Lesson plan (Polish)
Temat: Europa i świat w okresie międzywojennym (lekcja powtórzeniowa)
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VII
XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
charakteryzuje oblicza totalitaryzmu (włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego): ideologię i praktykę.
XXX. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich;
XXXI. Droga do wojny. Uczeń:
opisuje politykę hitlerowskich Niemiec – rozbijanie systemu wersalsko‑lokarneńskiego: od remilitaryzacji Nadrenii do układu w Monachium;
charakteryzuje politykę ustępstw Zachodu wobec Niemiec Hitlera;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń poznaje i opisuje ideologię i praktykę włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego; omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego (także na na ziemiach polskich), rozbijanie systemu wersalsko‑lokarneńskiego przez Niemcy, politykę ustępstw Zachodu wobec Niemiec Hitlera
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
charakteryzować cechy włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego;
rozpoznawać cechy łączące dyktatorów w XX wieku;
wyjaśniać konsekwencje światowego kryzysu gospodarczego i polityki ustępstw Zachodu.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel informuje uczniów o konieczności powtórzenia materiału z zakończonego działu epodręcznika: Europa i świat w okresie międzywojennym.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wyjaśnia, że zasadniczym celem lekcji powtórzeniowej będzie przeprowadzenie na forum klasy otwartej debaty na wybrany/wylosowany przez uczniów temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach zadań: Polecenie 1, Ćwiczenie 1 i 2 oraz Polecenie 2 W trakcie pracy uczniów nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie zapisują na karteczkach swoje propozycje tematu do dyskusji. Następuje losowanie.
Celem dalszej pracy uczniów jest przygotowanie argumentów do 7 minutowej dyskusji na temat zaproponowany i wylosowany przez uczniów.
Nauczyciel wybiera dwoje uczniów, którzy na forum klasy poprowadzą debatę na wybrany przez uczniów temat. Nauczyciel może zasugerować uczniom jej temat, np. „Czy wojny można było uniknąć?”; „Polityka appeasementu - ratunek czy droga donikąd?” Trzeci uczeń pełni funkcję sekretarza: mierzy czas wypowiedzi uczestników, pilnuje porządku dyskusji, dopuszcza chętnych do głosu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje debatę, dopowiada (o ile to konieczne) kolejne wnioski. Osadza je w kontekście najważniejszych zjawisk z okresu międzywojennego.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Autarkia – samowystarczalność gospodarcza państwa.
Czeka – (WCzK) Wszechrosyjska Komisja Nadzwyczajna do Walki z Kontrrewolucją i Sabotażem
Gospodarka planowa – gospodarka narodowa zarządzana przez administrację państwową, inaczej: centralnie sterowana, nakazowo‑rozdzielcza.
Indoktrynacja – wpajanie określonych poglądów i przekonań przy jednoczesnym ograniczeniu innych źródeł informacji.
Komunizm wojenny – nazwa pierwszego okresu istnienia Rosji radzieckiej, od zdobycia władzy przez bolszewików i później, w czasie wojny domowej oraz interwencji w latach 1918‑1921, a zwłaszcza realizowanej wtedy polityki gospodarczej.
Nazizm – (narodowy socjalizm) – ideologia skrajnego nacjonalizmu i rasizmu stworzona przez Hitlera. Niemiecka odmiana faszyzmu.
NEP – wprowadzona w 1921 roku na X Zjeździe partii bolszewickiej polityka gospodarcza, zakładająca funkcjonowanie elementów wolnego rynku i prywatnej inicjatywy.
NKWD – Narodnyj Komissariat Wnutriennych Dieł – Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych
NSDAP – Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników, niemiecka partia faszystowska, od pierwszego słowa jej nazwy powstały terminy: narodowy socjalizm, nazizm;
Propaganda – celowe działania zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i zachowań zbiorowości lub jednostki, wykorzystujące manipulację (działające na emocje), czasami fałszywą argumentację. Kiedy propaganda zmierza do upowszechnienia i utrwalenia postaw społecznych poprzez narzucenie lub zmuszenie odbiorców do przyjęcia określonych treści, wtedy stanowi jeden z elementów indoktrynacji.
