Temat: Era zwierząt wodnych, pierwsze organizmy lądowe...

Autor: Leokadia Stalewicz

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

I. Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:

2. wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.

Wymagania szczegółowe

VI. Ewolucja życia. Uczeń:

1. wyjaśnia pojęcie ewolucji organizmów.

Ogólny cel kształcenia

Dowiesz się jak przebiegała ewolucja kręgowców

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać warunki panujące na Ziemi w wybranych erach;

  • przedstawiać główne etapy ewolucji roślin i zwierząt;

  • porządkować chronologicznie najważniejsze wydarzenia w historii życia na Ziemi.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów:

    • Co wiecie o…?

    • Czy kiedykolwiek spotkaliście się z…?

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.

  • Prowadzący wyjaśnia pojęcie eksplozji życia w oceanach a następnie wyznacza osoby, które zreferują następujące tematy: Era zwierząt wodnych; Pierwsze organizmy lądowe; Era gadów; Era ssaków i ptaków.

  • Wskazani uczniowie omawiają kolejne tematy. Pozostali uczniowie po zakończeniu każdej wypowiedzi mogą zadawać osobom referującym pytania i prosić ich o wyjaśnienia. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, inicjując po każdej z nich krótką dyskusję dotyczącą omawianego tematu.

  • Prowadzący prezentuje i omawia ilustrację interaktywną pt. „Jak zmieniały się organizmy zasiedlające Ziemię”. Następnie poleca uczniom aby wypisali na tablicy cechy wspólne dla co najmniej dwóch gromad kręgowców oraz cechy, które odróżniają od siebie poszczególne gromady. Uczniowie analizują te cechy pod kątem ich znaczenia dla ewolucji życia na Ziemi.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania skłaniające do oceny własnej pracy na lekcji. Może do tego wykorzystać planszę interaktywną w abstrakcie.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem - specjalistą w dziedzinie, której dotyczyła dzisiejsza lekcja. Jakie pytania chciałbyś mu zadać? Zapisz je.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Mesozoic Era
Mesozoic Era
RqyEVz7dBHSjg
Nagranie dźwiękowe słówka mesozoic era

era mezozoiczna – era geologiczna, która trwała 185 mln lat (od 250 mln lat temu do 65 mln lat temu); na lądzie dominowały wtedy lasy złożone z roślin nagonasiennych oraz liczne i różnorodne gatunki gadów; pojawiły się pierwsze ssaki

Carboniferous
Carboniferous
R1DYAJlhoZrrX
Nagranie dźwiękowe słówka carboniferous

karobn – okres geologiczny, który trwał 60 mln lat (od 359 mln lat temu do 299 mln lat temu); charakteryzował się ciepłym i wilgotnym klimatem oraz stosunkowo dużą zawartością dwutlenku węgla w powietrzu; na lądach dominowały drzewiaste paprocie, skrzypy i widłaki oraz pierwsze rośline nagonasienne tworzące potężne lasy, z których powstały pokłady węgla kamiennego

Placodermi
Placodermi
R1f0X5eDs83In
Nagranie dźwiękowe słówka placodermi

ryby pancerne – wymarła gromada ryb chrzęstnoszkieletowych, których głowa i przednia część tułowia pokryte były płytami kostnymi

Teksty i nagrania

R12rY4FPTCXQf
Nagranie dźwiękowe abstraktu

The era of aquatic animals, first terrestrial organisms…

Link to the lessonhttp://www.epodreczniki.pl/reader/c/140129/v/38/t/student‑canon/m/iZXIn74PMO#iZXIn74PMO_d5e334Link to the lesson

About 540 million years ago, the pace of the evolution of organisms was so fast that this period is sometimes called the explosion of life in oceans. Ocean waters filled with numerous and diverse species, among which there were cnidarians, annelids, crustaceans and molluscs, a bit later also placodermi appeared.

