V. Calculations on common and decimal fractionsfractionsfractions. The student:
9) calculates values of arithmetic expression that require arithmetic calculations on integers or numbers written as common fractionsfractionsfractions, mixed numbers and decimal fractionsfractionsfractions, also rational negative, not more difficult than: .
Students work individually, using computers. Their task is to observe the way of adding rational numbersadding rational numbersadding rational numbers, depending on their sign.
[Geogebra applet]
In groups, students discuss presented examples, make theories and verify them on specific examples, possibly by using calculators. Then they make a note in the form of a mental map, including various cases of adding rational numbersadding rational numbersadding rational numbers.
Task Without doing the calculation, decide if the result is a positive or negative number.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Do the difference of numbers 45 and -15 add the sum of numbers 17 and -24.
Task Lena put 26 candies in a box. The next day, she took out 5 candies and put in 13 different candies. The third day, she ate 7 candies from the box and added 4 other candies. How many candies are in the box?
Task Miss Jola bought a fridge and it turned out that she had a debit on her account of 2300 zł. Next day she got transferred 3500 zł on her account. Miss Kinga had 4350 zł on her account and she bought a washing machine for 1640 zł. Which one of them has more money on the account and how much more?
An extra task: Give two rational numbersrational numbersrational numbers such that their sum is smaller from each one of these numbers.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- If we add two numbers of the same sign, then the sign of the sum is the same as the sign of both terms.
- If we add two rational numbersrational numbersrational numbers of different signs, then the sign of the sum is the same as the sign of the number located further from 0 on the number linenumber linenumber line.
- Subtraction of a number can be replaced with addition of the additive inverse of this number.
Selected words and expressions used in the lesson plan
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: .
me5360c42b7db2475_1528449068082_0
45 minut
me5360c42b7db2475_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
me5360c42b7db2475_1528449552113_0
1. Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me5360c42b7db2475_1528450430307_0
Uczeń:
- dodaje i odejmuje liczby wymierne.
me5360c42b7db2475_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Mapa mentalna.
me5360c42b7db2475_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
me5360c42b7db2475_1528450127855_0
Uczniowie powtarzają znane im wiadomości na temat liczb wymiernych. Podają przykłady takich liczb.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będądodawać i odejmować liczby wymierne.
me5360c42b7db2475_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu dodawania liczb wymiernych, w zależności od ich znaków.
[Geogebra aplet]
Uczniowie w grupach omawiają przedstawione przykłady, stawiają hipotezy, sprawdzają je na przykładach – mogą korzystać z kalkulatorów. Następnie sporządzają notatkę w formie mapy mentalnej, uwzględniając różne przypadki dodawania liczb wymiernych.
Wnioski: - Jeżeli dodajemy do siebie dwie liczby tego samego znaku, to znak sumy jest taki sam jak obydwu składników.
- Jeżeli dodajemy do siebie dwie liczby wymierne różnych znaków, to znak sumy jest taki jak liczby bardziej oddalonej od 0 na osi liczbowej.
- Odejmowanie liczby możemy zastąpić dodawaniem liczby do niej przeciwnej.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Bez wykonywania działań ustal, czy wynik jest liczbą dodatnią, czy ujemną.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Do różnicy liczb 45 i -15 dodaj sumę liczb 17 i -24.
Polecenie Lena włożyła do pojemnika 26 cukierków. Na drugi dzień wyjęła 5 cukierków, a włożyła 13 innych cukierków. Trzeciego dnia zjadła z pojemnika 7 cukierków, a dołożyła 4 inne cukierki. Ile cukierków zostało w pojemniku?
Polecenie Pani Jola kupiła lodówkę i okazało się, że ma debet na koncie w wysokości 2300 zł. Kolejnego dnia otrzymała przelew w wysokości 3500 zł. Pani Kinga mając na koncie 4350 zł zakupiła sobie pralkę za 1640 zł. Która z pań ma obecnie więcej pieniędzy na koncie i o ile?
Polecenie dla chętnych: Podaj takie dwie liczby wymierne, aby ich suma była mniejsza od każdej z tych liczb.
me5360c42b7db2475_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Jeżeli dodajemy do siebie dwie liczby tego samego znaku to znak sumy jest taki sam jak obydwu składników.
- Jeżeli dodajemy do siebie dwie liczby wymierne różnych znaków to znak sumy jest taki jak liczby bardziej oddalonej od 0 na osi liczbowej.
- Odejmowanie liczby możemy zastąpić dodawaniem liczby do niej przeciwnej.
subtracting rational numbers1
subtracting rational numbers
odejmowanie liczb wymiernych
R6SVgkkWeduMY1
wymowa w języku angielskim: subtracting rational numbers
wymowa w języku angielskim: subtracting rational numbers