węgierskiej 1918, a zrealizowana przez III Rzeszę 1938.

appeasement
appeasement
R106yxUC1yqmo
Nagranie dźwiękowe słówka.

appeasement – dosłownie: ugłaskiwanie; w stosunkach międzynarodowych — polityka ustępstw wobec żądań potencjalnego agresora w celu złagodzenia jego postawy, osiągnięcia ugody i utrzymania pokoju

demilitarisation
demilitarisation
R2gVvfYjotNXr
Nagranie dźwiękowe słówka.

demilitaryzacja – rozbrojenie

Maginot Line
Maginot Line
Russ5LPRe7MAX
Nagranie słówka: Maginot Line

Linia Maginota - nazwa stosowana na określenie francuskiej linii umocnień fortyfikacyjnych, wzmocnionych w latach 1929–1940 na wschodnich granicach państwa. Najsłynniejsze umocnienia powstały na granicach z Niemcami i Luksemburgiem.

mediation
mediation
RqzmIbuTU5Lo8
Nagranie dźwiękowe słówka.

mediacja - pośredniczenie w sporze, mające na celu pogodzenie zwaśnionych stron, w celu równoczesnego zawarciu kompromisu kończącego spór

plebiscite
plebiscite
R1APSTNytoAhl
Nagranie dźwiękowe słówka.

plebiscyt – głosowanie ludności zamieszkującej dane terytorium, w celu rozstrzygnięcia ważnej kwestii związanej z tym terytorium

Teksty i nagrania

R1TYXFiPRweHi
Nagranie abstraktu

Appeasement policy of the European countries towards the fascist countries

In January 1935 in Saarland a plebiscite was organised, where 90% of the inhabitants voted to join the Third Reich. In 1935 Germany introduced mandatory military service. Western countries did not react. Also in 1935 Italy entered Abyssinia, an area of considerable economic significance for them. Abyssinia asked the League of Nations for help. They did nothing. On March 7, 1936, German troops entered Rhineland, which – according to the arrangements included in the Treaty of Versailles – was supposed to be a demilitarised zone. Once again, Western countries did not react. Hitler took one step further. In 1938 his troops entered Austria and the fascist Chancellor announced the annexation of Austria to the Third Reich. Hitler proclaimed the establishment of the Greater Germanic Reich. Then, Hitler “proceeded to defend” the 3 million Germans living in the Czech Sudetes. Mediation in order to solve the conflict amicably was proposed by Mussolini and approved by the western countries. On September 29‑30, 1938 in Munich a meeting was held of the British Prime Minister, Neville Chamberlein, the French Prime Minister Édouard Daladier, Hitler and Mussolini. Without the participation of Czechoslovakia, a decision was made to give the disputed territory to the Germans. In March 1939 Hitler initiated the request of Slovak nationalists who formed a formally independent state (in fact fully subordinated to the Third Reich). On March 15, Hitler’s troops entered Prague, and Czechoslovakia was transformed into the Protectorate of Bohemia and Moravia, under German rule. In the autumn 1938 Poland benefited from the difficult situation of Czechoslovakia and proceeded to occupy the Zaolzie and Hungary - the so‑called Carpathian Ruthenia, and the southern region of Slovakia. Also Italians started taking aggressive measures in Europe and in April 1939 they occupied Albania.