Temat: Europa jako obszar turystyczny

Adresat

Uczeń klasy II liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa (zakres rozszerzony)

VI. Przemiany struktur społecznych i sieci osadniczej : struktury językowe i religijne, kręgi kulturowe, przyczyny, przebieg i skutki migracji, zawartość socjoetniczna, funkcje miast i formy zespołów miejskich.

Uczeń:

4) klasyfikuje migracje oraz charakteryzuje przebieg ważniejszych fal migracyjnych historycznych i współczesnych na świecie;

5) dyskutuje na temat skutków wielkich ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki wybranych państw świata, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy, w tym Polski.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna przyczyny migracji turystycznych w Europie oraz najbardziej popularne miejsca w Europie odwiedzane przez turystów

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskażesz na mapie najbardziej atrakcyjne miejsca w Europie pod kątem walorów wypoczynkowych, krajoznawczych i specjalistycznych;

  • wskażesz państwa na mapie, które są najczęściej odwiedzane przez turystów z całego świata;

  • zaplanujesz wycieczkę po Europie;

  • dowiesz się co oznacza Układ z Schengen.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • mapa fizyczna Europy;

  • atlasy geograficzne;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów:

    • Co wiecie o…?

    • Czy kiedykolwiek spotkaliście się z…?

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie państw leżących na obszarze Europy, należących do Unii Europejskiej. Uczniowie korzystając z atlasów geograficznych wskazują państwa. Dokonują podziału na państwa założycielskie i te, które jako ostatnie dołączyły do UE.

  • Za pomocą materiałów źródłowych uczniowie wyszukują dominującą walutę w Europie oraz przykłady innych walut w określonych państwach.

  • Nauczyciel prosi o wyjaśnienie Układu z Schengen. Uczniowie posiłkują się materiałami źródłowymi takimi jak Internet, e‑podręcznik. Zadaje pytanie uczniom jakie są tego mocne i słabe strony.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie miejsc w Europie według ich oceny ciekawych, godnych polecenia. Nauczyciel zachęca do dyskusji. Chętni uczniowie podaj przykłady, mając do dyspozycji Internet, tablicę multimedialną. Wyszukują ciekawostki na przykład Malmo: most łączący Szwecję z Danią, przebiegający nad cieśniną Sund. Wyszukanie w Internecie zdjęcia oraz informacji na jego temat.

  • Projekt edukacyjny. Nauczyciel dokonuje podziału klasy na zespoły projektowe. Omawia z uczniami regulamin w odniesieniu do pracy zespołowej w oparciu o realizację tematu: „ Program wycieczki po Europie.” Uczniowie mają zadanie wykonać projekt w ciągu dwóch tygodni. Wykonując projekt kierują się etapami zapisanymi w e‑podręczniku. Wyniki swojej pracy zespoły mają przedstawić za pomocą prezentacji multimedialnej.

Faza podsumowująca

  • Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Migrations
Migrations
R8Gbu1aowYmvv
Nagranie dźwiękowe słówka

migracja - zmiana miejsca zamieszkania lub czasowego pobytu.

Schengen Agreement
Schengen Agreement
RGKF6CU1Nrh5P
Nagranie dźwiękowe słówka

Układ z Schengen - porozumienie z 1985 znoszące kontrole na granicach wewnętrznych państw sygnatariuszy. Porozumienie zostało zawarte 14 czerwca 1985 roku w miejscowości Schengen w Luksemburgu. Jego stronami jest obecnie 26 państw.

European Union
European Union
R7auokfIEXqDL
Nagranie dźwiękowe słówka

Unia Europejska - gospodarczo‑polityczny związek 28 demokratycznych państw europejskich. Unia powstała 1 listopada 1993 na mocy podpisanego 7 lutego 1992 traktatu z Maastricht jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej.

Teksty i nagrania

R14gUjKozVl1L
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Europe as a tourist area

You know that Europe is the continent which is visited by tourists the most frequently. While planning a tourist trip to Europe, it is worth to learn about legal arrangements considering the movement of people within our continent.

  • Since 1 May 2004, the Republic of Poland has been a full member of the European Union, which currently has 28 member states.

  • On the territory of 22 states of the European Union, the Schengen Agreement is in force, which abolishes the border control for the EU citizens. The countries belonging to the EU but not covered by the agreement from Schengen are: Bulgaria, Croatia, Cyprus and Romania, as well as the United Kingdom and Ireland. The countries not belonging to the European Union, but belonging to the Schengen area are: Iceland, Norway, Switzerland and Lichtenstein.

  • When travelling, exercise your rights and always take care of the safety of all participants of the trip, but also comply with the regulations which are applicable in a given area.

  • Important Community provisions of the European Union include civil and political rights. Each EU citizen has the right to move and reside freely within any Member State. While visiting a country outside the EU, the EU citizen receives diplomatic and consular protection from each of the EU Member States, if Poland has no representation in a given country.

  • Within the whole territory of the European Union, the 112 phone number allows you to call for medical assistance or any other kind of help in the event of an accident.

  • It is advisable to save on your mobile phone or write down in your travel documents the number accompanied by letters ICE (In Case of Emergency). The number facilitates the contact with a person of your choice, who may inform the doctor, for example, on your blood group, illnesses, medication, etc.

The chart below presents the most frequently chosen holiday destinations in Europe. Analyse it and plan a trip to one of those countries.

The tips below will be useful while preparing a plan of a short trip across Europe. Divide preparations into several stages.
Stage 1 – determine the main destination of your travel, indicate means of transport you want to use and the time of the journey.

Stage 2 – collect information on the main destination of the travel and the route; order them according to the key issues:

Stage 3 – determine the exact plan of your stay on a given area; prepare a detailed plan for each day of your stay; plan which objects you will see, where you will take rest, which documentation you want to prepare (photo‑shooting, filming, collecting specimen).
while preparing the rout, use various thematic maps, not only those typically meant for tourists.

Stage 4 – you are on a trip and you implement your plan; remember to take precautions in each situation.