Temat: Historia NATO

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.

Podstawa programowa:

XII. Sprawy międzynarodowe.

Uczeń:

1) wymienia cele i przejawy działania Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń ma podstawową wiedzę na temat organizacji międzynarodowych.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia historię utworzenia NATO.

  • wskazuje zależności między utworzeniem i poszerzeniem Sojuszu a sytuacją międzynarodową na świecie.

  • charakteryzuje rolę NATO w świecie współczesnym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • mapa myśli,

  • dyskusja „za i przeciw”,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, osi czasu, ćwiczeń interaktywnych,

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku: Polska w NATO, The history of NATO,

  • kartki w kolorach zielonym i żółtym dla każdego ucznia,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jakie były powody utworzenia Sojuszu Północnoatlantyckiego i jaką rolę odgrywa on we współczesnym świecie.

2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co wiecie o Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO)? i prosi, żeby przygotowali mapę myśli, która będzie zawierać informacje o tej organizacji. Wyznacza czas na wykonanie zadania, a po jego upływie zapisuje pytanie na tablicy i prosi uczniów, by podchodzili i wpisywali swoje propozycje. Nauczyciel w rozmowie nauczającej może również zadać pytania pomocnicze, np.

  • Kiedy powstało NATO?

  • Jakie państwa należą do organizacji?

  • Ilu członków liczy NATO?

  • W jakim celu powstała ta organizacja?

  • Czy Polska należy do NATO?

  • Kiedy Polska przystąpiła do NATO?

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel prosi, żeby uczniowie obejrzeli film z e‑podręcznika o historii powstania NATO (Polska w NATO, ekran 1). W czasie projekcji powinni zwrócić uwagę na informacje dotyczące czasu powstania organizacji, liczby członków i celu, w jakim została utworzona itp. Te wiadomości przydadzą się im do weryfikacji stworzonej przez nich mapy myśli. Po emisji filmu uczniowie zapoznają się też z osią czasu „Enlargement of the North Atlantic Treaty Organization” z abstraktu „The history of NATO” o kolejnych etapach rozszerzania NATO.

2. Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami zweryfikuje informacje zapisane w mapie myśli. Omawia kwestie budzące wątpliwości, a potem prosi uczniów o wykonanie Ćwiczenia 1 z abstraktu. Nauczyciel informuje, że jeśli uczniowie będą mieli problem z rozpoznaniem krajów na mapie, mogą skorzystać z internetu.

3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby jeszcze raz przyjrzeli się mapie z Ćwiczenia 1. Pyta ich, jaka jest ich zdaniem przyczyna, dlaczego niektóre z państw UE nie należą do NATO. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Na koniec nauczyciel prosi jednego z uczniów o przedstawienie najczęściej wymienianych przyczyn i weryfikuje informacje.

4. Nauczyciel przypomina uczniom, że NATO powstało prawie 70 lat temu jako pakt obronny przeciwko komunistycznemu ZSRS, który już nie istnieje. Informuje uczniów, że przeprowadzą dyskusję, w której spróbują rozstrzygnąć, czy w takiej sytuacji NATO powinno dalej istnieć.

Nauczyciel rozdaje uczniom po 1 kartce w kolorze zielonym lub żółtym (w ten sposób dzieli klasę na grupy) i mówi, że na kartkach zielonych każdy z nich zapisuje argument za dalszym istnieniem NATO, a na żółtych argument przeciw. Zbiera kartki, a następnie odczytuje na przemian argumenty i kontrargumenty. Uczniowie odnoszą się do każdego z nich, w czasie dyskusji mogę też podawać kontrargumenty. Ta modyfikacja dyskusji „za i przeciw” pozwala na zaktywizowanie większej liczby uczniów i sprawia, że skupiają się na konkretnym aspekcie dyskusji. Nauczyciel jako moderator może pytać, czy wszyscy się zgadzają z danym stanowiskiem lub też zadawać pytania naprowadzające.

5. Po wyczerpaniu argumentów nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje dyskusję. Pyta, czy uczniowie pod jej wpływem zmienili swoje zdanie na temat istnienia NATO i zaprasza uczniów do głosowania: kto jest za, a kto przeciw dalszemu funkcjonowaniu organizacji.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel informuje uczniów, że w celu podsumowania zdobytej na lekcji wiedzy i umiejętności rozwiążą ćwiczenia 2 i 3 z abstraktu i wspólnie z nauczycielem omawiają poprawne odpowiedzi.

2. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

3. Propozycja zadania domowego:

a. Przygotuj notatkę dotyczącą zasadności istnienia NATO we współczesnym świecie. Podaj trzy argumenty za i przeciw.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

alliance
alliance
Ry15HOTdLHmiV
Nagranie słówka: alliance

sojusz

treaty
treaty
RBrVV2cXdRS4r
Nagranie słówka: treaty

traktat

disestablishment
disestablishment
R1brc1URP8oaZ
Nagranie słówka: disestablishment

rozwiązanie

to spread
to spread
R16mAp1FOlzIS
Nagranie słówka: to spread

rozprzestrzeniać się

effort
effort
RSVWpG7MkGchK
Nagranie słówka: effort

wysiłek

Teksty i nagrania

RrtISy7IDAPo6
Nagranie abstraktu

The history of NATO

The North Atlantic Treaty Organization (NATO) was created in 1949 and consists of 29 member states. At the beginning, the main purpose of the pact was to defend the member states in case of Soviet aggression. However, as time went by, the organisation started to play a balancing role between the East and the West. After the disestablishment of the Warsaw Pact the North Atlantic Treaty Organization concentrated mainly on preventing local conflicts from spreading to a larger scale. 1999 marks an important date in the history of NATO – in that year the organisation was joined by three states from the former Soviet sphere of influence: Poland, Hungary, and the Czech Republic. It was a great moment in the Polish history, too. It took ten years of diplomatic efforts until our state could finally be accepted as a member state. Now watch a short documentary about the history of the organisation and a presentation about the enlargement of NATO.

Check, how well you already know the member states of the European Union and the North Atlantic Treaty Organization – solve the exercise.