The bottom of the sea was inhabited by sponges and other marine animals living in sedentary environments such as corals and crinoids. Primitive cephalopods nautilida and ammonites were flitting in the midwater. The most characteristic animals of that period were the trilobites (belonging to arthropods), the ancestors of today’s crayfish.

The period between 416 and 359 million years ago is the time of the rise of groups of fish. Many evolutionary lines developed then, the first of which were the fish with cartilaginous skeletons, similar to the contemporary sharks and rays. Fish covered in scales with fossilized skeletons appeared later; many of these species survived until today.

Soon, among fish inhabiting shallow waters, species with strongly muscled paired fins developed, thanks to which they could crawl through the shallows. Single fins were no longer useful in this environment, and started to vanish gradually in subsequent generations. Moreover, the upper or the lower segments of digestive tract were gradually gaining the ability to extract oxygen from the atmosphere. Fish with similar characteristics to those described above, have given rise to the first terrestrial quadrupeds - amphibians.

For over 3 billion years, life had been developing almost exclusively in water. Forms such as fungi, plants and animals appeared on land just about 500 million years ago.

The first organisms that inhabited lands about 480 million years ago were plants similar to today’s mosses.

The rapid and abundant development of plants took place during the warm and humid climate of geological period called Carboniferous. Dense vegetation provided food and shelter to numerous invertebrates, which appeared on land already 440 million years ago and diversified greatly. They developed organs adapted to breathing oxygen from the atmosphere and chitin cuticle that protected them against drying. The lack of competition from vertebrates that were still absent on the land, resulted in countless species of insects, up to 1 meter long, flying around in the air.

When about 395 million years ago the first amphibians appeared, the abundance of arthropods and other invertebrates was an easily accessible source of food for them, while at the same time they were not threatened by the still absent mammals and birds. Amphibians quickly took over all terrestrial environments and evolved into diverse forms. Some of them, such as Acanthostega still lived in the aquatic environment; others, like Ichthyostega, crawled on land, using their widely spaced paws to push, while Seymouria were moving using their limbs located right under the torso, just like typical terrestrial quadrupeds.

After the many‑million‑years of their domination, most amphibians went extinct. The few remaining species gave rise to the amniotic animals - reptiles.

Reptiles were the first vertebrates to become independent from the aquatic environment. Their eggs, equipped with an embryo food supply and a strong, leathery or calcareous coating, could be laid anywhere on land. The animal leaving the egg was completely independent and protected from the loss of water by dry, thick skin.

The largest growth of reptiles took place between 250 and 66 million years ago. This period is called the Mesozoic Era, or the era of reptiles, because this is when these animals gained control over all available habitats at that time: the waters were dominated by Plesiosaurs and Ichthyosaurs, over the land and the water flew Pterosaurs, whose front limbs were transformed into wings, while the land was dominated by two‑legged predatory Tyrannosaurids and four‑legged herbivorous Sauropods, Stegosaurians, Triceratops. The age of reptiles ended 65 million years ago with their great and violent extinction, which killed not only reptiles, but also other animals (including aquatic) and most plants.

The extinction of most reptiles resulted in many free habitats and food sources that were exploited by rapidly diversifying mammals and birds. This was fostered by a world dominated by flowering plants with lush leaves, nutritious flowers and fruit.

First mammals, like their ancestors – the reptiles, laid eggs. In many mammalian development lines, however, a new way of reproduction has emerged - viviparity . Their teeth were also diversified, which enabled them to make better use of their food.

23 million years ago, more and more species of mammals lived on the continents, including hoofed mammals, predatory mammals, and the first primates - ancestors of modern monkeys and prosimians, from which lines leading to the hominids soon emerged. Some mammals started to repopulate the waters of the seas and oceans.

Birds have developed from reptiles belonging to one of the groups of dinosaurs. Important stages in the evolution of birds were the improvement of gas exchange, the transformation of the front limbs into wings and the covering of the body with light and flexible feathers. Soon after the major disaster 65 million years ago, new species of birds occurred, resembling those that live today.

  • Life was created in the seas.

  • In the history of life on Earth, you can find many examples of massive species extinctions.