Temat: Naruszenia praw człowieka

Autorka: Anna Rabiega

Adresat

uczeń liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa:

  • stara podstawa programowa:

poziom podstawowy:

5. Prawa człowieka.

Uczeń:

4) znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka na świecie.

poziom rozszerzony

36. Prawa człowieka.

Uczeń:

4) rozważa, odwołując się do historycznych i współczesnych przykładów, dlaczego dochodzi do łamania praw człowieka na wielką skalę przez reżimy autorytarne.

  • nowa podstawa programowa

poziom podstawowy:

IV. Prawa człowieka i ich ochrona.

Uczeń:

5) pozyskuje w środkach masowego przekazu (między innymi, na stronach organizacji pozarządowych broniących praw człowieka) informacje o przypadkach naruszania praw człowieka w państwach demokratycznych i przygotowuje analizę na ten temat.

poziom rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

8) pozyskuje informacje o przypadkach potwierdzonego naruszenia praw lub wolności człowieka w Rzeczypospolitej Polskiej; pisze wystąpienie publiczne w tej sprawie.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń rozpoznaje przypadki łamania praw człowieka.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny łamania praw człowieka.

  • wskazuje rodzaje naruszeń praw człowieka i wymienia te szczególnie drastyczne.

  • przedstawia działania społeczności międzynarodowej podejmowane w celu wyeliminowania różnych rodzajów naruszeń praw człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • burza mózgów,

  • mapa myśli,

  • metoda Philips 66,

  • metaplan,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem planszy interaktywnej, ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Przeanalizujecie przyczyny i różne formy naruszeń praw człowieka.

2. Nauczyciel informuje uczniów, że wykorzystując metodę burzy mózgów, ustalą różne przyczyny, dla których dochodzi do naruszeń praw człowieka. Wyznacza czas na realizację zadania i moderatora, który zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Po twórczej części ćwiczenia następuje etap weryfikacji i porządkowania pomysłów. Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup i informuje, że będą pracować metodą Phillips 66. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie Ćwiczenia 1 (plansza interaktywna). Nauczyciel upewnia się, że każda z grup wybierze inną przyczynę naruszeń praw człowieka do analizy. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania i w razie potrzeby wyjaśnia uczniom metodę pracy.

a. Uczniowie analizują w grupach wybrane przyczyny naruszeń praw człowieka oraz dyskutują, jakie są ich konsekwencje. Mają na to 6 minut.

b. Następnie konfrontują swoje rozwiązania na forum klasy i ponowne podejmują pracę, aby udoskonalić własne koncepcje przez następne 6 minut.

c. Znów następuje konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i ich ulepszeń.

d. Uczniowie zapisują wnioski końcowe lub ewentualne ponownie wprowadzają poprawki przez następne 6 minut.

Nauczyciel w razie konieczności koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.

2. Tym razem grupy, pracujące metodą metaplanu, przeanalizują naruszenia wybranych praw człowieka – ich przyczyny, przejawy, konsekwencje i możliwości zwalczania. Uczniowie mogą wybrać jedną z przyczyn zasugerowanych w ćwiczeniu lub wymyślić własną. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania i w razie potrzeby wyjaśnia metodę. Uczniowie pracują w grupach wykorzystując metaplan z Ćwiczenia 2. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy, a pozostali uczniowie i nauczyciel zadają dodatkowe pytania i komentują metaplany.

3. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat możliwości przeciwdziałania naruszeniom praw człowieka. Chętni/wybrani uczniowie podają swoje propozycje, nauczyciel weryfikuje je, uzupełnia i zapisuje na tablicy w formie mapy myśli. Na zakończenie ćwiczenia nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie dyskusji.

