Lesson plan (Polish)
Temat: Metale i niemetale
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy VII szkoły podstawowej (chemia).
Podstawa programowa
Klasa VII – chemia
I. Substancje i ich właściwości. Uczeń:
8) klasyfikuje pierwiastki na metale i niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości.
Cel lekcji
Uczniowie dzielą substancje na dobrze i słabo przewodzące ciepło.
Kryteria sukcesu
rozpoznasz doświadczalnie substancje dobrze i słabo przewodzące ciepło;
omówisz właściwości metali;
w swoim najbliższym otoczeniu wskażesz przedmioty wykonane z metali.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Pogadanka, praca z tekstem, metoda warsztatowa, obserwacja bezpośrednia.
Praca w grupach, praca indywidualna oraz praca w parach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
szklanki lub słoiki;
gorąca woda;
laboratoryjny termometr elektroniczny;
łyżka plastikowa;
łyżka drewniana;
łyżka metalowa;
kawałki masła.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi ochotników, żeby na wybranych przykładach wyjaśnili pojęcie właściwości substancji.
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Uczniowie omawiają zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas przeprowadzania doświadczeń.
Nauczyciel zapowiada film przedstawiający doświadczenie mające na celu zbadanie przewodnictwa cieplnego metali, drewna i plastiku. Poleca podopiecznym, żeby wspólnie ustalili pytanie badawcze i hipotezę. Uczniowie zapisują je w formularzu zamieszczonym w abstrakcie. Prowadzący lekcję wyświetla film.
Uczniowie wykonują doświadczenie zgodnie ze wskazówkami zawartymi w filmie i zapisują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel ocenia poprawność wniosków.
Nauczyciel poleca uczniom, żeby zapoznali się z treścią abstraktu oraz fotografiami zamieszczonymi w „Galerii 1”, a następnie samodzielnie wykonali ćwiczenie interaktywne.
Uczniowie wskazują metalowe przedmioty znajdujące się w klasie oraz wyjaśniają ich zastosowanie.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się...”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
kowalność – właściwość metalu polegająca na możliwości nadawania mu różnych kształtów
metale – grupa substancji (pierwiastków) charakteryzująca się połyskiem oraz dobrym przewodnictwem elektrycznym i cieplnym
niemetale – grupa pierwiastków będących złymi przewodnikami ciepła i elektryczności
ciągliwość – właściwość metalu pozwalająca na wyciąganie go w cienki drut
Teksty i nagrania
Metals and non‑metals
You surely hear the term „metal” everyday. Metals are for example, iron, aluminum, copper or gold. Chemically pure metals are simple substances made up of single elements. In addition to metals, other simple substances (elements) with different properties are also known, called non‑metals. These include, gases in the air: oxygen and nitrogen. Carbon and sulfur are also non‑metals.
How to recognize if a substance is a metal or a non‑metal? You have certainly noticed that objects made of different substances heat up at different rates. Iron and aluminum heat up quickly and conduct heat well – we say that they are good conductors of heat.
Metals are solids (with the exception of liquid mercury used, in some thermometers); they have a silver or silver‑gray colour. Only copper is red and golden yellow with it’s characteristic shade. Metals also conduct electricity well. An important feature of metals is that they are also ductile,I.e they can be stretched and are malleable – their shape is easily changed during forging.
In addition to metals, other substances with different properties, called non‑metals, are also known. These include, for example, oxygen, hydrogen, carbon and sulfur. They are usually poor conductors of heat and electricity.
Substances can be separated due to their characteristics, like; brittleness, elasticity and plasticity.
Brittle substances are those that when subjected to pressure can burst (break).
Plastic substances change shape under pressure but do not return to their previous form.
Elastic substances change shape under pressure and can return to their previous form.
Knowledge of a substance properties is used in the manufacture of objects used by us in everyday life.
Among the substances, metals can be distinguished. They are characterized by such properties as: good thermal and electrical conductivity, ductility and malleability and metallic gloss.