Students revise the ways we can calculate what fractionfractionfraction of the number b is the given number a. Then they revise ways we can convert fractions into percents. They discuss how to calculate what percentpercentpercent of the number b is the given number a.
Students do exercises, using information they revised at the beginning of the lesson.
Task
- Calculate what percentpercentpercent of number 60 is number 15. - Convert obtained value into percent. - Answer the question: what percentpercentpercent of number 60 is number 15? - Write the conclusion.
Students work individually, using computers. They open the Slideshow and observe how we can calculate percentpercentpercent of raise or discount based on the initial and final pricefinal pricefinal price and how to compare prices of various products.
[Slideshow]
After having completed the exercise, they present results of their observations.
Students work in pairs and apply acquired skills to do exercises.
Task A book cost 35 PLN. After discount, the same book can be bought for 28 PLN. By how many percent was the price decreased?
Task Price of the camera used to be 500 PLN. The owner of the shop decided to raise prices and now it costs 580 PLN. By how many percentpercentpercent was the price raised?
Task In a certain class there are 28 students, including 12 girls. There are more boys in this class, by how many percent?
Task After a raise, Miss Jola gets 3156,50 PLN salary. By how many percentpercentpercent was her salary raised if before it was 2950 PLN?
Task Marysia got 1500 PLN for her birthday. She bought a dreamed phone right away, that cost 650 PLN. How many percent of the money did she spend on the phone?
The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
An extra task: By how many percentpercentpercent will the area of a square increase if its perimeter is increased by 40%?
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- To calculate what percentpercentpercent of the given number b is the number a we need to calculate what fractionfractionfraction of number b is number a first. Then we convert obtained fraction into percent.
- To calculate by how many percentpercentpercent the price was increased or decreased we need to calculate what percent of the initial value is the difference in the price.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby b jest liczba a. Następnie zamienić uzyskany ułamek na procent.
- Aby obliczyć o ile procent cena początkowa wzrosła lub zmalała należy obliczyć jakim procentem wartości początkowej jest różnica danych cen.
m7f59c77595c791ea_1528449000663_0
Jaki procent jednej wielkości stanowi inna wielkość
m7f59c77595c791ea_1528449084556_0
Drugi
m7f59c77595c791ea_1528449076687_0
V. Obliczenia procentowe. Uczeń:
3) oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a.
m7f59c77595c791ea_1528449068082_0
45 minut
m7f59c77595c791ea_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m7f59c77595c791ea_1528449552113_0
1. Obliczanie, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a.
2. Stosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7f59c77595c791ea_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a,
- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania zadań tekstowych.
m7f59c77595c791ea_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m7f59c77595c791ea_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
m7f59c77595c791ea_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, w jaki sposób obliczymy, jakim ułamkiem liczby b jest dana liczba a. Następnie przypominają, w jaki sposób zamieniamy ułamki na procenty. Dyskutują jak obliczyć, jakim procentem liczby b jest dana liczba a.
m7f59c77595c791ea_1528446435040_0
Zadaniem uczniów jest wykonanie polecenia, korzystając z przypomnianych na początku lekcji wiadomości.
Polecenie - Oblicz jakim ułamkiem liczby 60 jest liczba 15. - Zamień uzyskaną wartość na procent. - Odpowiedz na pytanie: jakim procentem liczby 60 jest liczba 15. - Zapisz wniosek.
Wniosek: - Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby b jest liczba a. Następnie zamienić uzyskany ułamek na procent.
Pracując w parach, uczniowie wykorzystują pozyskane umiejętności do rozwiązania zadania.
Polecenie Oblicz, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a.
a) a = 70, b = 35
b) a = 200, b = 24
c) a = 16, b = 240
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób na podstawie ceny początkowej i końcowej możemy policzyć procent obniżki lub podwyżki oraz porównać ceny różnych produktów.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
- Aby obliczyć o ile procent cena początkowa wzrosła lub zmalała należy obliczyć jakim procentem wartości początkowej jest różnica danych cen.
Pracując w parach, uczniowie wykorzystują poznane umiejętności do rozwiązania zadań.
Polecenie Książka kosztowała 35 zł. Po przecenie za tę samą książkę trzeba było zapłacić 28 zł. O ile procent zmalała cena książki?
Polecenie Cena aparatu cyfrowego wynosiła 500 zł. Właściciel sklepu postanowił podnieść ceny i teraz aparat kosztuje 580 zł. O ile procent wzrosła cena aparatu?
Polecenie W pewnej klasie jest 28 uczniów, w tym 12 dziewcząt. O ile procent więcej jest chłopców w tej klasie?
Polecenie Po podwyżce pani Jola otrzymuje 3156,50 zł pensji. O ile wzrosła pensja, jeśli wcześniej wynosiła 2950 zł?
Polecenie Marysia dostała na urodziny 1500 zł. Zaraz kupiła sobie wymarzony telefon, który kosztował 650 zł. Jaki procent uzbieranych pieniędzy wydała na telefon?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: O ile procent zwiększy się pole kwadratu, jeśli jego obwód zwiększy się o 40%?
m7f59c77595c791ea_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby b jest liczba a. Następnie zamienić uzyskany ułamek na procent.
- Aby obliczyć o ile procent cena początkowa wzrosła lub zmalała należy obliczyć jakim procentem wartości początkowej jest różnica danych cen.