Faza podsumowująca:

1. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Wybierz prawo człowieka, którego naruszenia szczególnie cię poruszają (inne niż te, które omawiane były podczas lekcji) i przeanalizuj je, wykorzystując metaplan z Ćwiczenia 2.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to uphold
to uphold
RLgnpymWjpgGR
Nagranie słówka: to uphold

przestrzegać, utrzymywać

particularly
particularly
R1dXuyzyxY5ya
Nagranie słówka: particularly

szczególnie

entity
entity
R1abvrMEB9v6J
Nagranie słówka: entity

byt, podmiot

equipped with
equipped with
RSogIWzNeaTSb
Nagranie słówka: equipped with

wyposażony

compensation
compensation
R1XZEiucknL1C
Nagranie słówka: compensation

odszkodowanie

deprived of
deprived of
RMIAjUkGdvOhd
Nagranie słówka: deprived of

pozbawiony

ethnic cleansing
ethnic cleansing
Rj19duEnj7DKw
Nagranie słówka: ethnic cleansing

czystka etniczna

persecution
persecution
R1MVa2iQzzEls
Nagranie słówka: persecution

prześladowanie

extrajudicial
extrajudicial
RWFAnPQcdnyZc
Nagranie słówka: extrajudicial

pozasądowy

adjudication
adjudication
RxeIB5AN0nRd1
Nagranie słówka: adjudication

zasądzanie

unreliable
unreliable
RHyNWDpc4W6HC
Nagranie słówka: unreliable

nierzetelny

inconsistent with
inconsistent with
R1SUf6Tu7MOZE
Nagranie słówka: inconsistent with

niezgodny z

attitude
attitude
R1JlFHahyuSDI
Nagranie słówka: attitude

postawa

human trafficking
human trafficking
R1OeQ2kp9J5rE
Nagranie słówka: human trafficking

handel ludźmi

Teksty i nagrania

R1M0YuXerXO5N
nagranie abstraktu

Violations of human rights

We already know that every man is entitled to his freedoms and rights. They are inalienable and inviolable, they result from the principle of respect for human dignity and its protection. The catalogue of rights and freedoms has been confirmed in various national and international documents. Respect for human rights is the foundation of justice, peace and security in the world. The entity that has a special responsibility for respecting human rights is the state. In practice, however, all states, even the most democratic ones, violate human rights. Of course, the scale of violations of rights and freedoms in democratic countries is much smaller than in undemocratic ones. In addition, in democratic countries, citizens may demand the execution of their rights in the event of violation of rights and freedoms. They are equipped with appropriate instruments that help them reduce violations or obtain compensation for the harm they have suffered. In a totalitarian state, a citizen is deprived of such mechanisms of pursuing claims.

Examples of executive instruments in case of human rights violations:

  • efficient functioning of the judicial system and maintaining all elements of a fair trial,

  • efficient police operation,

  • the possibility of submitting complaints to the Ombudsman,

  • the possibility of making complaints to international institutions.

There is a variety of manifestations of violations of fundamental rights and freedoms. The most dangerous are human rights violations on a large scale (so‑called mass violations of human rights) - genocide or ethnic cleansing, persecution of minorities (national, ethnic, racial), sending political opponents to labor camps.

Examples of types of violations of human rights:

  • genocide,

  • ethnic cleansing,

  • persecution of minorities,

  • extrajudicial executions,

  • adjudication and execution of the death penalty,

  • „disappearances” of people,

  • limiting the freedoms of speech, association, assembly,

  • detention without charge or initiation of legal proceedings,

  • unreliable court proceedings,

  • various manifestations of discrimination,

  • the use of torture or other forms of degrading treatment or punishment.

We must remember that any, even individual, violation of a single right or freedom is inconsistent with the principle of respect for human dignity and should be stigmatized.

Despite the efforts and numerous mechanisms monitoring the observance of human rights in many parts of the world, human rights violations still occur on a large scale. China, Russia, Pakistan, Saudi Arabia, Belarus - these are just a few examples from a large group of countries violating fundamental rights and freedoms. According to the organizations monitoring the observance of human rights in the world, totalitarian and authoritarian states commit much more violations of rights and freedoms. Among the reasons for violations of human rights, one can also mention armed conflicts, as well as racist and xenophobic attitudes. The most dangerous are human rights violations on a large scale in the form of genocide or ethnic cleansing, persecution of minorities (national, ethnic, racial), sending political opponents to labor camps and human trafficking.