RKP(b) – Rosyjska Partia Komunistyczna (bolszewików) w latach 1918‑1925, wykształcona z bolszewickiej frakcji SDPRRb, utworzonej przez Lenina w 1903.
Socrealizm – oparty na doktrynie stalinizmu kierunek w literaturze, filmie i sztukach plastycznych, podkreślający zaangażowanie polityczne i ideowe sztuki
System monopartyjny – system zakładający legalne działanie tylko jednej partii politycznej, sprawującej pełnię władzy w państwie; nie przewiduje on możliwości istnienia opozycji i zmiany ekip rządzących.
Totalitaryzm – system rządów (także: wspierająca go ideologia) charakterystyczny dla XX‑wiecznych państw, w których splotły się procesy modernizacyjne, kryzys lub niedostatek demokracji i ambicje mocarstwowe; cechuje go oficjalna, obowiązująca wszystkich radykalna ideologia, cenzura i centralnie kierowana propaganda; rządy monopartii; terror na ogromną skalę przy pomocy tajnej policji; wyraźnie zdefiniowany wróg wewnętrzny i zewnętrzny; sterowane poparcie społeczne; monumentalizm w sztuce, nihilistyczny lub bardzo wybiórczy stosunek do tradycji.
WKP(b) – Wszechzwiązkowa Komunistyczna Partia (bolszewików); partia komunistyczna w Rosji od 1925, po śmierci Lenina i objęciu przywództwa w państwie przez Józefa Stalina
ZSRR – Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich utworzony przez Lenina (30 grudnia 1922 roku). W leninowskiej koncepcji miał być to federacyjny organizm państwowy, składający się z równoprawnych republik.
Teksty i nagrania
Europe and the World During the Interbellum (revision class)
After World War I, Italy saw a rise in social dissatisfaction due to unemployment, war losses, and unfavorable resolutions of the Treaty of Versailles. The Fascists, led by Benito Mussolini, started gaining popularity. In 1922, they took power in the state. A similar situation was brewing in Germany. The state found itself in economic and social crisis. Adolf Hitler took the helm of the National Socialist German Workers' Party (NSDAP). In January 1933, German President Von Hindenburg named him Chancellor of the government. Repressive measures against the opposition, trade unions, clergy, and Jews were implemented; the latter group was stripped of the majority of its civil rights by the Nuremberg Laws of 1935. The Nazis introduced complete state control of all spheres of life.
The creator of the Soviet state was Vladimir Lenin, who founded its ideological basis and permitted the Bolsheviks to take and cement their power in the state. After his death, Joseph Stalin took full power in the USSR. Widespread terror became the means to maintain it. The forced labor camp system (the Gulag) was expanded. At the expense of millions of deaths, the authorities expanded the industry and collectivized agriculture.
Starting on 24 October 1929 with the Wall Street crash (“Black Thursday”), the world’s economy entered a period called the “Great Depression”. Production rapidly fell, and unemployment rose. The prices of agricultural products fell as well. Under the pressure of the crisis, the states changed their economic policies in order to be able to get out of it. In 1933, the situation of the American market started to improve. The rural countries of Middle and Eastern Europe handled the crisis much worse.
In 1935, Germany introduced conscription. Hitler, capitalizing on the passivity of the Western states, gradually expanded the influence of the Third Reich in Europe. In 1936, the German army entered the demilitarized Rhineland. In 1938, Germany annexed Austria (Anschluss). In the same year, as a result of the Munich Agreement on September 1938, Czechoslovakia was partitioned. In March 1939 its territory was transformed into the Protectorate of Bohemia and Moravia dependent on Germany.
In March 1939, Czechoslovakia was converted into the German‑dependent Protectorate of Bohemia and Moravia. Poland and Hungary capitalized upon the difficult situation of their neighbor, taking over respectively Zaolzie and Carpathian Ruthenia, as well as the southern areas of Slovakia. Mussolini took aggressive steps as well. In 1935, the Italian military entered Abyissinia, which unsuccessfully pleaded for the assistance of the League of Nations; in 1939, Italy conquered Albania.