Lesson plan (Polish)
Temat: Hodujemy rośliny
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).
Podstawa programowa
Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy
6. Uczeń wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia
Cel lekcji
Uczniowie samodzielnie prowadzą hodowlę roślin, obserwując poszczególne etapy ich cyklu życiowego.
Kryteria sukcesu
samodzielnie wyhodujesz roślinę;
wymienisz po dwie cechy różniące rośliny jednoroczne, dwuletnie i wieloletnie;
podasz po cztery przykłady nazw roślin jednorocznych, dwuletnich i wieloletnich.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Metody/formy pracy
Rozmowa kierowana, warsztatowa oraz praca z tekstem.
Praca indywidualna i frontalna.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery.
Fazy lekcji
Przed lekcją
Na tydzień przed zajęciami uczniowie rozpoczynają obserwację 1: “Uprawa roślin” (abstrakt) i przynoszą ją na lekcje.
Wstępna
Nauczyciel podaje temat lekcji, cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby opowiedział, jak założył uprawę wybranej rośliny i prowadził jej obserwację.
Realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie wykonali zadanie interaktywne sprawdzające ich wiedzę na temat kolejności działań podczas zakładania uprawy wybranej rośliny.
Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas oglądania animacji zwrócili uwagę na różnice w cyklach rozwojowych przedstawionych roślin: „Cykl życiowy rośliny” oraz „Cykl życiowy rośliny dwuletniej i wieloletniej”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie wykonali ćwiczenie 1.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, w których uczniowie na podstawie zdobytej wiedzy z animacji i zadania porównują cykl życiowy roślin: jednorocznych, dwuletnich i wieloletnich.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby uważnie przyjrzeli się roślinom i ich nazwom umieszczonym w galerii 1, 2 i 3.
Nauczyciel wyświetla kolejno wybrane ćwiczenia na tablicy, a wskazani uczniowie je rozwiązują. Wspólnie z pozostałymi uczniami zastanawiają się nad ewentualnymi błędami, wskazując cechy niepoprawnie wskazanej rośliny.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
bylina – roślina wieloletnia, której naziemna część umiera pod koniec każdego okresu wegetacyjnego; przeżywa jedynie część podziemna, z której na wiosnę wyrasta nowa łodyga z liśćmi.
pęd – nadziemna część rośliny, czyli łodyga z liśćmi.
roślina dwuletnia – roślina realizująca cykl życiowy przez dwa lata: w pierwszym roku rosną na wielkość, a w drugim wydają kwiaty, owoce i nasiona.
roślina jednoroczna – roślina realizująca cykl życiowy w ciągu jednego roku.
Teksty i nagrania
Growing plants
We come across plants everywhere we go – they grow in gardens, parks and urban green areas. We buy flowers at a florist’s and fruits and vegetables at a local market. Our clothes are made out of fibres of plants such as cotton and flax. Plants are also grown in pots in our homes. It is important to be able to take good care of them.
Most of the plants around us are grown from seeds. Some need many years to grow (like fruit trees), while others – a few weeks or months. For example, the sunflower may be sown in the spring, and already in the summer or autumn you will enjoy beautiful flowers. Majority of plants that we eat are sown, than watered, patiently cared for and finally - once fully ripe - harvested in their entirety or in parts (e.g. fruits).
Growing a plant you may get to know its lifecycle. Plants develop from seeds – we call it germination. Initially seeds sit in soil and then – provided the right conditions, e.g. access to water and appropriate temperature, are there – start to germinate. The plant increases in size for a while. Then it starts to produce flowers and fruits. We call all those changes a lifecycle.
Plants are grouped according to the time it takes to complete their lifecycle into: annual, biennial and perennial plants. Annual plants are plants that germinate (in the spring) and produce fruits and flowers all in the same year. They live from spring until autumn – then they die. If we left them to themselves, new plants would grow in their place the following spring. It happens because the plants produce seeds that sit covered with snow in soil through the winter and then germinate in the spring. This group of plants includes wheat, bean, poppy and many flowers, such as marigold and sweet pea.
Biennials are plants that geminate in the spring of one year and then gather supplies, for example in their roots, like carrots and beets. In the autumn the overground part of the plant withers. Only the underground parts survive winter hardships. In the spring the overground part grows back, produces flowers and fruits and dies in the autumn. Many vegetables are cultivated and harvested for their nutrient‑filled roots, that is why we grow them only for one year. However, if we left such plants in the soil for the winter, they would produce flowers and seeds in the following year. The biennials group includes many garden flowers, e.g. hollyhock, chrysanthemums and pansy, as well as many vegetables: carrot, beet, onion and others.
Perennials live longer than one or two years. Some of them, e.g. trees may live for hundreds, or even thousands of years. They achieve maturity after a few years – afterwards they start to produce seeds. Perennials usually flower and produce fruits every year. However, some of them, like bamboo, flower only once in their lifetime. Perennials group includes, among other plants, all trees. Some plants lose their shoot every year; the shoot grows back in the spring – it is their underground parts, like roots or underground parts of the shoot, that survive the winter. Such plants are often called perennials to distinguish them from woody plants.
The life cycle of most plants begins with the seed. Then the plant germinates, grows, and finally gives flowers. Flowers develop into fruits containing seeds.
We divide plants into one‑year, two‑year and long‑term due to the length of life.